• ارسال کننده: علی یزدی مقدم
  • تاریخ انتشار: 2014 / 07 / 15

چگونه بفهمیم که زمان تعویض لاستیک فرا رسیده است؟

 

برای اطلاع از زمان تعویض لاستیک باید سه چیز را بدانید: میزان خوردگی آج لاستیک، کار در شرایط بد آب و هوایی و عمر لاستیک

آیا باید نگران سایش لاستیک باشیم

مهمترین دلیلی که باید برای میزان سایش آج لاستیک خود نگران باشید ایمنی شماست. وقتی که عمق آج لاستیک های شما کم می شود در شرایط بد جاده مانند جاده های بارانی و برفی به راحتی کنترل خودرو از دست شما خارج می شود. اما وقی که لاستیک های شما آج مناسبی داشته باشند در شرایط بد هم خودرو چسبندگی مناسبی با جاده خواهد داشت. بد نیست بدانید که رانندگی با خودرویی که لاستیک های صاف دارد غیر قانونی است. نکته دیگری که وجود دارد این است که معمولاً سایش لاستیک ها یکنواخت نیست و با فرسودگی آن به مرور لرزش خودرو بیشتر می شود و به جلوبندی و سیستم تعلیق خودرو هم فشار می آورد و به مرور در اثر بی توجهی ممکن است سر و صدای بدنه خودرو هم بیشتر شود.

زمان تعویض لاستیک خودرو

برای اندازه گیری آج لاستیک می توانید از یک سکه استفاده کنید و در بدترین حالت نباید این عمق کمتر از 1.5 میلیمتر باشد امروز بیشر لاستیک ها شاخص هایی برای اندازه گیری عمق لاستیک دارند و زمانیکه آج لاستیک ساییده می شود و هنگام تعویض آن فرا می رسد این شاخص ها با عاج لاستیک هم سطح می شوند و در این حالت نباید در تعویض لاستیک شک کرد.

کار در شرایط بد یا آب و هوای بد

قرار گرفتن لاستیک در معرض دمای بالا و اشعه ماوراء بنفش خورشید ممکن است سبب تغییرات ساختاری در لاستیک خوردروی شما شوند و باعث شوند لاستیک ها زود تر از عمر طبیعی دچار فرسودگی شوند. اگر با خودروی خود در جاده ها با سرعت های بالا رانندگی می کنید و در آب و هوای گرم راندگی می کنید لاستیک شما در معرض دمای بالاست. بهتر است بیشتر به لاستیک های خود توجه کنید مشکلاتی مانند برآمدگی یا تورم لاستیک بیشتر در اثر این شرایط پیش می آید و اگر برآمدگی غیر معمولی مشاهده کردید نباید در تعویض لاستیک شکی به خود راه دهید ولی اگر خودروی خود را در پارکینگ مسقف پارک می کنید و منطقه ای که در آن زندگی می کنید آب و هوای معتدلی دارد و همچنین با سرعت های بالا و به صورت مسابقه ای و در جاده های کوهستانی رانندگی نمی کنید این مشکل کمتر گریبان گیر شما را خواهد شد.

همچنین ترک های کنار لاستیک که به راحتی قابل مشاهده هستند می توانند بسیار خطرناک باشند این هشداری است که به شما می گوید اگر لاستیک های شما کمی تحت فشار بیشتر قرار بگیرد پنچر شود یا بترکد! بنابراین هنگام مشاهده این ترک ها بهتر است خود را برای خرید لاستیک جدید آماده کنید.

عمر لاستیک

عمر لاستیک های شما چقدر است؟ گذشته از سایش آج ها و کارخانه سازنده لاستیک بهتر است بعد از شش سال لاستیک های خودروی خود را تعویض نمایید. بیشتر کارخانه های سازنده خودرو توصیه می کنند لاستیک ها را بعد از 10 سال تعویض نمایید اما اگر می خواهید با این لاستیک ها در جاده رانندگی امن و مطمئنی داشته باشید بهتر است ظرف همان 6 سال لاستیک ها را تعویض نمایید به خصوص اگر لاستیک های شما در شرایط سخت و آب و هوای غیر معتدل کار می کنند و این نکته ای است که هنگام خرید لاستیک هم باید به آن توجه داشته باشید و لاستیکی که خریداری می کنید به سال ساخت آن که روی لاستیک حک شده است توجه داشته باشید. لاستیکی که سالها در انبار بوده عمر کمتری خواهد داشت.

علی یزدی مقدم

مطالب مرتبط:

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



  1. ضمن تشکر از آموزشهای سایت شما در قسمتی گفته اید در بدترین حالت عمق آج لاستیک نباید از 5/1 سانتیمتر کمتر باشد که فکر کنم اشتباه شده چون اصلا عمق آج لاستیک نو 5/1 سانتیمتر نیست.

  2. بله حق با شماست واحد درست میلیمتر بود که تصحیح شد ممنون از دقت شما

  3. آیا مقادیر فوق در مورد لاستیک تریلر ها هم صادق است؟

  4. ممنون از مطالب مفیدتان

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید