• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2019 / 06 / 22

راهنمای خرید کلاه ایمنی موتور سواری برای مبتدیان – قسمت اول

به طور قطع می توان مدعی شد که کلاه ایمنی مهم ترین وسیله برای حفظ امنیت موتور سواران است. طبق آمار منتشر شده در سال 2015 ، 1772 نفر به دلیل داشتن کلاه ایمنی از حوادث مربوط به موتور سواری جان سالم به در برده اند، و اگر استفاده از کلاه ایمنی را همه رعایت می کردند، بر این آمار 740 نفر دیگر نیز اضافه می شد.  ممکن است استفاده از کلاه ایمنی حین موتور سواری در شهر و کشور شما اجباری بوده و یا نباشد، اما به هر حال شما باید همیشه حین موتور سواری کلاه ایمنی به سر داشته باشید. سعی کنید داشتن کلاه ایمنی را برای خود تبدیل به عادت کرده و در همه حال مجهز باشید.

ما در مورد ایمن ترین کلاه های ایمنی بررسی هایی انجام دادیم، اما چطور انواع مختلف کلاه کاسکت در قالب میزان امنیت آن ها مقایسه می شوند؟ آیا کلاه ایمنی باید کاملا هم اندازه سر باشد؟ کلاه باید چه ویژگی هایی داشته باشد تا حین موتور سواری کاملا حافظ سر و جان ما باشد؟ ما در ادامه به این دسته از سوال ها جواب داده ایم تا به کمک آن ها بتوانید کلاه ایمنی مناسبی تهیه کنید.

انواع کلاه کاسکت

به طور کلی کلاه های ایمنی مخصوص موتور سواری به شش دسته تقسیم می شوند: کلاه کاسکت کامل، کلاه سه چهارم، کلاه فک متحرک و کلاه نیمه، آفرود و دو منظوره

انواع کلاه کاسکت برای موتورسواران

کلاه کاسکت کامل (فک ثابت)

این نوع کلاه ایمنی نسبت به دیگر انواع کلاه ایمنی، بیشترین بخش سر و گردن را پوشش داده و ایمن ترین نوع کلاه کاسکت در نظر گرفته می شود چرا که از وارد آمدن هر گونه ضربه به سر جلوگیری می کند.  متمایز ترین و بارز ترین مشخصه کلاه های کامل، وجود بخش فک کلاه است که از جمله اصلی ترین بخش های کلاه برای پیشگیری از صدمات وارده به چانه و فک بوده و بسیاری دیگر از انواع کلاه فاقد این بخش هستند. قسمت فکی کلاه تا 50 درصد از آسیب دیدن فک حین تصادف جلوگیری می کند و بهتر است بدانید که فقط کلاه کاسکت کامل تا این حد از ایمنی را برای شما فراهم می آورد.

کلاه ایمنی کامل، یک گزینه کامل و جامع برای تمام موتور سواران به شمار می رود و فرقی نمی کند که شما چه نوع موتوری سوار شده و یا کجا موتور سواری می کند، به هر حال می توانید با خیال راحت از این نوع کلاه ایمنی استفاده کنید.

معرفی کلاه کاسکت کامل

کلاه کاسکت فک متحرک

این قبیل کلاه ها چیزی میان کلاه ایمنی سه چهارم و کامل هستند. علت نام گذاری آنها به این نام این است که می توان بخش فکی آن را جابجا کرد. در ساخت این نوع کلاه نیز از همان متریال و تجهیزات مورد استفاده در ساخت کلاه ایمنی کامل استفاده می شود. در ساخت این کلاه ها برای محافظت از چشم ها نوعی نقاب تعبیه شده و معمولا زیر این نقاب نیز یک محافظ و عینک نیز به کار رفته تا چشم ها نیز در برابر نور خورشید ایمن باشند.

معرفی کلاه کاسکت فک متحرک

کلاه ایمنی سه چهارم

کلاه ایمنی های سه چهارم کاسه سر، گوش ها و طرفین سر را می پوشانند. در این نوع کلاه ها هیچ گونه پوششی برای صورت وجود ندارد. معمولا از این کلاه برای اسکوتر سواری، کافه ریسرو موتور سواری تفریحی استفاده می شود چرا که در این نوع موتور سواری ها به علت نداشتن سرعت بالا، نیازی نیست حتما صورت پوشیده باشد. ویژگی متمایز این نوع کلاه نداشتن فک است که البته به شکل قابل توجهی نیز این ویژگی از میزان امنیت و ایمنی کلاه کاسته چرا که بخش صورت کاملا باز و بی حفاظ باقی می ماند.

معرفی کلاه کاسکت صورت باز

کلاه کاسکت نیمه

این نوع کلاه فقط کاسه سر و بخش هایی از پیشانی را پوشانده (تا بالای ابروها) و به همین دلیل میزان ایمنی آن به مراتب از انواع قبلی پایین تر است. برخی از این نوع کلاه ها کمی ایمن تر بوده چرا که نوع طراحی آن ها به گونه ای است که بخشی از پشت گردن و گوش ها را نیز می پوشانند، اما بقیه قسمت سر کاملا باز و بدون  محافظ است. در عین حال که این نوع کلاه باعث می شود هوای بیشتر در سر و داخل کلاه جریان داشته باشد، اما نسبت به انواع سه چهارم و فک ثابت ایمنی کمتری دارد.

معرفی کلاه کاسکت نیمه

کلاه کاسکت آفرود (موتور سیکلت صحرایی، کروز، و یا mx)

همان طور که از نام این نوع کلاه نیز مشخص است، کلاه کاسکت آفرود برای موتور سواری های آفرود و بیرون از جاده و خیابان تعبیه و طراحی شده اند. این نوع کلاه ها برای داخل شهر و بزرگ راه ها مناسب نیستند، اما بهترین گزینه ها برای مسیر هایی محسوب می شوند که برای تردد در آن ها نیاز به لاستیک های سخت است. این نوع در یک مورد با کلاه های کامل و سه چهارم فرق دارد، آن هم این است که آن ها مجهز به نقاب و فک بزرگ تری هستند تا هوا راحت تر داخل کلاه جریان داشته باشد. این نوع کلاه به طور ویژه ای برای داشتن حداکثر ایمنی، حداقل وزن، تهویه ایده ال برای رانندگی در فصول و ماه های گرم تر سال طراحی شده اند.

معرفی کلاه کاسکت آفرود

کلاه کاسکت های دو منظوره

کلاه کاسک های مخصوص دو منظوره ترکیبی از کلاه های افرود و کامل هستند. بزرگی و نقاب و برجستگی فک این کلاه ها به سبک و سیاق کلاه آفرود بوده در حالی که داخل آن همانند کلاه کامل از پد بیشتری استفاده شده و راحتی و ایمنی بخش صورت آن نیز همانند کلاه کامل است. این کلاه بیشتر برای این طراحی شده که برای هر نوع موتور سواری ایده آل و مناسب باشد به طوری که می توان از این نوع کلاه ها هم برای موتور سواری داخل شهر و هم برای موتور سواری بیرون شهر استفاده کرد.

معرفی کلاه کاسکت دو منظوره

در مقاله بعدی با ما همراه باشید تا با استاندارد های لازم برای یک کلاه کاسکت ایمن آشنا شوید.

ترجمه: آتنا هوایی

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید