• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2017 / 02 / 25

معرفی چند کتاب برتر در زمینه نویسندگی

کتاب اگر می توانید حرف بزنید پس حتما می توانید بنویسید

مولف: ژول سالزمن

مترجم: فرنوش جزینی

ناشر کتاب: امیرکبیر

تعداد صفحه: 226

کتاب "اگر می توانید حرف بزنید پس حتما می توانید بنویسید"
توضیحات:

این اثر با زبانی سرشار از صداقت، به همراه یک سری دروس عملی و به اثبات رسیده و کارامد، آن جرات، جسارت و شور و شوقی را که یک نوقلم به آن احتیاج دارد، به سرعت در وجودش می دمد! چیزی شبیه به یک معجزه کوچک صادقانه! کتاب حاضر، ماحصل سال ها تجربه نویسنده ای است که با سحر کلام جذاب و صادقانه خود، با کلمات و جملاتی که بر دل می نشیند، توانایی نوشتن را به آن کس که اندک شوری برای نویسندگی در خود احساس می کند، عرضه می نماید که بی شک نوشتن را به صحبت کردن ساده و بی پیرایه بر کاغذ تبدیل می کند. جادوی در پس کلمات این کتاب تنها یک جمله است: «براستی اگر می خواهید بنویسید، هرگز ننویسید، روی کاغذ حرف بزنید.»

کتاب از انشا تا نویسندگی

نویسنده: جعفر ربانی

موضوع: فن نگارش، نویسندگی، فارسی – انشاء و تمرین

تعداد صفحات: 376

کتاب "از انشا تا نویسندگی"

توضیحات:

“نگارنده در این كتاب می‌كوشد طرحی از مسیر نوشتن را از آغاز تا دوره نویسندگی برای مخاطبان بازگو نماید. مجموعه حاضر در سه فصل تدوین شده است. فصل نخست، مشتمل بر كلیاتی است درباره انشا كه در پی آن در فصل دوم از “چگونه نوشتن “سخن می‌رود. فصل سوم متضمن نمونه‌هایی است از آثار برگزیده كه به‌زعم نگارنده اغلب آن ها از بهترین نوشته‌ها و ترجمه‌هایی است كه در زبان فارسی معاصر پدید آمده است. “ضرورت نوشتن”، “قالب‌های انشانویسی”، “خلاصه‌نویسی”، “بازنویسی”، “توصیف”، “نامه‌نگاری”، “مقاله‌نویسی”، “داستان‌نویسی“، “گزارش‌نویسی”، “نقد و تصحیح انشا “و “موضوعاتی برای نوشتن “پاره‌ای از مباحث این كتاب هستند .

کتاب “بیست و هشت اشتباه نویسندگان”

نویسنده: جودى دلتون

مترجم: محسن سلیمانى

ناشر: سوره مهر – نوبت چاپ: چهارم

تعداد صفحات: 184 صفحه

موضوع: ادبیات – مناسب برای بزرگسالان

کتاب "بیست و هشت اشتباه نویسندگان"

توضیحات:

کتاب «بیست و هشت اشتباه نویسندگان» اثر «جودی دلتون» است. ناشر درباره کتاب آورده است: «این کتاب به بررسی اشتباهاتی می‌پردازد که امکان دارد هر نویسنده‌ای مرتکب آن شود. اشتباهات نویسندگی در این کتاب شامل همه نوع نوشته می‌شود: از داستان و غیر داستان گرفته تا شعر، رمان، مقاله و گزارش. البته بعضی از این اشتباهات در برخی از قالب‌ها بیشتر اتفاق می‌افتد و با پرهیز از آن‌ها، آثار شما بهتر خواهد شد.» نویسنده در مقدمه آورده است: « دلیل اینکه بسیاری از نویسنده‌های ما ناکام می‌مانند اشتباهات باور نکردنی آن‌ها در کارشان است. یک قسمت از مشکل به این برمی‌گردد که بسیاری از نویسندگان ما دیر آمده‌اند و زود می‌خواهند بروند. آن‌ها به استعداد اعتقاد دارند ولی به مهارت نه.» در قسمتی از کتاب می‌خوانیم: «در کار نوشتن امروز و فردا نکنید، سعی نکنید بهترین اثر دنیا را خلق کنید و از شکست هم نترسید، در نقطه‌گذاری افراط نکنید، شخصی ننویسید، عام و جهان شمول بنویسید، از بازنویسی نهراسید، لزومی ندارد همه، مخاطب اثر شما باشند به انتقادها و نظرات همسر، دوست، فامیل و رهگذاران خیابان گوش نکنید، مایوس نشوید و …» این کتاب را انتشارات «سوره مهر» منتشر کرده است.

کتاب “همه چیز درباره نویسندگی خلاق”

از: کرول وایتلی، چارلی شولمن

مترجم: مهدی غبرایی

ناشر: سوره مهر

تعداد صفحات: ۵۶۰

زبان: فارسی

تاریخ انتشار: ۱۳۹۱

کتاب "همه چیز درباره نویسندگی خلاق"
توضیحات:

این کتاب مانند بسیاری از کتاب‌های کمک درسی در حوزه‌های مختلف، به شگردهای نویسندگی در گونه‌های مختلف ادبی اعم از رمان، نمایشنامه، فیلمنامه، داستان کوتاه و … می‌پردازد.

در این کتاب شگردهای نویسندگی در گونه‌های ادبی متفاوت با استفاده از مثال‌های جالب و فراوان توضیح داده شده است. از این لحاظ باید گفت که این کتاب، اثر محققانه‌ای است که در این زمینه نوشته شده است.

غبرایی درباره دلیل پرداختن به این ترجمه گفت: به نظر من در ایران آثاری از این دست که شگردهای نویسندگی را به دوستداران نویسندگی و ادبیات آموزش دهد، کم است؛ به دلیل نیازی که احساس می‌شد و خودم هم نسبت به ترجمه آثاری از این دست بی‌ علاقه نبودم، لذا بعد از مطالعه کتاب اقدام به ترجمه آن کردم.

گفتنی است کتاب «همه چیز درباره نویسندگی خلاق» در 21 سر فصل و با تعداد صفحات 560 و در قطع وزیری و با قیمت 22900 تومان از سوی سوره مهر منتشر شده است.

کتاب ویژگی‌های نگارش داستان کوتاه “روش نویسندگی”

نویسنده: ویلسون آرترنلی

مترجم: سیروس مقصودی

موضوع : داستان‌نویسی، خلاقیت (نویسندگی)

ناشر : فوژان

زبان اصلی : فارسی

تعداد صفحات : 254

توضیحات:

“از ویژگی‌های رمان برتر و خوب آن است كه رمان باید بعد داشته باشد، خطی نباشد، تنها به بیان یك موضوع خاص بسنده نكند، همه بخش‌های رمان متناسب، یك‌دست و هم‌سطح باشد. همچنین نویسنده باید چنان قدرتی در نگارش داشته باشد تا یك جای كتاب، بهتر و بلندتر از جاهای دیگر آن به نظر نرسد و … نگارنده در كتاب حاضر به چندین رمان مشهور از جمله جنگ و صلح تولستوی، نامه یك زن ناشناس و … اشاره كرده و ویژگی‌های یک رمان خوب را بیان كرده است. برخی از عنوان‌های فصل‌های كتاب عبارت‌اند از: داستایفسكی نویسنده‌ای رئالیست، تم و موضوع، خلق و نقد شخصیت، و سبك یا قالب بیانی.”

تهیه و تنظیم: زهرا صانعی

 

 

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: - - -



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید