• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2015 / 09 / 08

راهنمای خرید گوشی های هوشمند

گوشی هوشمند گاهی اوقات می تواند حتی به جای کیف پول و یا کلید نیز مورد استفاده قرار گیرد. گوشی هوشمند تبدیل به یک وسیله ی ضروری برای بسیاری از افراد شده است و به آنها کمک می کند تمامی بروز رسانی های ایمیل و شبکه های اجتماعی خود را با آن انجام دهند، از خود عکس بگیرند و آن را با دیگران به اشتراک بگذارند. بنابراین احتمالا لازم نیست به شما  بگویم که انتخاب یک گوشی هوشمند مناسب چه اهمیتی دارد.

 gooshi

این مقاله تقریبا تمامی موارد مورد نیاز شما برای خرید یک گوشی هوشمند خوب را پوشش می دهد.

سیستم عامل: اندورید و یاIOS ؟ کدام بهتر است؟
سیستم عامل اندروید

اندروید فروش گوشی های هوشمند در سراسر جهان را احاطه کرده است. این موضوع دلایل خاص خود را دارد. شما به هنگام استفاده از طراحی، اندازه ی صفحه، توانایی و قیمت ها در اندروید انتخاب بسیار بیشتری نسبت به سیستم عامل IOS و ویندوز فون دارید. به علاوه، اندروید یک سیستم عامل باز است این بدین معنی است که سفارشی سازی آن با ویجت ها، برنامه ها و حتی استفاده از کیبورد بسیار آسان است. برخی شرکت های سازنده ی گوشی اندرویدی مانند سامسونگ و یا LG نرم افزارهایی با پیشرفت اضافی مانند دسترسی آسان به تنظیمات را به بازار ارائه کرده اند. اندورید برنامه های کاربردی بیشتری نیز پیشنهاد می کند.

IOS 8

آیفون و آیفون 6plus، آخرین نسخه ی سیستم عامل اپل را اجرا می کنند. شما یک برنامه ی عکس بهبود یافته، اطلاعیه های تعاملی را در این گوشی ها خواهید یافت. بزرگترین دلیل انتخاب دستگاه هایIOS ، انتخاب برنامه های کاربردی آن است. اپل سعی می کند بهترین بازی ها و برنامه ها را قبل از اندروید در فروشگاه خود قرار دهد.

ویندوز فون

ویندوز فون هرگز محبوب نبوده است اما ورود ویندوز 10 می تواند این شرایط را تغییر دهد. برنامه نویسان نیز می توانند برنامه های اندرویدی و IOs را برای این سیستم عامل ارائه دهند. ویندوز فون ویژگی های قانع کننده ای مانند صفحه شروع پویا و دستیار دیجیتال کورتانا ارائه کرده است اما این ویژگی ها برای قانع کردن خریداران کافی نبوده است.

سیستم عامل بلک بری

اگر شما هم اکنون طرفدار این سیستم عامل نیستید بهتر است از آن استفاده نکنید. شرکت سازنده ی این سیستم عامل که قبلا با نامRIM  شناخته شده بود، سعی کرده است تا بازار رقبا را با ورود بلک بری 10 از آن خود کند. استفاده ی چند کاربره از آن گوشی ها بسیار اسان است. می توانید یک کیبورد فیزیکی از بلک بری دریافت کنید. با این حال، رابط کاربری حسی و بصری نیست و انتخاب نرم افزارها بسیار ناقص است.

اندازه ی صفحه ی نمایش

اگرچه امروزه داشتن یک گوشی با صفحه نمایش بزرگ مد است اما شما می توانید گوشی هایی با صفحه نمایش مختلف در بازار پیدا کنید.

راهنمای خرید گوشی های هوشمند

صفحه نمایش کوچک (کمتر از 4.5 اینچ)

اصلی ترین دلیل خرید گوشی هوشمند با صفحه نمایش کوچک طراحی جمع وجور آن است. نیازی نیست برای دسترسی به همه چیز انگشت خود را بکشید. اما استقبال از این  گونه گوشی ها به خاطر علاقه ی مردم به بازی و استفاده از رسانه ها در حال کاهش است.

صفحه نمایش متوسط (4.5 تا 5.4 اینچ)

این صفحه نمایش به نقطه ی شیرین گوشی های هوشمند تبدیل شده است. گوشی هایی مانند آیفون 6 (4.7 اینچی)، HTC One M9) 5 اینچی و گلکسی6S ( 5.1 اینچی ) در این دسته قرار دارند. بیشتر گوشی ها با این صفحه نمایش سازگارند.

صفحه نمایش بزرگ (5.5 اینچ یا بیشتر)

گوشی های هوشمند با صفحه نمایش بزرگتر از 5.5 اینچ مانند ایفون 6 Plus و یا LG G4 را معمولا فبلت (phablet) می نامند زیرا اندازه ی آنها شبیه تبلت است. بیشتر افراد از این گوشی ها برای تماشای ویدئو، خواندن کتاب و حتی اجرای دو برنامه کنار هم استفاده می کنند.

اندازه و وزن

وزن گوشی هوشمند عمدتا توسط اندازه ی صفحه ی نمایش آن تعیین می شود. به عنوان مثال آیفون 6 به وزن 6 اونس یک صفحه نمایش 4.7 اینچی دارد و یکی از سبک ترین و باریک ترین گوشی های موجود در بازار است. در سمت مخالف، فبلت هایی با صفحه نمایش بزرگ مانند Nexus  6 قرار دارد که صفحه نمایش 6 اینچی و وزن 6.5 اونسی دارد.

کیفیت صفحه نمایش

اندازه صفحه نمایش تنها یک سلیقه است. سعی کنید بیشتر روی وضوح گوشی های هوشمند تمرکز کنید.  صفحه نمایش با وضوح خوب، رزولوشون Quad HD دارند. با این حال یک پنل کاملHD  با پیکسل 1920 در 1080 مانند گوشی هایی مثل آیفون 6 و HTC One M9 جزییات بیشتری را نشان می دهد. صفحه نمایش هایی با 1280 در 720 پیکسل به طور معمول بر روی گوشی های ارزان قیمت دیده می شود که می تواند باعث از دست دادن جزییات در متن و فیلم، کیفیت رنگ و زاویه ی دید شود. مطمئن شوید که گوشی هوشمند شما یک پنل روشن داشته باشد تا در خارج از منزل و زیر نور مستقیم خورشید نیز بتوانید آن را به وضوح بخوانید. وجود زاویه ی دید گسترده بسیار مهم است. زیرا شما می خواهید منابع موجود بر روی گوشی خود را با دیگران به اشتراک بگذارید و یا با گوشی خود بازی کنید.

طراحی:

تعریف طراحی خوب و یا بد در مورد گوشی های هوشمند، بسیار سلیقه ای است. اما اگر شما در مورد کیفیت و زیبایی گوشی اهمیت می دهید، به دنبال طراحی بدنه واحد باشید. این ویژگی را می توانید در گوشی هایی مانند آیفون، گلکسی S6 و یا HTC One M9 پیدا کنید. طراحی فلزی و شیشه ای گلکسیS6  بسیار جذاب است. افرادی که گوشی هایی با باطری جداشدنی را ترجیح می دهند، باید دستگاه هایی مانند LG G4 و یا Galaxy Note 4 را انتخاب کنند. گوشی LG G4 کاورهای مختلفی در انواع رنگ و طرح دارد.

دوربین:

خوب این قسمت مهم ترین یخش یک گوشی است که تحول زیادی در آن رخ داده است. دوربین گوشی هوشمند امروزه مهم تر از پردازنده ی آن است. به خصوص برای افرادی که از گوشی های خود برای عکاسی استفاده می کنند. گوشی های زیادی با دوربین های 16 مگاپیکسلی وارد بازار شده اند اما تنها یک عدد مهم نیست. سعی کنید به کیفیت تصاویر، دیافراگم، سرعت و ویژگی های دوربین نیز توجه کنید. به عنوان مثال آیفون 6 و ایفون 6 Plus سنسور 8 مگاپیکسلی دارد اما پیکسل های بزرگ و رنگ دقیقی را می گیرد. با این حال، دوربین 16 مگاپیکسلی گلکسی S6 بیشتر تصاویری با رنگ های اشباع به شما تحویل می دهد. بنابراین جزییات بیشتر و کنتراست بیشتری در تصاویر خواهید داشت. در انتخاب دوربین سعی کنید به کیفیت تصاویر در نور کم نیز توجه کنید. شما باید قادر باشید بدون استفاده از فلش در خارج از منزل و در زیر نور عادی، تصاویر با کیفیتی بگیرید. هر چقدر دیافراگم بزرگتر باشد این کار بیشتر ممکن خواهد شد. به عنوان مثال، گلکسی S6 یک دیافراگم f/1.9 دارد در حالی که دیافراگم LG G4 به اندازه ی f/1.8 است. هرچقدر این عدد کوچک تر باشد دیافراگم بزرگ تر می شود بنابراین عملکرد بهتری در نور کم خواهد داشت.

هنگام خرید سعی کنید به ویژگی تثبیت کننده ی تصویر اپتیکال نیز توجه داشته باشید. این ویژگی باعث کاهش تاری و بهبود عملکرد دوربین در نور کم می شود. برخی از گوشی ها مانند G4 تنطیمات دستی وسیعی مانند تعادل نور سفید، تمرکز دستی و ISO برای دوربین دارد. سازندگان گوشی های هوشمند توجه ویژه ای به کیفیت دوربین جلویی دارند. به طور مثال در گوشی HTC Desire Eye دوربین جلویی و عقبی 13 مگا پیکسل است. دوربین 5 مگا پیکسلی گلکسی S6 تصاویری با وضوح بیشتر می گیرد و لنز با زوایه ی گسترده تری از گوشی های هوشمند آیفون 6 ارائه می دهد.

پردازنده:

یک پردازنده ی خوب در داخل گوشی باید قادر باشد برنامه ها را به سرعت اجرا کند، ویرایش عکس در آن سریع تر باشد و هنگام بازی گوشی هنگ نکند. بهتر است به عملکرد نتایج نگاه کنید. در بین پردازنده های Qualcomm پردازنده ی 8 هسته ای 64 بیتی Snapdragon 810 بهترین پردازنده است. در همین حال پردازنده ی 6 هسته ای Snapdragon 808 که در داخل گوشیG4  قرار دارد بسیار تواناست ولی پردازنده ی 810، گرافیک بهتری ارائه می دهد.

رم:

رم برای انجام کارهای چند کاربره بسیار ضروری است. بهتر است از خرید گوشی هایی که تنها1 GB  حافظه دارند پرهیز کنید. در دستگاه های midtier، وجود2GB  رم کافی است. اما3GB  بهتر است.

حافطه ی داخلی:

با توجه به اینکه برخی بازی ها بیشتر از 1GB فضا اشغال می کنند، پیشنهاد ما این است که هر چقدر می توانید از گوشی هایی با حافظه ی داخلی بیشتر استفاده کنید. کمترین میزان در گوشی هایی مانند آیفون 6، 16GB است اما بیشتر گوشی ها مانند گلکسی S6 دارای فضای داخلی 32 GB و یا بیشتر هستند.

یک کارت microSD نیز می تواند به افزایش حافظه ی گوشی شما کمک کند. این کارت ها در گوشی هایی مانند HTC One M9 و LG G4 موجود است اما به یاد داشته باشید که microSD می تواند تنها قسمتی از برنامه ها را در خود ذخیره کند. این کارت ها برای ذخیره سازی مدیا (رسانه) مناسب ترند.

عمر باطری:

عوامل بسیاری همچون اندازه ی صفحه نمایش، پردازنده و سیستم عامل مقدار نگهداری شارژ در گوشی های هوشمند را تعیین می کند. با این حال، خریداران معمولا به دنبال عمر بیشتر باطری هستند. گوشی هایی که بتوانند 8 ساعت باطری در خود نگه دارند خوب هستند ولی 8.5 ساعت بهتر است. ظرفیت باطری یکی دیگر از ویژگی هایی است که می تواند میزان روشن بودن گوشی را تعیین کند. اما مراقب باشید به طور کلی به دنبال گوشی هایی با 2600 میلی آمپر و یا بیشتر بگردید. برخی از این گوشی ها عبارتند از گلکسیs5 (2800 میلی آمپر) و موتورولا Droid Turbo (3900 میلی آمپر). اما استثناهایی نیز وجود دارد. LG G3 با3000 میلی آمپر، کمی بیشتر از 7 ساعت روشن می ماند.

باطری های قابل جابجایی:

به نظر می رسد باطری های قابل جابجایی از دید سازندگان گوشی های هوشمند افتاده است اما مزایایی در مورد این گونه طراحی که در LG G4 و گلکسی Note 4 پیدا می شود، وجود دارد. یکی از این مزایا این است که هنگامی باطری شما نمی تواند شارژ مورد نیاز گوشی را تامین کند، شما می توانید بدون نیاز به سرویس و یا خرید گوشی جدید، باطری تازه را جایگزین باطری قدیمی بکنید. فروشندگان شخص ثالث مانند Mugen Power باطری های قابل جابجایی با ظرفیت بالایی تولید کرده اند که می تواند بیشتر از باطری های اصلی عمر کند.

سایر ویژگی های کلیدی:

شارژ بی سیم

با توجه با استانداردهای رقابتی بی شمار، شارژ بی سیم یکی از ویژگی های خوب برای گوشی های هوشمند است. شما می توانید گوشی خود مانند گلکسی s6 را در یک تشک شارژ بی سیم قرار داده و آن را شارژ کنید.

امنیت اثر انگشت

این ویژگی توسط سنسورهای Touch ID شرکت آیفون عمومی شد. امنیت اثر انگشت در گوشی های هوشند امکان باز کردن گوشی را راحت تر می کند. شما همچنین می توانید از آیدی لمسی برای خرید آیتم از فروشگاه های نرم افزار نیز استفاده کنید. گلکسی s6 از اسکنرهای اثر انگشت بهبود یافته تری نسبت به گلکسی S5 استفاده می کند.

ترجمه: زهرا کامران ور

مطالب مرتبط:

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: - -



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید