• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2017 / 07 / 26

چگونه لپ تاپ خیس شده را تعمیر کنیم؟

اینکه از روی بی احتیاطی، یک فنجان قهوه یا یک لیوان آب روی لپ تاپ بریزد برای افرادی که کارشان با لپ تاپ است مانند یک کابوس می ماند. ولی گاهی اوقات نیز ممکن است بارش ناگهانی باران هنگامی که خارج از منزل با لپ تاپ کار می کنید در صورتی که از آن محافظت نکنید آن را کاملا خیس کند. عقل سلیم می گوید لپ تاپ خیس شده یک لپ تاپ خراب شده یا از بین رفته است اما لزوما این حرف درست نیست مخصوصا اگر چندین ابزار مورد نیاز برای تعمیر و کمی صبر و شکیبایی داشته باشید می توانید از آسیب دیدگی بیشتر جلوگیری کرد.

خیس شدن لپ تاپ

برای پیشگیری از آسیب بیشتر به لپ تاپ می توانید مراحل زیر را طی کنید:

چه چیزهایی نیاز دارید؟

هیچ تضمینی برای اینکه بتوانید لپ تاپی که در اثر ریختن آب و یا هر مایعی، خیس شده باشد تعمیر کنید وجود ندارد، اما اگر قصد دارید اینکار را امتحان کنید به وسایل زیر نیاز دارید:

ابزارها: به ‌احتمال زیاد و بسته به مدل لپ‌تاپ نیاز به پیچ‌گوشتی دوسو و چهار سو در سایزها مختلف نیاز دارید. شاید یک ست کامل سر پیچ گوشتی خورشیدی همچنین پنس و چنگه مورد نیاز باشد. علاوه بر ابزار یاد شده، چند نوع از دیلم های باریک کوچک و یک چاقوی سوئیس به کار می آید. همه ی این ابزارها را برای در دسترس بودن در یک کیف مناسب ابزار قرار دهید.

ابزار لازم برای تعمیر لپ تاپ

هوای فشرده: این مورد به طور عادی برای تمیز کردن و غبار روبی قطعات استفاده می شود این کار در گام های بعدی به صورت دستی انجام می شود.

فضای کاری ایمن: مکان کاری شما باید جایی تمیز و خشک باشد، مکانی بدون فرش و دارای سطح چوبی یا پلاستیکی برای قرار دادن اجزای لپ تاپ. (سطح نارسانا)

برنج یا بسته ژل سیلیکا: هر کدام از اینها در جذب رطوبت کمک می کند.

هیتر: یک بخاری مخصوص گرم کردن فضای آزاد یا سشوار می تواند مناسب باشد. اگر به این منابع گرما دسترسی ندارید از منابع دیگر گرما می توانید استفاده کنید.

بیشتر اینها را می توانید از ابزار فروشی تهیه کنید اگر بعضی چیزها را پیدا نکردید مخصوصا ژل سیلیکا، می توانید بدون آن کارتان را ادامه دهید زیرا زمانی که وسیله الکترونیکی خیس می شود، زمان، مهم ترین چیزی است که نباید از دست بدهید.

گام اول: ایمنی

قبل از این که کار را شروع کنید باید این واقعیت را بپذیرید که احتمال دارد لپ تاپ از بین رفته و خراب شده باشد. متاسفانه، در این مرحله آنچه انجام می دهید عمدتا عملیات نجات است و با امید خیلی ضعیف تر می توانید سخت افزار و سرمایه گذاری خود را نجات دهید. بنابراین اگر لپ تاپ دارای ضمانت نامه کامل آسیب دیدگی باشد می توانید از آن استفاده کنید. اما در صورتی که واقعا نیاز به بازگردانی لپ‌تاپ خود دارید، بهتر است واقع بین و صبور باشید.

اگر پس از ریختن آب روی لپ تاپ مشاهده کردید چیزی به شدت در حال جرقه زدن یا دود کردن است سریعا از آن دور شوید و اگر نیاز است از ساختمان خارج شوید. اگر شعله های آتش را دیدید سعی کنید با پاشیدن خاموش‌ كننده‌ آتش،‌ آن را خاموش کنید (در صورت وجود از کپسول آتش نشانی استفاده کنید).

خارج کردن باتری

با این وجود اگر لپتاپتان ایمن و بی خطر به نظر می رسد سیم برق را از پریز بکشید و در صورت امکان باتری آن را خارج کنید در این مورد دیگر باید از ضمانتنامه دستگاه نیز صرف نظر کنید. در خیلی از موارد، ضمانت نامه های وسایل الکترونیکی، آسیب‌دیدگی بر اثر ریزش مایعات را پوشش نمی‌دهند.

پیدا کردن راهنمای تعمیر یا کتابچه راهنمای دستگاه

با استفاده از یک کامپیوتر دیگر یا با استفاده از از یک گوشی هوشمند راهنمای دستگاه خود را در اینترنت جستجو کنید و در صورت وجود فایل پی دی اف آن را ذخیره کنید. برای سادگی کار می توانید مدل لپتاپتان را در اینترنت با عباراتی مانند “Service Manual” یا “Repair Manual “را جستجو کنید و اگر آن را پیدا کردید ذخیره کنید.

کتابچه راهنما، یک راهنمای مخصوص است که به وسیله کارخانه سازنده لپ تاپ برای متخصصین فنی و شخص ثالثی که سرویس را تعمیر می کند طراحی شده است. این کتابچه شامل دستورالعمل های گام به گامی است که نحوه دمونتاژ کردن لپتاپ را توضیح می دهد. تعمیرات دستی معمولا برای تعمیرکاران حرفه ای به بخش هایی تقسیم می شود (جایگذاری رم، هادرد درایو، کیبورد، صفحه نمایش و …) اما از طریق حرکت بین بخش های مختلف می توانید راهنمای جداسازی هر بخش را بیابید.

کتابچه راهنما

در صورت پیدا نکردن کتابچه راهنما وبسایت یوتیوب مکان خوبی برای جستجوی چنین مواردی است وبسایت iFixlt راهنماهای جداسازی برای مدل های مختلف را دارد. اگر قصد دارید به گام بعدی بروید باید در هر صورت یک مرجع بصری پیدا کنید.

گام سوم: دمونتاژ کردن (سوا کردن قطعات) لپ تاپ

این بخش سرگرم کننده است. دستورالعمل های کتابچه راهنما را دنبال کنید (یا هر راهنمایی که قادر به پیدا کردنش هستید) و بخش هایی از لپ تاپ را که احساس می کنید به راحتی خارج می شوند را جدا کنید. ممکن است پروسه ای طولانی و خسته کننده باشد حتی با وجود دفترچه راهنما باز هم گارانتی اعتبار نخواهد داشت چون لپ تاپ باز شده است.

جدا کردن قطعات

با جدا کردن بخش های ساده تر شروع کنید. بسیاری از لپ تاپ ها طوری طراحی شده اند که رم، هارد دیسک یا SSD می تواند تنها با یک پیچ گوشتی جدا شود (و گاهی اوقات حتی دیگر اجزا مانند دیسک درایو). برای دستیابی به سایر قطعات، نیازمند برداشتن پنل زیرین بدنه‌ی اصلی لپ‌تاپ خواهید بود.

متاسفانه در لپ تاپ های جدید و پیچیده احتمال کمتری وجود دارد که بتوانید اجزای آن را خارج کنید (مانند Dell’s XPS 13 و … ). برای جدا کردن پنل اصلی زیرین لپ‌تاپ، باید به دنبال جدا کردن زائده‌های پلاستیکی یا فلزی در بدنه‌ی دستگاه باشید. با ملایمت و خونسردی رفتار کنید ممکن است در بعضی طراحی ها نیاز داشته باشد تا کمی فشار وارد کنید.

اجزای جدا شده

همانطور که قطعات را جدا می کنید، آن ها را در مکانی امن و جایی که نارسانا نباشد قرار دهید. یک تشک پلاستیکی مناسب است، اما میز چوبی نیز می تواند جایگزین خوبی باشد. ممکن است در حین اینکه این فرآیند را طی می کنید نیاز داشته باشید تا برای خودتان یادداشتهایی بنویسید یا با گوشی خود عکس هایی بگیرید اینکار را می توانید برای سادگی کار در سرهم کردن قطعات لپ تاپ پس از اتمام کار انجام دهید. پیچ ها را جایی که پراکنده نشوند قرار دهید مانند یک کاسه یا کیسه های خالی یا یک سینی دارای آهنربا که پیچ ها جذب آن شود.

قطعات را خشک کنید

هر بخشی را که جدا می کنید آن را از لحاظ باقیمانده مایع، رطوبت یا زنگ زدگی بررسی کنید. از یک حوله یا پارچه نخی برای خشک کردن رطوبت روی قطعات استفاده کنید. مراقب گیر کردن پارچه روی قطعات مخصوصا روی مدار الکترونیکی باشید. زمانی که خشک کردن قطعات جدا شده را به پایان رساندید، با استفاده از یک دمنده ی هوا گرد و غبار یا کرک های پارچه را از روی قطعات جدا کنید.

قطعات را در جای خشک و گرم قرار دهید. شدت گرما خیلی زیاد نباشد زیرا آسیب گرمای بیش از حد می تواند بیشتر از آسیب آب به قطعات باشد. یک اتاق دارای بخاری با حرارت ملایم گزینه مناسبی است.

همچنین می‌توانید فضای کاری نارسانای خود را یک ایوان گرم انتخاب کنید. فقط باید به‌ شدت مراقب وضعیت آب و هوا و وزش باد باشید. در صورت نبود شرایط مناسب می توانید از باد ملایم یا خنک سشوار برای خشک کردن قطعات استفاده کنید. رعایت ایمنی و فاصله مناسب از سشوار را فرموش نکنید.

ژل سیلیکا

اجازه دهید اجزا برای چند ساعت در فضای باز قرار بگیرند تا زمانیکه رطوبت کامل آن از بین برود. کارهای دیگری نیز وجود دارد که می توانید در این فاصله برای خشک کردن قطعات انجام دهید: اگر بسته های ژل سیلیکا دارید (بسته های کوچکی با برچسب “DO NOT EAT”) می توانید با دقت روی قطعات قرار دهید. اگر بسته های ژل سیلیکا در دسترس ندارید می توانید از دانه های خشک برنج داخل یک کیسه توری نازک یا روی یک روبالش نازک برای جذب رطوبت استفاده کنید. هر پارچه ای که دارای روزنه هایی برای ورود هوا باشد می توانید استفاده کنید.

بعد از گذشت چندین ساعت همه اجزا را از هر گونه رطوبت یا باقی مانده ای از رطوبت بررسی کنید. اگر رطوبتی دیدید قبل از اینکه به مرحله بعد بروید این مراحل را دوباره انجام دهید.

قطعات لپ تاپ را مجددا روی هم قرار دهید.

اکنون باید گام سه را به صورت معکوس انجام دهید. محیط کاری ایمن نارسانا، کتابچه راهنما و هر گونه عکس یا یاداشتی که در طول فرآیند جدا سازی قطعات تهیه کرده اید. در صورتی که پس از سرهم کردن قطعات پیچ یا قطعه ای اضافه ماند باید قدم به قدم به عقب برگردید تا مرحله فراموش شده را پیدا کنید.

لپ تاپ را روشن کنید (و امیدوار باشید)

روشن کردن لپ تاپ

بالاخره زمان حساس از راه رسید. اگر باتری لپ تاپ از نوع بیرونی است آن را در جای مناسب خود قرار دهید و شارژر آن را به برق وصل کنید، دکمه پاور را فشار دهید. همانطور که گفتیم هیچ ضمانتی برای روشن شدن لپ تاپ وجود ندارد اما اگر لپ تاپتان روشن شد واقعا خوش شانس هستید و در اولین فرصت از داده ها و اطلاعات موجود در لپ تاپ خود بک آپ بگیرید.

ترجمه: زهرا صانعی

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید