• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2018 / 08 / 27

قارچ گانودرما یا قارچ ریشی، کاربرد و اثرات جانبی

قارچ ریشی قارچی است که تصور برخی مردم از آن به صورت “قوی” و “چوبی” با طعم تلخ است. تخمدان (بخش زنده) و میسیلیوم (رشته رشد کننده قارچ) مصرف دارویی دارد. این قارچ یک ساله از تیره تابان پوستان است.

کاربرد قارچ گانودرما یا ریشی

در طب سنتی چین قارچ گانودرما مصرف دارویی داشته و در چین با نام لینگ زی، در ژاپن با نام ریشی و در کره، یونگ زهی می باشد.

قارچ ریشی برای افزایش سیستم ایمنی بدن، مبارزه با عفونت های ویروسی مثل آنفلوآنزا، آنلفوانزای خوکی و آنفلوانزای مرغی، مشکلات ریوی مثل آسم و برنشیت، بیماری قلبی و عروقی مثل افزایش فشار خون و افزایش کلسترول، بیماری کلیه، سرطان و بیماری کبد به کار می رود. همچنین برای ایدز، ارتفاع زدگی، سندرم خستگی مزمن، مشکلات خواب (بی خوابی)، زخم های معده، مسمومیت و درد تبخال استفاده می شود. دیگر کاربردهای این قارچ شمامل کاهش استرس و جلوگیری از خستگی است.

قارچ ریشی در ترکیب با گیاهان دیگر، در درمان سرطان پروستات نیز به کار می رود.

چگونه کار می کند؟

قارچ ریشی دارای مواد شیمیایی است که به نظر می رسد اثرات بالقوه سودمند، از جمله فعالیت در برابر تومور (سرطان) و تاثیرات مفید بر روی سیستم ایمنی بدن دارد.

کاربرد و اثربخشی؟

شواهد کافی برای

  • تومورهای غیر سرطانی در روده بزرگ و راست روده (آدنوم های کولورکتال): تحقیقات اولیه نشان می دهد که مصرف عصاره قارچ ریشی روزانه به مدت 12 ماه باعث کاهش تعداد تومور در افراد مبتلا به آدنوم های کولورکتال می شود.
  • عروق مسدود شده: تحقیقات اولیه نشان می دهد که استفاده از یک محصول خاص قارچ ریشی (گانوپُلی) علائم شریان های مسدود شده، از جمله درد قفسه سینه و تنگی نفس را کاهش می دهد.
  • دیابت: تحقیقات اولیه نشان می دهد که مصرف یک محصول خاص قارچ ریشی (گانوپُلی) روزانه به مدت 12 هفته باعث کاهش میزان هموگلوبین می شود، اما میزان قند خون افراد مبتلا به دیابت نوع 2 را کاهش نمی دهد.
  • هپاتیت B: تحقیقات اولیه نشان می دهد که مصرف یک محصول خاص قارچ ریشی (گانوپُلی) به مدت 12 هفته باعث کاهش میزان کل ویروس هپاتیت B در بدن می شود. این محصول همچنین به نظر می رسد عملکرد کبدی را در افراد مبتلا به این بیماری بهبود بخشد.
  • کلسترول بالا: تحقیقات اولیه نشان می دهد که استفاده از عصاره قارچ ریشی روزانه به مدت 12 هفته، کلسترول را در افرادی که فشار خون بالا و یا کلسترول بالا دارند، تحت تاثیر قرار نمی دهند.
  • فشار خون بالا: شواهد متناقضی در مورد اثرات قارچ ریشی در فشار خون بالا وجود دارد. تحقیقات اولیه نشان می دهد که استفاده از عصاره قارچ ریشی روزانه به مدت 12 هفته فشار خون را در افرادی که دارای فشار خون کمی بالا هستند کاهش نمی دهد. با این حال، تحقیقات دیگر نشان می دهد که مصرف قارچ ریشی باعث کاهش فشار خون در افراد مبتلا به فشار خون خیلی شدید می شود.
  • سرطان ریه: تحقیقات اولیه نشان می دهد که مصرف قارچ ریشی تومورهای ریه را از بین نمی برد. با این حال، به نظر می رسد که عملکرد سیستم ایمنی و کیفیت زندگی افراد مبتلا به سرطان ریه را بهبود بخشد.
  •  درد ناشی از زونا: برخی از افراد گزارش می دهند که عصاره های آب گرم قارچ ریشی باعث کاهش درد می شود و این در حالی استفاده می شود که درمان متداول جواب نمی دهد.
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
    عفونت های ویروسی
    سرطان پروستات
  •  آسم و برونشیت
  • استرس
  • اختلالات کلیوی
  • بیماری کبد
  • بیماری ایدز
  • ارتفاع زدگی
  • خستگی
  • سندرم خستگی مزمن (CFS)
  • مشکل خواب (بی خوابی)
  • زخم های معده
  • مسمومیت
  • سایر شرایط

برای ارزیابی اثربخشی قارچ ریشی برای این کاربردها، شواهد بیشتری نیاز است.

اثرات جانبی و ایمنی قارچ گانودرما

عصاره قارچ ریشی احتمالا ایمن است که به صورت خوراکی و از راه دهان و به مدت بیش از یک سال مصرف می شود.

قارچ ریشی احتمالا غیر ایمن است اگر به صورت خوراکی از راه دهان، به شکل پودری به مدت بیش از یک ماه مصرف شود. استفاده از قارچ ریشی به صورت پودری با اثرات سمی در کبد همراه است.

قارچ ریشی همچنین می تواند سایر عوارض جانبی مانند خشکی دهان، گلو و ناحیه بینی را همراه با خارش، ناراحتی معده، خونریزی بینی و مدفوع خون ایجاد کند. نوشیدن شراب ریشی می تواند باعث بثورات شود. تنفس اسپورهای ریشی می تواند آلرژی زا باشد.

هشدارها و احتیاط های ویژه:

بارداری و شیردهی: در صورت بارداری یا شیردهی، اطلاعات قابل اطمینان کافی درباره ایمنی مصرف قارچ ریشی وجود ندارد. پس برای ایمنی از اثرات جانبی آن، از مصرف آن اجتناب کنید.

اختلال خونریزی: دوزهای بالا از قارچ ریشی ممکن است خطر خونریزی در برخی از افراد مبتلا به اختلالات خونریزی خاص را افزایش دهد.

فشار خون پایین: به نظر می رسد قارچ ریشی قادر به کاهش فشار خون باشد. نگرانی وجود دارد که ممکن است فشار خون پایین را بدتر کند و می تواند در درمان دخالت کند. اگر فشار خون شما پایین است، بهتر است از مصرف قارچ ریشی اجتناب کنید.

اختلال لخته شدن به نام ترومبوسیتوپنی: دوزهای بالا از قارچ ریشی ممکن است خطر خونریزی در افراد مبتلا به ترومبوسیتوپنی را افزایش دهد. اگر این بیماری را دارید، از قارچ ریشی استفاده نکنید.

جراحی: دوزهای بالا از قارچ ریشی ممکن است خطر خونریزی در بعضی افراد را در صورت استفاده قبل یا حین جراحی افزایش دهد. مصرف عصاره قارچ ریشی را حداقل 2 هفته قبل از عمل جراحی متوقف کنید.

اثرات جانبی قارچ گانودرما یا ریشی

فعل و انفعالات و اثر متقابل برخی داروها با قارچ گانودرما

محدود کردن اثر متقابل، در مورد ترکیبات زیر احتیاط کنید:

  • داروهای فشار خون بالا (داروهای ضد فشار خون) با قارچ ریشی اثر متقابل دارند

مصرف قارچ ریشی ممکن است فشار خون را کاهش دهد. مصرف قارچ ریشی همراه با داروهای فشار خون بالا ممکن است موجب شود فشار خون شما خیلی پایین آید. بعضی از داروها برای فشار خون بالا عبارتند از کاپتوپریل (Capoten)، انالاپریل (Vasotec)، لوزارتان (Cozaar)، والسارتان (Diovan)، دیلیتازم (Cardizem)، آملودیپین (Norvasc)، هیدروکلروتیازید (HydroDIURIL)، فوروزماید (لیزیکس) و بسیاری داروهای دیگر.

داروهایی که سبب کاهش لخته شدن خون (داروهای ضد انعقادی / ضد تهاجمی) می شوند با قارچ ریشی اثر متقابل دارند
دوزهای بالای قارچ ریشی ممکن است باعث کاهش لخته شدن خون شود. مصرف قارچ ریشی در حین مصرف داروهای ضد انعقادی ممکن است شانس کبودی و خونریزی را افزایش دهد. برخی از داروهایی که باعث کاهش لخته شدن خون می شوند عبارتند از: آسپرین، کلوپیدوگرل (Plavix)، دیکلوفناک (Voltaren، Cataflam، دیگران)، ایبوپروفن (Advil، Motrin، دیگران)، ناپروکسن (Anaprox، Naprosyn، دیگران)، داکوتاپارین (Fragmin)، انوکساپارین (Lovenox)، هپارین، وارفارین (Coumadin) و دیگران.

دوز مناسب از قارچ ریشی

دوز مناسب از قارچ ریشی بستگی به عوامل متعددی نظیر سن، سلامتی و چندین شرایط دیگر دارد. در این زمان اطلاعات علمی کافی برای تعیین طیف مناسب دوز برای قارچ ریشی وجود ندارد. به یاد داشته باشید که محصولات طبیعی همیشه لزوما ایمن نیستند و دوز آنها می تواند مهم باشد. اطمینان حاصل کنید که به دستورات ایمنی در برچسب و بروشور محصول عمل می کنید و قبل از استفاده از داروساز یا متخصص یا سایر متخصصان مراقبت های بهداشتی مشورت کنید.

میزان مصرف قارچ گانودرما

ریشی به صورت تازه یا به شکل خشک برای استفاده در غذا و همچنین به شکل کپسول، قرص یا عصاره موجود است.

میزان مصرف درمانی قارچ گانودرما برای حفظ سلامتی و پیشگیری از بروز مشکل 2.5 گرم در روز است که در 4 وعده و با شکم خالی مصرف می شود.

ترجمه: سمیه مظفری

 

 

 

 

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: - - - -



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید