• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2018 / 04 / 11

آیا ویتامین D3 می تواند بر ضد بیماری های قلبی عمل کند

در تحقیقاتی اثر ویتامین د-3 بر روی سلولهایی که آستر و لایه داخلی رگهای خونی را می سازند، بررسی شد.

دانشمندان در دانشگاه اوهایو در آتن برای اولین بار نقش ویتامین D که ویتامینی مرتبط با تابش خورشید است را در حفظ سلامت قلبی – عروقی بدن مورد آزمایش و تحقیق قرار دادند.

نقش ویتامین D3 بر سیستم قلبی عروقی

آنها شرح دادند که چگونه با استفاده از گیرنده های نانو و یک مدل سلولی، مکانیزم های مولکولی ویتامین د-3 را در اندوتلیوم، لایه نازک بافتی درون رگهای خونی، بررسی کردند.

دانشمندان در گذشته معتقد بودند اندوتلیوم چیزی به غیر از یک لایه بیجان در سیستم عروقی که اجازه ورود و خروج آب و الکترولیتها به داخل رگها می دهد، نیست.

هر چند پیشرفتهای علمی سی سال اخیر مشخص کرده است که اندوتلیوم بیشتر شبیه یک عضو زنده عمل می کند که کل سیستم گردش خون از قلب تا کوچک ترین مویرگها و سلولهایی که وظیفه بیولوژیکی خاص خود را دارند، به هم مرتبط می سازد.

تغییرات اندوتلیوم با مشکلات جدی سلامتی مرتبط است این مشکلات شامل فشار خون بالا، مقاومت به انسولین، دیابت ها، رشد تومور، عفونت های ویروسی و تصلب شرایین می باشد، شرایطی است که چربی ها درون سرخرگ ها ته نشین می شوند و خطر حمله قلبی و مغزی را افزایش می دهد.

ویتامین D3 نقشی بیش از سلامت استخوان دارد

مطالعات جدید بیان می کند که ویتامین D3 نسخه ای از ویتامین D است که بدن به طور طبیعی آن را تولید می کند، زمانی که پوست را در معرض نور خورشید قرار می دهیم، نقش کلیدی در حفظ و ترمیم صدمات اندوتلیوم که در این بیماری ها اتفاق می افتد، بازی می کند.

برخی منابع طبیعی ویتامین D-3 شامل زرده های تخم مرغ و ماهیان چرب است که در قالب مکمل ها نیز قابل دستیابی است. تا قبل از این کشف، ویتامین D3 برای سلامت استخوانها موثر شمرده می شد.

تادیوز مولینسکی نویسنده ارشد و پروفسور بخش شیمی و بیوشیمی توضیح می دهد که “در سالهای اخیر، با مطالعه بر مردمی که به کلینیک و مطب مراجعه می کردند، مشخص شد که بسیاری از بیمارانی که با حمله قلبی مراجعه کرده اند دچار کمبود ویتامین D3 هستند.”

او اضافه کرد، “این به این معنا نیست که کمبود ویتامین D3 باعث حمله قلبی می شود، اما خطر حمله قلبی را افزایش می دهد.”

نانوسنسورهایی که اثر ویتامین D3 بر سلولها را کاوش می کنند

برای مطالعه ی اثر ویتامین D3 بر سلولها، پروفسور مولینسکی و همکارانش از یک سیستم سنجش نانوسنسورها یا کاوشگرهای بسیار ریز استفاده کردند که آنها 1000 بار نازکتر از موی انسان است و می تواند در سطح اتمها و مولکولها عمل کند.

آنها از نانوسنسورهایی استفاده کردند تا اثر ویتامین D3 را بر مکانیزم های مولکولی در سلول های اندوتلیال انسانی که درمان شده اند را بررسی و پیگیری کند و همان نوع آسیبی که بر اثر فشار خون بالا اتفاق افتاده را نشان دهد.

یافته ها پیشنهاد کردند که ویتامین D3 یک راه انداز قدرتمند اکسید نیتریک است، اکسید نیتریک مولکولی است که نقش سیگنالی (علامت دهی) مهمی را در کنترل جریان خون و اطلاع از لخته های خونی در رگها بازی می کند.

محققان یافتند که ویتامین D3 به طور قابل توجهی فشار اکسیداسیون را در سیستم عروقی کاهش می دهد.

آنها ذکر کردند که “در مطالعه شان مشاهده کردند که کمبود ویتامین D3 بیماری فشار خون را تحریک می کند که این بیماری با فشار اکسیداسیون عروقی پیوند خورده است.” کمبود ویتامین د-3 اثر مشابهی بر سلولهای اندوتلیال هر دو گروه سفید پوستان و آمریکایی –آفریقایی ها دارد.

آیا ویتامین D3 می تواند صدمات سیستم قلبی عروقی را اصلاح و ترمیم کند؟

آنها پیشنهاد کردند که ویتامین D3 پتانسیل مهمی در برگرداندن و اصلاح صدمات فشار خون بالا، دیابت ها، تصلب شرایین، و دیگر بیماریهایی دارد که بر سیستم قلبی عروقی صدمه می زند.

پروفسور مولینسکی افزود “اگر هیچ سیستم شناخته شده ای نتواند سلولهای اندوتلیال قلبی – عروقی آسیب دیده را ترمیم کند، ویتامین د-3 می تواند این کار را انجام دهد.”

“این روش راه حل بسیار ارزان قیمتی است که بتوان سیستم قلبی عروقی را ترمیم کرد، ما مجبور به ابداع داروهای جدید نیستیم بلکه از قبل این دارو را داریم.”

ترجمه: سمیه مظفری

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: - - - -



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید