• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2015 / 06 / 08

موافقان بی خطر بودن سونوگرافی در بارداری – قسمت اول

آیا استفاده از سونوگرافی بی خطر است؟

اگر سونوگرافی بر اساس راهنما و استانداردها مورد استفاده قرار گیرد دلیلی بر خطرناک و مضر بودن آن وجود ندارد. سونوگرافی سالهاست که برای دوران بارداری مورد استفاده قرار می گیرد. افرادی که این سونوگرافی ها را انجام می دهند تمام شرایط و ضوابط را رعایت می کنند تا شما و کودکتان در امان باشید.

خطرات سونوگرافی در بارداری

آیا روش کار سونوگرافی می تواند کودک مرا تحت تاثیر قرار دهد؟

نه خیر. استفاده از سونوگرافی کودک شما را تحت تاثیر قرار نمی دهد. سونوگرافی امواج صوتی را از طریق رحم شما می فرستد که از بدن جنین بسیار فاصله دارد. پژواک این امواج به صورت تصویر بر روی مانیتور نمایش داده می شود بنابراین اپراتور سونوگرافی می تواند موقعیت و مکان جنین را ببیند.

فرکانس و شدت امواج صوتی بستگی به طول بارداری شما دارد. مطالعات انجام شده، پیوندی بین سونوگرافی و وزن کودک در هنگام تولد، سرطان های کودکان و مشکلات شنوایی نیافته است. در طول فرآیند سونوگرافی تجهیزات، مقدار کمی گرما تولید می کنند که توسط بدن شما جذب می شود. بیشتر اسکن هایی که انجام می شود تصویری دو بعدی از کودک شما ارائه می دهد. این اسکن ها از شدت مافوق صوت کمتری استفاده می کنند و گرمای کمتری نیز تولید می شود.

چرا باید سونوگرافی های اضافی انجام دهم؟

زمانی که شما مشکلات زیر را داشته باشید باید از سونوگرافی و اسکن های بیشتری استفاده کنید تا رشد جنین کنترل شود:

  • وجود مشکل در حاملگی های قبلی
  • دیابت
  • فشار خون بالا
  •  داشتن BMI   بالای 35
  • دوقلو بودن جنین
انواع دیگر اسکن ها

انواع دیگری از اسکن ها مانند اسکن های رنگی با متمرکز کردن اشعه های صوتی بر ناحیه ی کوچکی از بدن کار می کنند. این کار می تواند گرمای بیشتری تولید کند.

چگونه اپراتور سونوگرافی بر تولید گرما نظارت می کند؟ هر دستگاه اسکنی یک ایندکس حرارتی دارد که دما را نشان می دهد. بیشتر دستگاه های اسکن، ایندکس حرارتی پایینی دارند بنابراین باعث ایجاد خطر نمی شوند. ولی اپراتور تا جایی که می تواند طول جلسات سونوگرافی را کاهش می دهد.

ترجمه: زهرا کامران ور

مطالب مرتبط:

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: - - -



  1. سلام رشد جنینم یک تا هفته تاخیر داره. سونو داپلر و انومالی و چهاربعدی گفتن مشکلی نیس و چیزی نشون نداده. دکترم گفت بچت ریزه البته خودمم ریز جثه ام. خیلی نگرانم. میشه راهنمایی کنید

  2. با سلام
    معمولا اختلاف یک تا دو هفته در رشد جنین طبیعی محسوب می شود.







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید