• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2015 / 07 / 13

مدیریت شرایط بعد از تولد فرزند دوم

خوشحالی به دنیا آمدن فرزند اول وصف ناپذیر است ولی الان شما منتظر فرزند دوم خود هستید. اگرچه  دوران بارداری و فرزند دار شدن را قبلا تجربه کرده اید، ولی اکنون باید برای پذیرفتن مسئولیت فرزند دوم خود را آماده کنید.

 dovom-bache

آماده سازی برای به دنیا آوردن فرزند دوم به اندازه ی فرزند اول می تواند هیجان انگیز و خوشحال کننده باشد. کمک به فرزند اول در مورد پذیرفتن این شرایط و تفهیم انتظارات برای هر دوی شما می تواند اضطراب و استرس را کاهش دهد و آگاه بودن از تغییراتی که در راه است بهترین راه برای آماده سازی خود و فرزند اول است.

چه چیزی تغییر خواهد کرد؟

به دنیا آوردن فرزند دوم و مدیریت و مراقبت از دو کودک به صورت همزمان در ابتدا خسته کننده و سخت به نظر می رسد. سازمان دهی کردن شرایط، قبل از به دنیا آمدن کودک به نظر بهترین راه است. از آنجایی که زمان شما محدود است باید سرتان شلوغ باشد. برنامه های خواب و غذا خوردن ممکن است تحت تاثیر سن کودک اول شما قرار گیرد. همچنین ممکن است قبل از به دنیا آمدن فرزند به آسانی خسته شوید زیرا مراقبت از فرزند اول در دوران بارداری انرژی زیادی می طلبد. بعد از تولد کودک، 6 تا 8 هفته ی اول به ویژه می تواند  سخت باشد زیرا کار اصلی شما  کمک به کودک تازه متولد شده است تا برنامه ی خواب و غذا دادن به او را تنظیم کنید. یکی از جنبه های مثبت به دنیا آمدن فرزند دوم افزایش اعتماد به نفس در توانایی ها، دانش و تجربه های شماست. مسائلی مانند عوض کردن پوشک بچه، شیر دادن و درگیر شدن با بیماری ها که در فرزند اول برایتان دشوار به نظر می رسید اکنون برای شما طبیعی است.

این موضوع چگونه بر روی شما تاثیر خواهد داشت؟

به دنیا آوردن فرزند دوم از جهات بسیاری بر روی شما تاثیر می گذارد. این تاثیر می تواند فیزیکی و یا روحی باشد. افزایش خستگی، استرس و اضطراب یک اتفاق طبیعی بعد از به دنیا آمدن فرزند است.
افسردگی بعد از زایمان به نظر ترسناک می رسد اما شما نباید احساس افسردگی را به تنهایی تحمل کنید. با پزشک خود در مورد علایم و نشانه ها صحبت کنید. تفاوت قائل شدن بین نشانه های ساده ی افسردگی بعد از زایمان که بعد از چند هفته از بین می رود با افسردگی حاد که می تواند مشکلات خواب و خلق و خو ایجاد کند امری بسیار مهم است. اگر افسردگی و اضطراب در شما نمود پیدا کرد و یا اگر افکاری مانند صدمه زدن به خود و یا فرزندتان در شما ایجاد شد فورا با پزشک خود تماس بگیرید.
از لحاظ جسمی ممکن است ضعیف و خسته باشید به خصوص اگر زایمان سختی را گذرانده باشید. این کار شیر دادن در شب را برای شما بسیار سخت خواهد کرد. کمک گرفتن از یک پرستار در طول روز به استراحت شما کمک زیادی خواهد کرد. اگر بیرون از منزل کار می کنید، ممکن است در مورد آینده ی شغلی خود نامطمئن باشید. تصمیم در مورد بازگشت به سر کار امری بسیار مهم است. سعی کنید قبل از تصمیم گیری، تمام کمک های فامیل و دوستان را در این مورد لیست کنید.
در مورد پیوند با فرزند تازه متولد شده نگران نباشید. ممکن است در مورد عشقی که به فرزند دوم دارید نگران باشید. ممکن است در ماه های اول زمان کافی برای خود نداشته باشید. بی خوابی در شب و روزهای پرتنش برای شما خسته کننده است پس سعی کنید زمانی را برای تنهایی و استراحت خود در نظر بگیرید.
شما و همسرتان متوجه خواهید شد که زمان کافی برای گذراندن با هم ندارید، پس مدیریت کنید که زمان هایی را برای با هم بودن داشته باشید.

کمک به فرزند اول

فرزند اول شما ممکن است احساسات مختلفی همچون هیجان، حسادت و حتی خشم را تجربه کند.

مدیریت شرایط تولد فرزند دوم

کودکانی که سن کمی دارند از گفتن احساسات خود عاجزند و رفتارهای آنها ممکن است بعد از تولد فرزند دوم بدتر شود. آنها ممکن است انگشتان خود را بخورند، از بطری آب بنوشند، مهارتزهای آموزشی خود را فراموش کنند و برای اینکه توجه شما را جلب کنند مثل کودک حرف بزنند. فرزندانی که سن آنها بیشتر است این رفتارها را به صورت بد رفتاری، غذا نخوردن و خشم بروز می دهند. این مشکلات عمر کوتاهی دارند و یک آماده سازی کوچک می تواند به فرزند شما در منطبق کردن خود با شرایط تازه کمک فراوانی بکند. نقش فرزند اول را پر رنگ تر کنید. برخی از ترفندهایی که به شما کمک می کند عبارت است:

  • اجازه دهید فرزندتان، وسایل اتاق نوزاد را انتخاب کند. اگر فرزندان شما از یک اتاق اشتراکی استفاده می کنند این نکته بسیار مهم خواهد بود.
  • هدیه ی ویژه ای را که فرزند اول دوست دارد با نوزاد به اشتراک بگذارد، پیدا وتهیه کنید. این هدیه می تواند یک کتاب، اسباب بازی و یا یک عکس برای اتاق آنها باشد. ممکن است شما بخواهید هدیه ی ویژه ای برای فرزند اول خود تهیه کنید. این هدیه می تواند یک صندلی برای نشستن باشد.
  • زمان هایی را برای فرزند اولتان اختصاص دهید. این زمان ها ممکن است رفتن به کتابخانه، فروشگاه ها و یا خواندن یک کتاب باشد. همسر شما دراین مدت در نگهداری از نوزاد به شما کمک کند.
  •  از کتاب هایی استفاده کنید که به فرزندتان در درک این شرایط کمک کند.
  • در مورد انتظارات خود به هنگام تولد نوزاد سخن بگویید. به او توضیح دهید که نوزاد گریه می کند، می خوابد و نیاز به تعویض پوشک ومراقبت دارد. به او بگویید که نوزاد به توجه بیشتری نیاز دارد.
  • نقش فرزند خود در خانواده را تقویت کنید.
  • در مورد راه هایی که فرزند اول در نگهداری از نوزاد می تواند کمک کند فکر کنید. در این حالت او یک پرستار بچه خواهد بود. او می تواند در تعویض پوشک و یا لباس به شما کمک کند.
  • ممکن است فرزند شما در هنگام سونوگرافی و یا در مطب پزشک همراه شما باشد. اگر در بیمارستان نوزاد را به دنیا می آورید، بخواهید که فرزند اول را بعد از تولد نوزاد ملاقات کنید.

به دنیا آمدن یک نوزاد تغییرات زیادی برای فرزند اول به همراه خواهد داشت. این موقعیت زمان مناسبی برای عادت دادن فرزند اول به نوشیدن آب در فنجان، رفتن به دستشویی و غیره نیست.

ترفندهایی برای والدین

برای کمک به مدیریت مسئولیت های اضافی فرزند دوم، این ترفندها را امتحان کنید:

  • در منزل خود غذاهای آماده، راحت و سریع داشته باشید. اگر پخت و پز می کنید کمی بیشتر بپزید و آنها را در فریزر نگه دارید. تلفن رستوران هایی را که غذا درب منزل می آورند به همراه داشته باشید.
  • رختشویی منزل را مرتب کنید. از یک سبد برای هر کودک استفاده کنید تا مرتب کردن و شستن لباس ها راحت تر باشد. شستن لباس یکی از بزرگترین شکایت والدین است.
  • اگر امکان دارد ازلباس ها و وسایل کنارگذاشته شده ی فرزند اول برای فرزند دوم استفاده کنید تا مجبور به خریدن وسایل تازه نشوید. استفاده از کالسکه، صندلی، گهواره و لباس های های موجود به ذخیره کردن زمان و انرژی به شما کمک می کند.
  • در ماشین خود کیفی که در آن پوشک بچه و سایر وسایل ضروری نوزاد نگه داشته شود.
  •  در اتاق های خواب، حمام و اتاق رختشویی، کتاب و اسباب بازی داشته باشید.
  • از اعضای خانواده و یا فامیل بخواهید در انجام کارها و نگهداری از کودک به شما کمک کنند.
  •  در مورد مراقبت از خود و رفع نیازهای خود اهمال نکنید. به خود استراحت دهید حتی اگر این کار رفتن به آرایشگاه و یا گوش دادن به یک موسیقی باشد.

ترجمه: زهرا کامران ور

:مطالب مرتبط

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: -



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید