• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2015 / 03 / 15

پای سیب

مواد لازم:
  • زرده تخم مرغ 1 عدد
  • سیب بزرگ 1 عدد
  • شیر 1/4 لیوان
  • آرد 1 لیوان پر
  • روغن جامد 4 قاشق غذاخوری
  • دارچین 1 قاشق مرباخوری
  • شکر 1 یا 2 قاشق غذاخوری
  • نمک کمی
پای سیب
طرز تهیه:

آرد را درون ظرفی ریخته و روغن جامد را به آن اضافه کنید. شیر و کمی نمک را به این مواد اضافه کنید. نیازی نیست با همزن مخلوط کنید بلکه با دست یا قاشق مواد را مخلوط کنید. زیاد ورز ندهید چون کشدار می شود و این خمیر نباید کشدار شود.

در ظرف درب داری، یک نایلون پهن کنید، خمیر را روی نایلون قرار دهید، درب ظرف را ببندید و یک ساعت در یخچال قرار دهید تا خمیر ور بیاید.

یک سیب سالم، تازه و بزرگ را پوست کنید و آن را به چهار قاچ قسمت کنید، سپس به ورقه های نازک و ظریف در آورید. هر چه ضخامت ورقه ها کمتر باشد بهتر است ضخامت ورقه ها کمی کلفت تر از چیپس باشد.

اگر خواستید کم شیرین باشد 1 قاشق وگرنه 2 قاشق غذاخوری شکر و یک قاشق دارچین را با یکدیگر مخلوط کنید و ورقه های سیب را در این مخلوط زیر و رو کنید تا تمام سیب ها به شکر و دارچین آغشته شود. دقایقی صبر کنید تا شکر کمی به خورد سیب رود.

ظرفی که می خواهید در فر قرار دهید بایستی نسوز باشد و خیلی گود هم نباشد.

پس از ور آمدن خمیر در یخچال، کمی از خمیر را برای تزیین و قالب زدن روی پای سیب، نگه دارید سپس باقی مانده ی خمیر را به دو بخش تقسیم کنید. نیمی از خمیر را کنار بگذارید. کمی آرد روی تخته بپاشید. و نیمی دیگر را برداشته و با وردنه یا بازو، به اندازه ی ظرفی که می خواهید در فر قرار دهید، روی تخته پهن کنید. داخل ظرف را با کمی روغن چرب کنید، کف آن را آرد بپاشید تا خمیر به ظرف نچسبد. خمیر را در ظرف پهن کنید لبه های ظرف را با خمیر بپوشانید. با چنگال چند سوراخ در خمیر ایجاد کنید تا مغز پخت شود.

سیب های آغشته به شکر و دارچین را روی خمیر قرار دهید. سیب ها به اندازه ای باشد که تمام سطح خمیر را بپوشاند. حال نیمی از خمیر که کنار گذاشته بودید را صاف کرده و روی سیب ها پهن کنید. سپس با چنگال چند سوراخ ایجاد کنید تا بخار آب سیب ها در هنگام پخت خارج شود. لبه های خمیر را که روی قالب پهن و کشیده بودید در این مرحله به صورت رولی تا بزنید و به داخل قالب هدایت کنید تا دور تا دور کیک، حاشیه زیبایی به خود بگیرد.

با سر خودکار یا چنگال و یا اگر قالب در دسترس دارید، با استفاده از خمیری که در ابتدا برای تزیین کنار گذاشته بودید، به شکل دلخواه قالب بزنید مثلا می توانید شکل گل پنج پر را قالب بزنید و روی پای سیب قرار دهید.

در کاسه ای زرده تخم مرغ را بزنید سپس با چرتکه تمیز، سطح کیک را به زرده آغشته کنید تا بعد از پخت رنگ طلایی خوش رنگی به خود بگیرد و براق شود.

در طبقه ی وسط فر با حرارت 140 درجه سانتی گراد به مدت 20 دقیقه قرار دهید. البته قابل ذکر است که مدت زمان بسته به فرهای مختلف، متفاوت است. و زمان دقیق پخت پای سیب زمانی است که وقتی چنگالی را در کیک فرو می برید، پای سیب به چنگال نچسبد. در این مرحله پای سیب آماده است.

بعد از کمی که کیک سرد شد می توانید آن را به صورت قاچ هایی از سیب برش بزنید.

پای سیب بسیار خوش مزه و خوش خوراک است در ضمن به علت داشتن عطر دلپذیر سیب مورد پسند همگان است. پای سیب برای عصرانه یا میهمانی ها یا شیرینی عید بسیار مناسب می باشد.

نوش جان

حوریه گیفانی

مطالب مرتبط:

 

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: - -



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید