• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2015 / 09 / 20

ترفندهایی برای مسواک زدن و استفاده از نخ دندان برای کودکان

در مورد کودکان، دندان ها باید به محض پدیدار شدن تمیز شوند. با این کار کودک شما به مسواک زدن منظم و روزانه عادت می کند.

در سال های اولیه یک لیف حمام نرم و تمیز که دور دستتان پیچیده شده است می تواند یک جایگزین مناسب برای مسواک باشد. زمان تغییر به مسواک را می توانید از یک دندانپزشک متخصص کودکان بپرسید. بیشتر دندانپزشکان معتقدند باید تا هنگام بیرون آمدن 4 دندان در یک ردیف منتظر بمانید تا بتوانید از مسواک استفاده نمایید. اما برخی دیگر پیشنهاد می کنند تا زمانی که کودک 2 یا 3 ساله شود باید منتظر ماند.

مسواک زدن و استفاده از نخ دندان برای کودکان

در زیر ترفندها و نکته هایی را می بینید که می توانید از آنها برای مراقبت از دندان های کودک خود استفاده کنید:
  • سعی کنید همیشه از مسواک هایی با اندازه کوچک، بچه گانه و نرم استفاده کنید. فرو بردن مسواک در آب گرم برای چند دقیقه قبل از مسواک زدن می تواند آن را نرم کند.
  • هر دو انجمن دندانپزشکی آمریکا و آکادمی اطفال آمریکا توصیه می کنند که از فلوراید موجود در خمیر دندان تنها به مقدار یک دانه ی برنج برای کودکان استفاده شود. هنگامی که کودک شما 3 ساله شد می توانید این مقدار را به  اندازه ی یک نخود تغییر دهید.
  • دندان های کودک خود را 2 بار در روز مسواک بزنید ( صبح و قبل از رفتن به رختخواب). دو دقیقه زمان برای مسواک زدن اختصاص دهید. سعی کنید در این زمان بیشتر روی دندان های آسیای پشتی تمرکز داشته باشید زیرا این قسمت ها محل رشد و گسترش کرم خوردگی هاست.
  • مسواک خود را هر 3 یا 4 ماه تعویض کنید. اگر نشانه ی خراب شدگی در آن دیدید می توانید این تعویض را زودتر انجام دهید .هرگز مسواک را با دیگران به اشتراک نگذارید.
  • نخ زدن دندان های کودک خود را به محض اینکه دو تا از آنها پدیدار شد یکبار در روز انجام دهید.
  • در مورد مقدار فلوراید مورد نیاز کودک خود از دندانپزشک سوال کنید. اگر آب مصرفی شما به اندازه ی کافی فلوراید ندارد، بهتر است از مکمل ها و یا داروهای دارای فلوراید با دستور پزشک استفاده کنید.
  • در مورد پر کردن دندان نیز می توانید از پزشک خود مشورت بگیرید.
چه وقت کودکان می توانند به تنهایی مسواک زده و از نخ دندان استفاده کنند؟

بیشتر کودکان نمی توانند تا سن 6 الی 7 سالگی مسواک زدن و استفاده از نخ دندان را مدیریت کنند. تا این زمان بهترین راه برای آموزش نحوه ی مسواک زدن و استفاده از نخ دندان، استفاده از مثال های عملی است. نحوه ی مسواک زدن را به کودک خود نشان دهید و در مورد اهمیت رعایت بهداشت دهان و دندان توضیحات کافی را به او بدهید.

آیا فلوراید برای کودک من بی خطر است؟

فلوراید برای کودکان نیز بی خطر بوده و سالم است. فلوراید یک ماده ی معدنی است که دندان ها را از کرم خوردگی و ایجاد حفره در دندان ها محافظت کرده و مستحکم می سازد. استفاده ی اولیه و زود هنگام از فلوراید برای کودکان محافظت بیشتری از دندان های آنها می کند. بهتر است مقدار فلوراید موجود در آب مصرفی را بدانید. اگر آب مصرفی دارای فلوراید کافی نباشد، از پزشک بخواهید که فلوراید مکمل برای کودکتان تجویز کند.

آیا فیلترهای آب خانگی فلوراید را نیز حذف می کنند؟

معمولا انواع مختلفی فیلتر آب در بازار موجود است. برخی از آنها فلوراید را نیز فیلتر می کنند و برخی این کار را انجام نمی دهند. قبل از خرید، حتما در این مورد از شرکت سازنده و یا فروشنده اطلاعات کافی را دریافت کنید.

آیا نوع خمیر دندان مصرفی برای کودک مهم است؟

بیشتر خمیر دندان هایی که برای کودکان ساخته می شود، دارای مواد طعم دهنده ای هستند که کودک دوست دارد تا او را تشویق به مسواک زدن بکنند. بهتر است خمیر دندانی را انتخاب کنید که کودکتان طعم آن را دوست داشته باشد. همچنین از خمیردندان استاندارد استفاده کنید.

آیا کودک من می تواند از دهانشویه ها استفاده کند؟

معمولا دهانشویه ها برای کودکان زیر 6 سال توصیه نمی شود. باید به این نکته توجه داشته باشید که دهانشویه ها نمی تواند جایگزینی برای مسواک زدن باشد.

از چه زمانی باید کودک را به دندانپزشک برد؟

معمولا توصیه می شود اینکار را بعد از پدیدار شدن اولین دندان انجام دهند. اینکار به دندانپزشک اجازه می دهد هر ناهنجاری و یا بیماری در دندان را تشخیص داده و روش های مناسب مسواک زدن و رژیم غذایی مناسب برای او را به والدین گوشزد کند.

ترجمه: زهرا کامران ور

مطالب مرتبط:

 

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: - -



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید