• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2019 / 05 / 21

نکاتی مهم در عکاسی خیابانی

عکاسی خیابانی در واقع مربوط به ثبت جزئیات زندگی روزمره افراد، جامعه و شرایط موجود در خیابان است. در این عکس ها، عکاس ویژگی های سوژه را در محیطی باز و در مکان های عمومی به تصویر می کشد. عکاسی خیابانی از جمله عکس هایی است که در آن عکس برداری بدون داشتن شناخت از سوژه و گرفتن اجازه از آن ها انجام می شود. این نوع عکاسی درست مثل یک اثر هنری است که دارای این قابلیت است که  فرد عکاس می تواند فردی با خصوصیات خاص و یا اتفاقی جالب که در جریان است را ثبت کنید. در این عکس ها به هیچ عنوان نیازی نیست که حتما عکس در محیط خیابان و یا در محیط های شهری گرفته شود. شما می توانید برای عکاسی خیابانی هر جایی را انتخاب کرده و به هیچ وجه نیازی نیست که برای گرفتن عکس های زیبا و متفاوت به نقاط دور سفر کنید.

آماده بودن در عکاسی خیابانی

عکاسی خیابانی از جمله پر چالش ترین و البته هیجان انگیز ترین انواع عکاسی به شمار می رود. عکاسی از افراد غریبه در حالی که در حرکت بوده و مشغول انجام فعالیت های خود هستند، هدف نهایی این نوع عکاسی بوده و نیاز به برنامه ریزی و مهارت کافی دارد. با این وجود، این شاخه از عکاسی به سادگی آن چه تصور می شود، نیست. عکاسان فعال در این زمینه همیشه با چالش های بسیاری روبرو هستند از جمله این که برای عکس مورد نظر تا چه اندازه باید دورتر از سوژه ایستاده، چقدر دوربین باید به چشم عکاس نزدیک باشد، تمرکز و زوم روی سوژه چه اندازه باید باشد، و این که چطور بدون فشار و تنش های عصبی عکس بگیرند. البته عکاسان با تمرین می توانند به ترس خود در زمینه عکاسی از افراد غریبه غلبه کرده و هم چنین می توانند تکنیک های مختلف را که به آن ها در مورد گرفتن عکس های بهتر کمک می کند را بیاموزند.

در این مقاله نکاتی بیان شده که با استفاده از آن ها می توانید عکس های خیابانی فوق العاده ای از مردم بگیرید بدون این که خودشان متوجه شوند.

انتخاب بهترین لنز:

مهمترین بخش عکاسی خیابانی انتخاب بهترین و مناسب ترین لنز برای گرفتن عکس های خیابانی است. عکاسان برای گرفتن عکس های خیابانی باید به حدی به سوژه نزدیک شوند تا بتوانند حرکات و اعمال او را ثبت کنند. فرقی نمی کند که قصد شما از عکاسی ثبت حرکات سوژه است و یا این که می خواهید پرتره ای یا یک فعالیت را به تصویر بکشید، در هر صورت شما به لنزی با زاویه باز یا به بیانی به یک لنز واید انگل نیاز دارید. به علاوه عکاسان حرفه ای معمولا یک دوربین  جمع و جور، سبک و کوچک را ترجیح می دهند که حمل و نقل آن نیز آسان باشد.

تنظیمات دوربین:

دوربین خود را روی حالت اولویت دیافراگم تنظیم کرده و تنظیمات ایزو و دریچه لنز را روی حالت دستی قرار دهید. معمولا این اقدامات برای عکاسی خیابانی ایده آل تر است. در صورت امکان، تا حد ممکن ایزویی بالا با سرعت شاتر بالایی انتخاب کنید تا عکسی بی نقص داشته و ریسک تاری عکس و لرزش تصویر را به حداقل برسانید. هم چنین توصیه می شود که تنظیمات ایزو چیزی میان 400 تا 3200 باشد. به علاوه، همیشه آماده باشید تا تنظیمات دوربین را در کمترین فرصت تغییر دهید.

تنظیم دوربین در عکاسی خیابانی

نزدیک شدن به سوژه:

از این جهت در عکاسی خیابانی استفاده از لنزی با زاویه باز توصیه می شود که با استفاده از آن می توانید سوژه را از نمایی نزدیک نیز در کادر دوربین خود داشته باشید. با وجود این که با لنز می توان روی سوژه فوکوس کرد اما باز هم لازم است خودتان نیز تا حدی به سوژه نزدیک شوید، تا دید خوبی نسبت به سوژه داشته باشید و صحنه های جذاب و حرکات جالب را ببینید. برای گرفتن عکس هایی خوب و کنار زدن هر عاملی که باعث حواس پرتی و مخدوش شدن بار معنایی عکس می شود، نزدیک شدن به سوژه امری بسیار مهم تلقی می شود.

عکاسی با دید از پایین:

بهترین حالت عکاسی این است که دوربین را جلوی چشمانتان بگیرید، اما گاهی این امر ممکن نیست. نگاه داشتن دوربین جلوی چشم ها و خیره شدن به یک غریبه گاهی ظاهری عجیب و نامطلوب دارد. از این رو، گاهی عکاسی از زاویه پایین بهترین روش برای گرفتن عکس از حرکات زنده و پویا است. هم چنین با این روش می توانید از افراد از زاویه پایین عکس بگیرید.

خلاق باشید:

در زمینه عکاسی خیابانی داشتن خلاقیت بسیار اهمیت دارد. همیشه به دنبال نقاط و موقعیت های جذاب باشید، برای این کار بهتر است زمان های زیادی را در رستوران ها و فروشگاه ها گذرانده و دوربینتان را همیشه آماده ثبت وقایع نگاه دارید. این ها بهترین انتخاب ها برای گرفتن عکس های خلاقانه و تکنیکی می باشند.

نکاتی در عکاسی خیابانی

بیش از حد روی کیفیت عکس متمرکز نشوید:

شاید این جمله به نظرتان عجیب بیاید، اما باید بگویم که بر خلاف انتظار شما این جمله کاملا درست و منطقی است. در عکاسی خیابانی کیفیت عکس چندان هم اهمیت ندارد. براساس تجربه ها و توصیه های عکاسان حرفه ای، اهمیت نور پردازی، تنظیمات، عمق، داستان و مفهوم عکس  خیلی بیشتر از کیفیت آن است. اگر شما برای گرفتن عکس تنظیمات مناسبی انتخاب نکرده و یا عکستان هیچ مفهوم و مضمونی در بر نداشته باشد، دیگر کیفیت عکس هم ارزشی نخواهد داشت.

قلمرو و یا مقیاس فوکوس:

براساس گفته های “اسپروس پاپا اسپیروپولوس” (یکی از بهترین عکاسان خیابانی): منظور از مقیاس فوکوس تنظیماتی است که ما در آن دوربین را روی حالتی تنظیم می کنیم که فقط روی ناحیه مشخصی فوکوس داشته باشد. این ناحیه می تواند گستره ای کوتاه و یا حتی بلند و طویل باشد. این نوع فوکوس در عکاسی خیابانی نقش به سزایی داشته و نوع آن به سه عامل بستگی دارد: دیافراگم، فاصله کانونی لنز و فاصله سوژه از دوربین.

لذت بردن و خوش گذراندن:

همانند دیگر شاخه های عکاسی، در زمینه عکاسی خیابانی هم باید عکاس از کارش لذت ببرد. لذت بردن باعث ایجاد حس رضایت و شادی و هم چنین تقویت خلاقیت می شود، دو عاملی که برای موفق بودن در عکاسی خیابانی بسیار کار آمد و لازم هستند. به علاوه، هر چه بیشتر از کار خود لذت ببرید، آرام تر هم خواهید بود. در این حالت شما بازتاب شادی و خوشبختی را در عکس های خود خواهید دید.

چگونه یک عکاس خوب باشیم؟

کلید اصلی داشتن عکس های خیابانی زیبا و موفق، منظم بودن، آماده بودن، بی پروایی و داشتن حس اطمینان است. برای این کار باید عکس گرفتن در زمان مناسب از سوژه ای ایده آل را تمرین کنید. برای عکاسی خیابانی بیش هر چیزی، تمرین، صبر و خلاقیت لازم است.

شما با پیروی از اصول مطرح شده قطعا توانایی خود در زمینه عکاسی خیابانی را تقویت خواهید کرد. با استفاده از این اطلاعات شما هر زمان که بخواهید آماده عکاسی از سوژه های مناسب خواهید بود.

ترجمه: آتنا هوایی

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید