• ارسال کننده: علی یزدی مقدم
  • تاریخ انتشار: 2014 / 06 / 06

ساخت الماس از کربن

ساخت الماس از سال 1953 میلادی یک رویا بوده است. ولی امروزه با پیشرفت فناوری این رویا به کمک ابزار هایی پیشرفته به حقیقت تبدیل شده است. و با کمک فناوری می توان الماس های رنگی زیبایی از گرافیت معمولی ساخت. الماس صنعتی از همه نظر با الماسی که از معدن بدست می آید دارای خواص یکسانی است و تنها تفاوتی که این الماس با الماس معدنی دارد در نحوه عمل آوری آن است الماس صنعتی در محفظه ای خاص با شرایط شبیه سازی شده عمل آوری می شود حال آنکه الماس طبیعی در داخل زمین در طول سالیان ساخته شده است. الماس طبیعی یا معدنی در اعماق زمین در نتیجه فشار و دمای بسیار زیادی در طول میلیون ها سال ساخته شده است در حالیکه همین عملیات را به صورت مصنوعی در محفظه ای با دما و فشار بسیار بالا ایجاد می کنند و به این ترتیب ساخت الماس به جای اینکه میلیون ها سال طول بکشد فقط چند روز زمان می برد.

الماس

ساختار الماس

الماس نوعی از کربن است که اتم های کربن به شکل کریستالی به یکدبگر متصل شده اند و هر اتم کربن به چهار اتم دیگر متصل است به این ترتیب با یکدیگر یک مکعب کامل را تشکیل می دهند. این ساختار به شدت پایدار است و الماس سخت ترین ماده طبیعی در دنیاست.

ساختار اتمی الماس

ساخت الماس صنعتی

برای ساخت الماس به یک الماس کوچک و یک محفظه مخصوص که قابلیت تحمل دمای 1480 درجه سانتیگراد و فشار 58000 اتمسفر را داشته باشد نیاز دارید. و همچنین صفحات فشاری لازم است که بتوانند فشار و دمای بالای داخل محفظه را تحمل کنند.

برای ساخت الماس ابتدا الماس کوچک را در داخل کپسول عمل آوری قرار می دهند سپس لایه ای از پودر گرافیت را روی آن و اطرافش می پاشند و کپسول را کاملاً از گرافیت پر می کنند. مقدار گرافیت بسته به اندازه و شکل کپسول سرامیکی دارد. بسته به فشار محفظه از کپسول هایی با سایز متفاوت استفاده می شود.

دستگاه ساخت الماس مصنوعی

حال نوبت به قرار دادن صفحه های فشاری در داخل محفظه می رسد این صفحات به شکل کروی هستند و هر کدام یک نیم کره را می سازند کپسول مورد نظر در داخل نیم کره پایینی قرار می گیرد و ساختار آن به گونه ای است که کپسول در مرکز محفظه قرار گیرد. سپس نیم کره بالایی یا صفحه فشار بالایی را روی نیم کره پایین قرار می دهند و درب محفظه بسته می شود.

دمای محفظه روی 2700 درجه سانتیگراد و فشار آن روی 58000 اتمسفر تنظیم می شود و دستگاه به مدت 4 روز در همین وضعیت قرار می گیرد. بعد از چهار روز فشار داخل محفظه را تخلیه می کنند و اجازه می دهند تا خنک شود. البته محفظه های فشار مختلف تنظیمات متفاوتی دارند ولی اساس کار همه آنها یکی است.

بعد از خنک شدن کپسول را از داخل صفحات فشار خارج می کنند بعد از باز کردن کپسول یک کلوخه سیاه دیده می شود الماس ساخته شده در داخل این کلوخه قرار دارد. کلوخه را داخل جوهر نمک می اندازند بعد از نیم الی یک ساعت گرافیت ها حل می شوند و الماس نمایان می شود. نگران نباشید الماس داخل جوهر نمک حل نمی شود. حال الماس شما حاضر است!

هشدار: هنگام کار با دستگاه های فشار و دمای بالا باید از دانش لازم برخوردار بود و طبق توصیه کارخانه سازنده آن عمل کرد چون این مقدار انرژی به راحتی می تواند باعث انفجار شود!

ترجمه و تحقیق: علی یزدی مقدم

مطالب مرتبط:

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

  1. از کجا میشه یکی از این دستگاه ها رو خرید؟

  2. از کجا میشه یکی از این دستگاه ها رو خرید؟

    پرسش شما به بخش پرسش و پاسخ منتقل گردید و همانجا هم پاسخ داده شد
    http://www.yadbegir.com/porsesh/index.php?qa=106&qa_1=%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF-%D8%AF%D8%B3%D8%AA%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%A7%D8%B3-%D8%A7%D8%B2-%DA%A9%D8%B1%D8%A8%D9%86

  3. ببخشید قیمت و طرز تهیه ی این دستگاه رو هم بزارین

  4. سلام از مطلب مفیدتون متشکرم . برای من کار امد بود
    ولی یه سوال برام پیش اومد
    در خط دو م ساخت الماس صنعتی نوشتید1480درجه سلسیوس ولی
    در15-14 خط پایین تر نوشته شده 2700 درجه سلسیوس
    خب اگه 2700درجه به ظرفی که ظرفیت 1480 رو داره تحمیل کنیم که به مشکل بر نمی میخوریم؟
    بازم سپاس از مطلبتون
    موفق باشید

  5. با تشکر از دقت نظر شما در اول مقاله که به دمای 1480 درجه اشاره شده است حداقل دمای مد نظر اعلام شده و توجه داشته باشید که فشار و دما را باید با توجه به سفارش کارخانه سازنده دستگاه تنظیم کنید!

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید