• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2017 / 07 / 22

بهترین تمرینات ورزشی جهت افزایش قد

شکی نیست که قد بلند، نقش مهمی در بالا بردن شخیت افراد دارد. قد بلند از گزینه های خوش تیپی افراد است که همه دوست دارند قد بلندی داشته باشند. انگلیسیها مثلی دارند که می گوید:

Tall is Beautiful

یعنی قد بلند زیباست.

یکی از دغدغه های والدین نیز این است که کاری کنند کودکانشان در آینده بلندترین قد ممکن را با توجه به ژنتیک خود داشته باشند.

در بسیاری موارد، افراد نسبت به افزایش قد از راه های ممکن نا امید می شوند و به دنبال دارو درمانی و تبلیغات جذاب افزایش قد می گردند. امروزه تعداد زیادی دارو و روش های مختلف درمانی وجود دارد که ادعا می کنند در افزایش قد موثر می باشند. اما همگی بسیار پرهزینه و یا دارای عوارض جانبی فراوان هستند. علاوه بر این، موفقیت صد در صدی این روش ها تضمین شده نیست.

بنابراین، بهترین راه ممکن برای افزایش قد به طور طبیعی انجام ورزش های بطور پیوسته در کنار داشتن رژیم غذایی مناسب می باشد. ورزش مناسب به تقویت عضلات کمک زیادی می کند، همچنین سبب آزادسازی هورمون هایی می شود که در افزایش قد نقش دارند. رژیم غذایی مناسب نیز این هورمون ها را تازه و فعال نگه می دارد و در بازسازی به آنها کمک می کند.

بهترین تمرینات ورزشی جهت افزایش قد

تمرینات موثر در افزایش قد

اگرچه این یک واقعیت شناخته شده است که قد توسط عوامل ژنتیکی تعیین می شود، اما همچنین می تواند توسط عوامل فیزیکی مانند رژیم غذایی و ورزش نیز تا حدی تحت تاثیر قرار گیرد. اغلب رشد زمانی متوقف می شود که صفحات مخصوص رشد بدن که در دو انتهای استخوان های بلند مانند پا ها  قرار دارند به طور کامل رشد کرده باشند. با این حال، رشد در برخی  افراد حتی تا سن 22 تا 25 سالگی ادامه می یابد و بنابراین حتی ممکن است بعد از این مرحله بتوان با استفاده از تمرین برای افزایش قد، چند سانتی متر به قد خود اضافه نمود. البته جهت رسیدن به بهترین نتایج، این تمرین ها باید به طور منظم 2-3 بار در هفته انجام شوند. از ورزش و فعالیت بیش از حد باید اجتناب شود زیرا ممکن است باعث آسیب شود و نیز ممکن است سلامت بدن را مختل کند.

در زیر به چند حرکت ورزشی ساده برای افزایش قد کودکان و نوجوانان و کسانی که هنوز رشد قدیشان کامل نشده است، اشاره می شود با تداوم انجام این حرکات می توانید به بالاترین رشد قدی خود دست پیدا کنید.

حرکت آویزان شدن از میله

جاذبه زمین تا حدودی بر قد شما تاثیر منفی می گذارد،چرا که با فشرده کردن فاصله میان مهره های ستون فقرات و مفاصل باعث کوتاه تر شدن ظاهری قد شما می شود. آویزان شدن بطور عمودی از یک میله یک راه ساده برای مقابله با این مشکل است. آویزان شدن باعث کاهش فشار بر ستون فقرات و همچنین کاهش کشش در مهره ها می گردد. این تمرین باعث افزایش قد به میزان 2 تا 5 ساتیمتر می شود، اما باید توجه داشت که تاثیر آن در بلند مدت است.

برای انجام این تمرین میله ای افقی باید در ارتفاعی مناسب قرار بگیرد تا در صورت آویزان شدن تمام بدن بطور آزادانه بالای کف اتاق قرار داشته باشد، اگر ارتفاع آن کم بوده و نمی توانید بطور کامل آویزان شوید زانوی خود را خم نموده تا شرایط مناسب فراهم گردد. در موقع آویزان شدن، کف دستانتان باید به سمت بیرون باشد، همچنین دست ها شانه ها و عضلات خود را تا حد امکان در حالت منبسط (راحت) نگه دارید تا در بدن کشش مناسب تری ایجاد شود. اضافه نمودن وزنه به مچ پاها نیز می تواند سود بخش باشد. این عمل باید 20 ثانیه طول بکشد سپس چند لحظه استراحت کنید و مجددا برای حداقل 3 بار این عمل را تکرار کنید. این تمرین می تواند یک انتخاب خوب در میان تمام حرکات موثر در افزایش قد در نظر گرفته شود.

حرکت آویزان شدن از میله

تمرین پرش با یک پا (لِی لِی)

یکی از ساده ترین تمرینات، حرکت لی لی می باشد که در هر جایی می توان آن را انجام داد حتی در حال انجام فعالیت هایی مانند تماشای تلویزیون، بازی در پارک یا موقع انجام هر کار دیگری.

تمرین به این صورت است که در ابتدا باید روی یک پای خود بایستید در حالی که دستان خود را به سمت آسمان نگه داشته اید، سپس شروع به پریدن روی همان پا کرده و هشت بار پریدن را تکرار نمایید، سپس در آخر، همین عمل را با پای دیگر انجام دهید. این تمرین برای رشد مغز، تقویت پا ها و همچنین آزادسازی هورمون های رشد مفید خواهد بود.

تمرین پرش با یک پا (لِی لِی)

حرکت کشش در ستون فقرات و پا

روی زمین بنشینید و پای خود را به جلو دراز نمایید. پاهای شما باید کاملاً صاف و به اندازه عرض شانه ها باز شود. سپس دستان خود را به سمت جلو بکشید. در حالی که دستان را در جلو نگه داشته اید خم شوید و سعی کنید سر انگشت شست پای خود را لمس کنید.
سپس می توانید کشش بیشتری اعمال نمایید تا ستون فقرات خود را تا حد زیادی خم نگه دارید. این حرکت ممکن است در ابتدا دشوار باشد، اما در صورت تمرین مداوم میتوانید نتایج خوبی را تجربه کنید.

حرکت کشش در ستون فقرات و پا

تمرین کشش گربه ای

این تمرین که با عنوان “عبادت هندی” نیز شناخته می شود، جهت باز کردن فواصل بین مهره های ستون فقرات، تقویت شانه ها، سینه، کف دست و پشت مفید است. این حرکت با اعمال فشار و کشش در قسمت عضلات شکمی و ران ها انجام شده و برای گردش خون بسیار سودمند است.
برای انجام آن دست ها و زانوها را روی زمین قرار دهید. سپس در حالی که کمر را به سمت پایین خم می کنید و شانه ها، لگن و سر را بالا نگه میدارید عمل دم (نفس کشیدن) را انجام داده و همزمان با بالا آوردن کمر و ستون فقرات و پایین بردن سر خود بازدم را انجام دهید، در این موقعیت ستون فقرات حتماً دارای حالت انحنا داشته باشد. هر بار تکرار این حرکت باید برای مدت 3 تا 8 ثانیه طول بکشد.

تمرین کشش گربه ای

 حرکت خم شدن به جلو

این حرکت در شمار حرکات متداول برای افزایش قد شناخته شده است که بسیاری از مردم در سراسر دنیا آن را انجام می دهند. برای انجام آن باید کاملاً صاف بایستید در حالی که پاها کمی از هم فاصله دارند، سپس دستان خود را بطور مستقیم در جلو نگه دارید و پس از آن به آهستگی به سمت پایین خم شوید و تلاش کنید تا بدون خم کردن زانو ها، کف دستانتان زمین را لمس نماید، و سپس به حالت اولیه باز گردید، این تمرین را حداقل 5 بار در روز تکرار کنید.

 حرکت خم شدن به جلو

 تمرین کشش عمودی

جهت انجام این حرکت روی انگشتان شست پای خود بایستید درحالیکه پا ها کمی از یکدیگر فاصله دارند، سعی کنید بدن را بالا و پایین ببرید و در هر قسمت چند ثانیه بدن به همان حالت باقی بماند. تمرین کشش عمودی همچنین به تقویت ماهیچه پشت ساق پا کمک می کند.

 تمرین کشش عمودی

 تمرین کشش در کنار دیوار

رو به دیوار بایستید و سعی کنید دستان خود را تا حد امکان بالا ببرید، در همین حال می توانید روی سر انگشتان پا بلند شوید. بدن باید تا حد امکان در مجاورت دیوار قرار گیرد. این عمل را هر بار برای 4 تا 6 ثانیه تکرار نمایید. این تمرین کمی سخت تر از آنچه که به نظر میرسد می باشد زیرا ستون فقرات باید کاملاً صاف و در مجاورت دیوار قرار بگیرد.

 تمرین کشش در کنار دیوار

حرکت سراشیبی

دستانتان را در پشت خود بدون خم کردن آرنج بکشید سپس آرام آرام دست ها را تا بالای سر حرکت دهید کمرتان را تا جایی که ممکن است خم کرده و دست ها را تا حد امکان بالا ببرید تا در ماهیچه ها و مفاصل کشش اعمال شود، کف پاها و دستها کاملا روی زمین قرار داشته باشد. ملاحظه می کنید که بدن حالت سراشیبی پیدا کرده است. این حرکت را هر بار به مدت 4 تا 6 ثانیه تکرار نمایید.

حرکت سراشیبی

 حرکت پای متناوب (شنای خشکی)

این حرکت شبیه به شنا می باشد با این تفاوت که در استخر انجام نمی شود، تمرکز این تمرین اساساً بر عضلات قسمت پایینی کمر است و با تقویت و محکم کردن ماهیچه های این ناحیه باعث صاف ایستادن و در نتیجه بلند به نظر رسیدن شما خواهد شد.
می توانید با دراز کشیدن به روی شکم و بر روی سطح صاف و محکم شروع نمایید. بدن خود را کاملاً در حالت کشیده قرار دهید. درحالیکه چانه خود را بر روی کف قرار داده اید دستان را در طرفین صورت و در حالت کشیده نگه دارید بطوریکه کف دستان به سمت پایین باشند. این حالت، وضعیت ابتدایی می باشد. اکنون دست راست خود را حدود 20 سانتیمتر از زمین بالا آورده و همزمان پای چپ را نیز بدون خم نمودن زانو تا جایی که می توانید بلند نمایید، (هدف ایجاد کشش در ماهیچه ها و مفاصل می باشد اما از اعمال کشش بیش از حد پرهیز کنید). وضعیت را زمان کوتاهی حفظ کرده سپس به وضعیت ابتدایی بازگردید. این عمل را عیناً با دست چپ و پای راست نیز تکرار نمایید. این تمرین باعث تقویت ماهیچه های کمر شده و از خمیده ایستادن جلوگیری می کند زیرا ماهیچه های تقویت شده میتوانند در زمان ایستادن و راه رفتن کاملاً صاف قرار گرفته و باعث شوند تا ظاهری بلندتر داشته باشید.

 حرکت پای متناوب (شنای خشکی)

 تمرین طناب زدن

در مقایسه با تمرینات و حرکاتی که در بالا ذکر شد، تمرین طناب زنی از اهمیت کمتری برخوردار نیست، بخصوص زمانی که سخن از رشد در میان باشد، بطور کلی این تمرین برای افزایش قد مفید می باشد.

 تمرین طناب زدن

ورزش بسکتبال

بسکتبال ورزشی است که در آن تمامی ماهیچه های بدن درگیر بوده و در رشد تاثیر بسزایی دارد. این ورزش شامل پرش های پی در پی می باشد که با ایجاد کشش در ماهیچه ها باعث رشد عضلات می گردد. همچنین سبب خون رسانی به قسمت های زیادی از بدن می شود.

ورزش بسکتبال

شاید دغدغه خیلی از شما این باشد که چطور می توان رشد را در بدن تحریک کرد و خیلی ها نیز به دنبال راه هایی برای بلندتر کردن قدشان هستند ولی باید بدانید عوامل زیادی در رشد قد دخیل هستند عواملی مانند: ژنتیک، جنسیت، ورزش منظم، خواب کافی، تمرینِ داشتن حالت اندامی مناسب، دریافت مواد مغذی، حرکات کششی و … . که ما در این مقاله راه ساده تری که شامل چند حرکت ورزشی مناسب که به افزایش قد کمک کی کند را همراه با کمی توضیح در مورد نحوه انجام آن برایتان شرح داده ایم.

ترجمه: صادق تیموری

 

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید