• ارسال کننده: علی یزدی مقدم
  • تاریخ انتشار: 2015 / 03 / 07

در پنج مرحله ساده ارتباط مثبت را بياموزيد

دانلود نسخه صوتی این مقاله

ارتباط مثبت مي تواند در استحكام روابط شما تاثير زيادي داشته باشد، استرس هاي ناشي از برخورد ها و تضاد ها را كاهش دهد و هنگامي كه با مشكلي مواجه مي شويد مي توانيد از نيروي اجتماع استفاده كنيد. يك « نه » مودبانه و با روي خوش در برابر درخواست هاي بيش از حد اطرافيان به شما كمك مي كند در زندگي خود تعادل ايجاد كنيد و از كار بيش از ظرفيت خود جلوگيري كنيد. همچنين ارتباط مثبت به شما كمك مي كند با افراد سخت و بدرفتار در بين دوستان، خانواده و همكاران خود رابطه ملايم تري داشته باشيد و درگيري و تنش را كاهش دهید.

ارتباط سازنده

اما چگونه ارتباط مثبت برقرار كنيم
  • وقتي كه با رفتار بد شخصی روبرو مي شويد كه شما را ناراحت كرده است به جاي اينكه به او برچسب بزنيد سعي كنيد آنچه شما را ناراحت كرده است توصيف كنيد.

مانند مثال زير:

موقعيت:

دوست شما كه معمولاً دير مي رسد بيست دقيقه تاخير مي كند و براي ناهاري كه با هم قرار گذاشته بوديد دير مي کند و شما از برنامه ای دیگر عقب می افتید.

برخورد نامناسب از طرف شما: «تو خيلي آدم بدقولي هستي هميشه دير مي كني.»

ارتباط مثبت: « قرار ما 11:30 بود اما اكنون 11:50 دقيقه است.»

  • براي توصيف تاثير رفتار آنها هم بايد به همين روش عمل كنيد نه اينكه اغراق كنيد، درباره آنها قضاوت كنيد يا به آنها برچسب بزنيد بلكه فقط آنرا توصيف كنيد:

رفتار نامناسب: « گند زدي به اين ناهار»

ارتباط مثبت: « حالا من وقت كمتري براي با هم بودن دارم و بايد ساعت 1 بعد از ظهر برگردم سر كارم»

  • پيامي از خود بفرستيد تا اينكه او را با تو يا شما مخاطب قرار دهيد چون در او اين احساس را القا مي كنيد كه گويي مي خواهيد او را مورد حمله يا بازخواست قرار دهيد با چنين برخوردی مخاطب شما در وضعيت دفاعي قرار مي گيرد. اگر با «من» شروع كنيد تمركز بر احساس شما يا تاثيري كه رفتار او بر شما داشته است خواهد بود. همچنين به اين طريق كنترل خود را بر واكنش خود نشان مي دهيد تا اينكه بخواهيد كسي را سرزنش كنيد. به عنوان مثال:

پيام واژه «تو»: «تو بايد تمومش كني!»

پيام واژه «من»: «من ترجيح مي دم اين كارو تمومش كني.»

  • در اينجا فرمول ارزشمندي خواهيد ديد كه همه اين ها را يك جا در خود دارد.

«وقتي كه تو (رفتار او) ، من احساس (احساس شما) مي كنم.»

وقتي از عبارات واقع گرايانه استفاده مي كنيد به جاي اينكه درباره آنها قضاوت كنيد يا به آنها برچسب بزنيد، به كمك اين فرمول براي مردم راهي فراهم كرده ايد كه بفهمند تاثير رفتار آنها چه بوده است. به عنوان مثال:

«وقتي كه داد مي زني، احساس مي كنم با من دعوا داري»

  • يك فرمول پيشرفته تر هم وجود دارد كه با اضافه كردن نتيجه رفتار آنها به فرمول بالا بدست مي آيد ( و دوباره تاكيد مي كنم كه بر حقايق موجود تاكيد كنيد.) و فرمول به شكل زير خواهد بود:

«وقتي كه تو (رفتار او)، آنگاه ( نتيجه رفتار او)، و من احساس ( احساس شما) مي كنم.»

و اين هم مثال:

«وقتي كه دير مي كني، من بايد اينجا نتها بمونم، و بد جوري كسل شدم.»

« وقتي تو به بچه مي گي كاري رو انجام بده كه من قدغن كردم، اعتبار مرا به عنوان پدر زير سوال برده اي، و من احساس مي كنم كه جلوي فرزندم خراب شده ام.»

نكات:

  • از زبان بدن استفاده کنید تا اعتماد به نفس خود را نشان دهید! براي اين منظور مي توانيد از جاي خود بلند شويد و صاف بيايستيد، به چشمان طرف مقابل نگاه كنيد، و با آرامش سخن بگوييد.
  • با تن صداي محكم اما دوستانه سخن بگوييد.
  • وانمود نكنيد كه مي دانيد منظور طرف مقابل از اين رفتار ها چيست، به خصوص اگر انگيزه اي منفي در آنها ديديد.
  • وقتي كه در حال صحبت يا بحث هستيد فراموش نكنيد كه نظر او را هم بپرسيد و به او گوش دهيد بسيار مهم است كه نظر او را هم در اين زمينه بدانيد.
  • سعي كنيد به موقعيت برد-برد بينديشيد. سعي كنيد راهي پيدا كنيد كه خواسته ها يا نياز هاي هر دوي شما را برآورده كند.

نوشته: اليزابت اسكات

ترجمه: علي يزدي مقدم

مطالب مرتبط:

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید