• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2015 / 08 / 22

از خواص و مزایای به لیمو بیشتر بدانید

نام فارسی: به لیمو

نام علمی:  Aloysia citrodora

نام عمومی:  Lemon verbena ،Lemon beebrush ،Lemonscented Verbena و Herb Louisa

نام خانواده: از خانواده ی Verbena (شاه پسند)

از خواص به لیمو بیشتر بدانید

زیستگاه: این گیاه بومی آمریکای جنوبی است. می توان آن را در بیشتر باغ ها کاشت زیرا بر گ های آن بویی معطر چون لیمو دارد و برای مصارف پزشکی می توان از آن استفاده کرد.

مشخصات به لیمو

این گیاه بوی شبیه لیمو دارد. ارتفاع درختچه ی آن به 3 تا 7 متر نیز می رسد. دارای برگ های سر نیزه ای به اندازه ی 10 سانتیمتر است. گل های آن در خوشه جمع شده و به شکل زنگوله است. بیرون این گلها بنفش مانند و درون آنها سفید است. میوه ی به لیمو سفت بوده ودارای دو دانه است.

چیدن و ذخیره سازی به لیمو

بهترین فصل برای چیدن به لیمو فصل تابستان است. بهتر است قبل از چیدن شکوفه های آن، برگ گیاه را بچینید. هر دوی این ها باید در سایه خشک شده و در یک کیسه ی پارچه ای ذخیره و نگهداری شوند.

ترکیبات به لیمو

اسانس بسیار غنی در آن عبارت است از:

  • سیترال: ضد باکتری، ضد قارچ، آنتی هیستامین ضد سرطان
  • لینالول: ضد باکتری، ضد التهاب؛ محافطت از کبد
  • کامفن: آنتی اکسیدان و خلط آور
  • سینئول
  • ترپینئول: ضد باکتری، ضد سرفه، خلط آور
  • کاریوفیلن: ضد التهابی، ضد باکتری، ضد تومور
  • لیمونن: ضد سرطان ضد باکتری
  • نرول
  • وربونن
مصارف پزشکی
  • ضد نفخ: بسیار مفید برای خروج گازهای گوارشی از بدن، جلوگیری از نفخ (یک قاشق مرباخوری برگ خشک شده ی به لیمو حل شده در آب، روزی دو فنجان)
  • معده: به هضم راحت تر کمک کرده و در معده ی ضعیف و عصبی از اسپسام و سوء هاضمه و درد معده جلوگیری می کند.
  • بوی بد دهان: افرادی که از بوی بد دهان رنج می برند می توانند از این دهانشویه ی طبیعی استفاده کنند.
  • سیستم تنفسی: حل کردن یک قاشق برگ خشک به لیمو در آب می تواند به سیستم تنفسی کمک کند و باعث خروج خلط شود. همچنین می توان از به لیمو به عنوان ضد سرفه نیز استفاده کرد.
  • آرامش بخش: به لیمو خاصیت آرامش بخشی نیز دارد.
  • از به لیمو در آشپزخانه برای طعم دهندگی به ماهی، گوشت، سبزیجات، غذاهای دریایی، سالادها، مرباها، كیك ها و دیگر مواد غذایی مورد استفاده است و در ساخت عطرها نیز  استفاده می شود.

دمنوش به لیمو طعم و مزه ی بسیار عالی دارد. تنها  چند جرعه از این دمنوش می تواند بدن و ذهن انسان را تازه تر و جوانتر کند و برای آرامش اعصاب نیز بسیار مفید است.

فواید دمنوش به لیمو

افرادی که در معرض اضطراب و استرس قرار دارند می توانند از مزیت ها و فواید این دمنوش به نفع خود استفاده کنند. یک فنجان دمنوش به لیمو بعد از یک روز کاری سخت می تواند باعث آرامش و تمدد اعصاب شود و  به بدن خسته ی انسان نیرویی تازه ببخشد. این دمنوش همچنین تنش عضلانی را که اغلب با استرس های فیزیولوژیکی همراه است را نیز کاهش می دهد.

دمنوش به لیمو می تواند خواب را تنطیم کند و به بیماری ها و اختلالات خواب، مانند بی خوابی به خصوص در افرادی که به خاطر اختلالات ذهنی مانند اضطراب و افسردگی مشکلات خواب دارند نیز کمک کند.

این دمنوش، در حل مشکلات گوارشی مانند اسهال ، نفخ ،سو هاضمه نیز مفید و موثر باشد. برای افرادی که به طور مزمن از این مشکلات رنج می برند پیشنهاد می شود روزانه حداقل یک فنجان دمنوش به لیمو را مصرف کنند.

گرفتگی بینی به خاطر سرما خوردگی های شایع یکی از مشکلاتی است که تقریبا هر فردی یک بار در سال با آن مواجه می شود. این مشکل را می توان با دمنوش به لیمو که راه های هوایی را پاک می کند حل کرد. در برخی از کشورها، دمنوش به لیمو به عنوان کاهنده وزن به فروش می رسد.

البته باید توجه داشت که با اینکه دمنوش به لیمو مزایای زیادی دارد ولی نمی توان از آن به صورت نا محدود و بیش از حد استفاده کرد. مانند سایر دمنوش های گیاهی، افراط در مصرف می تواند مضر باشد و باید از مصرف مقدار زیاد آن پرهیز کرد.

دستورالعمل تهیه ی دمنوش به لیمو

برای تهیه یک دمنوش به لیموی کامل نیاز به دو فنجان آب، 20 برگ تازه ی نعناع و 10 برگ تازه ی به لیمو شسته شده دارید. ابتدا آب را بجوشانید و قتی به نقطه ی جوش خود رسید، برگ نعناع و به لیمو را به آن اضافه کنید و برای 5 دقیقه بجوشانید. شیرین کننده ی مناسب برای این دمنوش، عسل است اما بدون شیرین کننده نیز این دمنوش بسیار خوشمزه و معطر است. بهتر است این دمنوش را گرم مصرف کنید.

در ضمن گهگاهی می توانید چند برگ تازه به لیمو را به چای سیاه نیز اضافه کنید تا طعم بهتری به چای دهد.

ترجمه: زهرا کامران ور

مطالب مرتبط:

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید