• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2019 / 05 / 23

فواید نوشیدن چای زنجبیل

هزاران سال است که از زنجبیل به عنوان ادویه در غذاها و هم چنین درمان برخی ناخوشی ها استفاده می شود.

در واقع زنجبیل گیاهی گلدار از تیره زنجبیلیان و بومی آسیا است. از ریشه و ساقه آن به عنوان طعم دهنده در غذاها استفاده می شود. هم چنین این گیاه از دیر باز به عنوان یک گیاه دارویی برای درمان بیماری ها کاربرد داشته است. نوشیدن چای زنجبیلی، به درمان مشکلات بسیاری از حالت تهوع گرفته تا پیشگیری از سرطان کمک می کند.

فواید نوشیدن چای زنجفیل

در این مقاله ما برای شما مجموعه ای از فواید شناخته شده چای زنجبیلی را گرد آوری نموده ایم.

حالت تهوع

در طب سنتی برای درمان حالت تهوع و علائم آن از جمله سر گیجه، استفراغ و عرق سرد، مصرف چای زنجبیلی توصیه می شود. البته بر اساس تحقیقات و منابع موثق مشخص شده که این گیاه و چای آن هیچ تاثیری روی حالت تهوع نداشته و دارو ها عملکرد بهتری دارند ولی آخرین مطالعات در این رابطه نشان داده اند که زنجبیل باعث کاهش حالت تهوع می شود. اگر شما وقتی داخل ماشین در حال حرکت دچار حالت تهوع می شوید، بی شک امتحان کردن زنجبیل خالی از لطف و بی تاثیر نبوده و در عین حال ضرری هم به همراه ندارد.

حالت تهوع بعد از شیمی درمانی و یا تهوع بامدادی

برخی متخصصین بر این باورند که برخی اجزای فعال و مواد موثره موجود در زنجبیل_  روغن های فرار و ترکیبات فنلی با نام جینجرول_  باعث بهبود تهوع ناشی از بارداری، شیمی درمانی و یا عمل های جراحی می شود. (در این شرایط به علت احتمال وجود تداخل با دارو های مصرفی، پیش از مصرف این چای حتما با پزشک معالج مشورت شود).

به علاوه طبق بررسی های انجام شده و بر اساس منابع موثق، برای خانم های باردار و افرادی که تحت شیمی درمانی هستند و یا آن دسته از افرادی که نمی توانند دارو های شیمیایی ضد تهوع مصرف کنند، زنجبیل می تواند جایگزین مناسبی برای دارو های ضد تهوع باشد.

فشار خون و سلامت قلب

هم چنین محققین ثابت کرده اند که مصرف زنجبیل از بیماری های قلبی پیشگیری می کند. به علاوه این گیاه ادویه ای برای بیماری ها و مشکلات زیر مفید است:

  • کاهش فشار خون
  • پیشگیری از حمله قلبی
  • پیشگیری از لخته شدن خون
  • تسکین سوزش سر دل (ترش کردن و یا اسید معده)
  • کاهش کلسترول
  • بهبود جریان خون
کنترل وزن و قند خون

طی بررسی های انجام شده در دانشگاه کلمیبا، ده مرد مورد آزمایش قرار گرفتند که دچار اضافه وزن بودند. این 10 مرد طی مدت مشخصی چای زنجبیل داغ – مخلوط پودر زنجبیل در آب داغ- مصرف کردند و پس از این مدت مشاهده شد که این چای باعث تقویت حس سیری در آن ها شده و میل آن ها را به غذا کم کرده است.

به علاوه طی بررسی ها مشخص شد که زنجبیل روی کنترل بیماری چاقی نیز موثر است. با این وجود، بیشتر آزمایش ها که اکثرا هم روی موش ها انجام گرفته اند، نشان می دهند که زنجبیل بیشتر مانع از تشدید بیماری چاقی می شود.

هم چنین زنجبیل به کنترل قند خون نیز کمک می کند، و باعث کاهش A1C، انسولین، و تری گلیسرید در افراد مبتلا به دیابت نوع دو می شود.

اثر تسکین دهندگی

طی قرن ها از زنجبیل برای درمان درد و تورم استفاده می شد، و امروزه پشت این کاربرد زنجبیلی کوهی از تجربه و علم قرار گرفته است. طی تحقیقات متعددی مشخص شده که زنجبیل درد های ناشی از آرتروز به ویژه آرتروز زانو را تسکین می دهد.

به علاوه چای زنجبیل نیز باعث تسکین سردرد، درد های قاعدگی، درد های شکمی و سایر درد ها می شود.

تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از سرطان

باور بر این است که آنتی کسیدان موجود در زنجبیل باعث تقویت سیستم ایمنی و کاهش استرس می شود. استنشاق بخار چای زنجبیل برای گرفتگی بینی و سایر مشکلات تنفسی ناشی از سرماخوردگی و آلرژی ها موثر است.

محققین نشان داده اند که زنجبیل در پیشگیری از سرطان نیز موثر است. طی بررسی های آزمایشگاهی مشاهده شد که زنجبیل با برخی انواع سلول های سرطانی مبارزه می کند.

طرز تهیه چای زنجبیل خانگی

در ادامه ما برای شما دستوری ساده برای تهیه چای زنجبیلی تهیه کرده ایم. برای تهیه این چای شما به مواد زیر نیاز دارید:

  • 4 تا 6 تکه زنجبیل پوست کنده خام (اگر چای قوی تری می خواهید یک تکه دیگر نیز به آن بیافزایید)
  • 2 فنجان آب
  • نصف لیموی تازه، و عسل و یا طعم دهنده گیاهی دیگر (اختیاری)

ابتدا ریشه های زنجبیل را شسته، آن ها را پوست کنده و به تکه های کوچک تقسیم کنید. آب را داخل یک قوری متوسط ریخته و تکه های زنجبیل را داخل آب بریزید. بگذارید مخلوط مورد نظر روی حرارت ملایم به مدت  10 الی 20 دقیقه بجوشد (میزان جوشیدن چای به سلیقه و ذائقه شما بستگی دارد. هر چه بیشتر بجوشد تند تر و قوی تر می شود).

چای را از روی حرارت برداشته و در صورت تمایل آب لیموی تازه و عسل به آن بیافزایید.

به علاوه می توان چای زنجبیلی را با شیر نیز تهیه کرد. ابتدا تکه های زنجبیل را در یک فنجان آب جوشانده و پس از ده دقیقه آن را از روی حرارت برداشته و سپس 2 فنجان شیر به آن اضافه کنید. و در نهایت مخلوط را 5 دقیقه روی حرارت ملایم قرار دهید. الان وقت خوردن آن فرا رسیده است.

عوارض جانبی مصرف زیاد چای زنجبیل

مصرف چای زنجبیل نیز می تواند عوارض داشته باشد. البته عوارض آن وقتی مشاهده می شود که مصرف  فرد بیش از اندازه باشد.

از جمله عوارض جانبی ناشی از مصرف چای زنجبیلی گاز معده،نفخ، ترش کردن و حالت تهوع گزارش شده است. از آن جایی که زنجبیل باعث کاهش فشار خون و هم چنین رقیق شدن خون می شود، افرادی که خون رقیق داشته و یا دارو های فشار خون مصرف می کنند حتما باید پیش از مصرف این چای با پزشک خود مشورت کنند.

در صورت مصرف به اندازه، می توان ادعا کرد که چای زنجبیلی، این نوشیدنی خوشمزه، آسان و کاملا طبیعی، از بهترین روش ها برای تقویت و بهبود وضعیت سلامتی است، البته به این شرط که بیش از اندازه مصرف نشود. به علاوه، شما می توانید روی یک مبل راحتی لم داده، فنجان داغ خود را در دست گرفته، به آرامی نفس کشیده و چای خود را جرعه جرعه نوشیده و از زندگی لذت ببرید.

ترجمه: آتنا هوایی

 

 

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: - -



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید