• ارسال کننده: میترا نامجو
  • تاریخ انتشار: 2017 / 04 / 12

مصاحبه اختصاصی یاد بگیر دات کام با نوشین شعبانی نویسنده کتاب کودک

سایت یاد بگیر دات کام مصاحبه اختصاصی با خانم نوشین شعبانی نویسنده کتاب کودک انجام داده است که حتما برای شما نیز جالب است.

خانم نوشین شعبانی در نویسندگی کتاب کودک پشتکار فراوانی داشته است و تاکنون موفقیت هایی نیز کسب کرده اند. از جمله، سال 1393 جزو نامزدهای کتاب سال کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بوده و همین طور در لیست لاک پشت پرنده که بهترین کتب کودکان را انتخاب می کند جزو کتابهایی است که چهار لاک پشت گرفته است.

لیست لاک پشت پرنده، هرسال توسط جمعی از نویسندگان کودک و نوجوان ایران معرفی می شود. که حاوی عناوین بهترین کتابهای منتشر شده در کشورمان است و مرجع خوبی میباشد، برای کسانی که علاقه مند خرید کتاب خوب و مناسب برای کودکان هستند.

در این لیست کتابها بر مبنای امتیاز لاک پشت دریافت می کنند که کتاب می سی نو کوچولو مفتخر به دریافت چهار لاک پشت شد و کتابهایی که پنج لاک پشت دریافت می کنند در مراسمی مورد تقدیر قرار می گیرند.

امیدواریم از این مصاحبه لذت ببرید و یا اگر تاکنون نام این نویسنده را نشنیده اید با ایشان بیشتر آشنا شوید.

لطفا یک بیو گرافی از خودتان، تحصیلات و دانشگاهتان بفرمایید؟

نوشین شعبانی متولد بجنورد کارشناس ارشد روان شناسی تربیتی از دانشگاه آزاد تهران مرکزی هستم و از سال 1379 در دانشگاههای بجنورد تدریس می کنم.

مصاحبه اختصاصی با خانم نوشین شعبانی نویسنده کتاب کودک

در چه زمینه ای مشغول به نویسندگی می باشید؟

از سال 1375 برای کودکان می نویسم.
عضو انجمن نویسندگان کودک و نوجوان هستم و تاکنون همواره برای کودکان نوشته ام.

از آثارتون بفرمایید چند تا به چاپ رسیده ؟ و کدام یک مورد علاقه خود شماست؟

تاکنون 13 عنوان کتاب کودک تالیف کرده ام و رمان “می سی نو کوچولو” را به این دلیل که اولین رمانی است که نوشتم بسیار دوست می دارم و البته مورد توجه و اقبال اهل فن هم قرار گرفته است. سال 1393 جزو نامزدهای کتاب سال کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بود و همین طور در لیست لاک پشت پرنده که بهترین کتب کودکان را انتخاب می کند جزو کتابهایی است که چهار لاک پشت گرفته است.

اسامی آثار چاپ شده خود را بفرمایید؟
کتابها:

چُمچُمه خاله

ماشینی که خواندن و نوشتن یاد گرفت

همسایه های تازه

آفرین به دردونه دختر یکی یکدونه

سی گل و کبوتر دعا

هدیه ای برای دوست

جوجه های ناز پرحنا

غزال طلایی

خوشبخت ترین نخل دنیا

موجودی عجیب در سیاره درختی.

چاپ شده در سالهای اخیر :

رمان کودک می سی نو کوچولو، نشر پیدایش
شبح ترسو، انتشارات چکه
آدم برفی نقاش، علمی فرهنگی

کتابهای نویسنده کودک، نوشین شعبانی

 نوشته های کدام نویسندگان را دنبال می کنید؟

از نویسندگان ایرانی کودک و نوجوان به آثار هوشنگ مرادی کرمانی، فرهاد حسن زاده، سوسن طاقدیس، مهدی رجبی، محمدرضا شمس، محمدرضا بایرامی بیشتر از دیگران علاقه مندم.

و از نویسندگان خارجی آثار شل سیلور استاین، اریک کارل، اندی استنتون، آسترید لینگرند و رنه گوسینی را دوست دارم.

 عوامل یا مشکلاتی سر راه وجود دارد که شما را در نوشتن محدود کند؟ و چیزهایی که می خواهید را نتوانید بنویسید؟

مهمترین مشکلی که نویسنده را محدود می کند اول ممیزی و نگرانی های مربوط به آن است و سپس حق التالیف پایین، تیراژ پایین کتابها و تاخیر ناشران در چاپ آثار و کلا اوضاع بحرانی نشر است.

موضوعات و شخصیت داستان ها چطور به ذهن شما می آید؟

معمولا موضوعات و شخصیت های داستانهایم را از وقایع و ماجراهای واقعی الهام می گیرم و با کمک تخیل و فن داستان نویسی ماجرایی متفاوت و هیجان انگیز و تخیلی از آن می سازم.

نظرتان در مورد نویسندگان ایرانی چه هست؟

نویسندگانی که در ایران با توجه به شرایط دشوار و اوضاع فرهنگی موجود می نویسند بسیار آدمهای شریف و بزرگواری هستند و ادبیات کودک و نوجوان در سالهای اخیر پیشرفت نسبتا خوبی داشته و آثاری از نویسندگان ایرانی در صحنه جهانی نیز خوش درخشیده اند.

در حال حاضر مشغول نوشتن کتاب و یا داستانی هستید؟

در حال حاضر مجموعه داستان دنباله داری را برای مجله سروش خردسالان می نویسم به نام ” داستانهای روباشاد ” و هم چنین مشغول نگارش داستانی آموزشی برای آموزش خوش بینی به کودکان هستم با عنوان ” خانم رنگین کمان ” و سه رمان نیمه تمام دیگر هم در دست تالیف دارم . که یکی از آنها جلد دوم کتاب “پادی خرسه به ماموریت می رود ” است که جلد اول آن به زودی از سوی انتشارات مبتکران چاپ خواهد شد.

بهترین آرزو یا بزرگترین آرزو برای نویسندگان ایران و خود شما چه هست؟ و تا چه زمان مایل هستید به این سبک نوشتن ادامه بدهید؟

بزرگترین آرزویم این است: روزی شرایط نویسندگان طوری شود که بتوانند بدون دغدغه مالی و با برخورداری از حق بیمه و بازنشستگی به طور تمام وقت بنویسند.

سوال دیگه اینکه برای علاقه مندان به نویسندگی چه پیشنهادی می کنید؟ و از کجا باید شروع کنند؟

علاقه مندان به نوشتن، قبل از هر چیز باید بسیار بخوانند و در هر فرصتی بنویسند. در قدم اول با مجلات همکاری کنند و نظر اهل فن را بپرسند و از انتقاد و ویرایش و دوباره نویسی آثارشان واهمه نداشته باشند و البته برای چاپ کتاب نیز نباید عجله کرد.

از زحمات مدیر محترم سایت یاد بگیر دات کام و همکارانتان تشکر دارم.

تهیه و تنظیم: میترا نامجو

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: - -



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید