• ارسال کننده: علی یزدی مقدم
  • تاریخ انتشار: 2015 / 12 / 06

هشدار دانشمندان درباره اسلحه های هوشمند و ربات هاي نظامي قاتل

گروهي از دانشمندان، محققين و دانشگاهيان از قبيل الون ماسك و استفان هاوكينگ هشدار داده اند كه يك ارتش مديريت شده با هوش مصنوعي یا ارتش هوشمند در حال شكل گيري است و اگر جلوي آن گرفته نشود به زودي در ديگر نقاط هم دنيا گسترش پيدا خواهد كرد.

ربات های قاتل اسلحه های هوشمند قاتل

مسابقه تسليحاتي پديده اي اجتناب ناپذير است و اگر كشوري تصميم بگيرد تسليحات مرگبار به كمك هوش مصنوعي بسازد مانند اين است كه براي ديگر قدرت هاي نظامي دعوتنامه ارسال كند بازی شروع شده است شما هم شروع کنید! اين گروه در نامه اي سرگشاده و بين المللي براي جلوگيري از ترویج سلاح هاي كشنده هوشمند به همگان اعلام كرده اند كه به كمپين ما بپيونديد. اين نامه در بوينس آيرس در كنفرانس بين المللي هوش مصنوعي خوانده شد.

در اين نامه آمده است خطري بزرگ بشريت را تهديد مي كند. اسلحه هاي كشنده اي كه توسط يك هوش مصنوعي هدايت مي شود سومين انقلاب نظامي را ايجاد خواهد كرد كه بعد از باروت و سلاح هسته اي وارد بازار خواهد شد.

از بزرگان دنياي فناوري كه اين نامه را امضا كرده اند مي توان به يكي از موسسين كمپاني اپل استيو وازنياك و مدير اجرايي بخش ديپ مايند گوگل دنيس هسابيس اشاره كرد.

به اين سلاح ها اتونوموس لقب داده اند اتونوموس مي تواند يك كلت باشد كه توانايي فكر كردن دارد و هر وقت صلاح بداند شليك خواهد كرد، یا ترميناتور هايي باشند كه با خود سلاح هاي مختلفي حمل مي كنند و براي كشتن افراد با صلاح ديد خود مي توانند عمل كنند يا حتي مي تواند يك خودرو باشد كه مي تواند بدون راننده به ميان جمعيت برود به كمك اسلحه هايي كه روي آن نصب شده است تعداد زيادي را به كشتن دهد و همينطور بمب افكن هايي كه ديگر نيازي به خلبان ندارند اما اين ديگر يك فيلم علمي و تخيلي نيست بلكه به زودي بسياري از اين اسلحه ها در دسترس خواهد بود.

در اين نامه همچنين آمده است: اين اسلحه ها خيلي گرانقيمت نيستند يا از مواد كميابي ساخته نمي شوند بنابراين ساخت آنها براي يك ارتش آنهم به صورت توليد انبوه كار ساده اي است.

در اين نامه آمده است: اين نوع اسلحه ها براي قتل و ترور، ايجاد بي ثباتي در يك كشور، نسل كشي و كشتار هاي قومي قبيله اي ايده آل هستند. و به همين دليل ما عقيده داريم اسلحه هايي كه با هوش مصنوعي هدايت مي شوند نه تنها مفيد نيستند بلكه براي بشريت خطرناك هستند.

امروزه جنگ مدرن بيشتر در انحصار تجهيزات كنترل از راه دور انجام مي شود و ارتش ايالات متحده نمونه هاي مختلفي از آنها را در اختيار دارد از خودرويي كه سلاح به خط مقدم مي رساند و خود قادر است با گشودن يك خط آتش راهش را باز كند تا خودرويي كه بمب ها را شناسايي مي كند و قادر است همزمان يك بازوكا را شليك كند.

و البته هم اکنون برخي ارتش ها هم از سيستم هاي هوشمند استفاده مي كنند از ارتش اسراييل با گنبد آهني كه مي تواند موشك ها را تشخيص دهد و به آنها شليك كند تا سيستم فيلانكس ايالات متحده كه بر روي ناو هاي خود نصب كرده است و در حقيقت يك اسلحه هوشمند است كه مي تواند به هر جنبنده اي در اطرافش شليك كند.

در ماه اوريل مدرسه حقوق هاروارد و ديده بان حقوق بشر گزارشي منتشر كردند كه در آن ممنوعيت اين نوع سلاح ها مورد تقاضا واقع شده است.

نوشته: خوزه پيجلري

ترجمه: علي يزدي مقدم

مطالب مرتبط:

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: - -



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید