• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2019 / 07 / 16

19 سوال درباره ویاگرا همراه با پاسخ آن ها

در مقاله قبلی با عنوان “ویاگرا چیست؟ حقایقی درباره ویاگرا! اثرات جانبی آن” اطلاعاتی راجع به ویاگرا کسب کردید. در این مقاله به پرسش هایی در این باره اشاره می شود که زیر هر یک، پاسخ آن نیز آورده شده است.

ویاگرا نوعی مهار کننده فسفودی استراز 5 (PDE5) است. ویاگرا عضلات را آرام می کند و جریان خون به مناطق خاص بدن را افزایش می دهد. ویاگرا برای درمان اختلال نعوظ در مردان تشخیص داده شده است.

حقایقی درباره ویاگرا، اثرات جانبی

سوال 1: انواع قرص های تاخیری و جنسی را بیان کنید؟

پاسخ: سیلدنافیل (ویاگرا – ارکتو)، وگادول (ترکیب ترامادول با سیلدنافیل که ماده ای بسیار خطرناک است)، تادافیل (سیالیس)، واردنافیل (لویترا)، کپسول تقویت جنسی اگزوتیک پلاس مارنیز، کپسول تقویت جنسی جنسینگ پلاس اسی، قرص تاخیری گیاهی آفرودیت، پاروکستین، سرترالین (زلوفت)، سیتالوپرام، کلومی پرامین و فلوکستین که مصرف هر یک با عوارضی همراه است.

سوال 2: آیا مردانی که از داروهای ضد فشار خون مصرف می کنند می توانند از ویاگرا استفاده کنند؟

پاسخ: ویاگرا (سیلدنافیل) باید در بیمارانی که داروهای ضد فشار خون مصرف می کنند، با احتیاط استفاده شود. در این باره با پزشک خود مشورت کنید.

اگر هم چنین از داروهای نیترات دار برای درد قفسه سینه یا مشکلات قلبی استفاده می کنید، ویاگرا (سیلدنافیل) را مصرف نکنید. این داروها شامل نیتروگلیسیرین (نیتروستات، نیترولینگوال، نیتروگلیسیرین، نیترو-بید و غیره)، ایزوسورباید دی نیترات (دیلاترات-اس آر، ایزوردیل، سوربیترات) و ایزوسورباید منو نیترات (ایمدور، ایزمو، مونوکت) می باشد. مصرف سیلدنافیل با یک داروی نیترات باعث کاهش شدید فشار خون می شود که منجر به سرگیجه، سکته مغزی یا حمله قلبی می شود.

سوال 3: آیا ویاگرا برای زنان کاربرد دارد؟

پاسخ: ویاگرا (سیلدنافیل) و سایر داروهای اختلال نعوظ مانند لویترا (واردنافیل) و سیالیس (تادالافیل) با مهار فسفودی استراز شیمیایی کار می کنند که منجر به افزایش اثر اکسید نیتریک می شود. اکسید نیتریک عضلات صاف را در داخل آلت تناسلی به آرامش می رساند و موجب جریان خون بیشتر در ناحیه در هنگام تحریک یا تحریک جنسی می شود. از طریق این اقدام، داروها برای رفع یک مشکل عملکردی کار می کنند. استفاده از داروهای مشابه ویاگرا در زنان همان نتیجه را نمی دهد و درمان مشابهی برای زنان وجود ندارد. ویاگرا ممکن است به زنانی که مشکلات روانسازی یا لغزنده کننده (لوبریکیشن) را گزارش داده اند، کمک کند زیرا افزایش جریان خون به اندام های تناسلی زنانه باعث افزایش روانسازی می شود. با این حال، این کاربرد توسط اداره غذا و داروی ایالات متحده تأیید نشده است. علاوه بر این، در اکثر موارد، برای زنان، مشکل تحریک جسمانی نیست، بلکه کمبود میل جنسی است. دانشمندان در جستجوی داروهای دیگر در زنان مبتلا به اختلال جنسی هستند که یا می گویند که آن ها علاقه مند به رابطه جنسی نیستند و یا از این روابط، لذت کمی می برند.

سؤال 4: من مرد 61 ساله ای هستم که دو سال قبل عمل جراحی پروستات داشتم. پزشک متخصص اورولوژی من 100 میلی گرم ویاگرا را برای اختلال نعوظ من تجویز کرده است. 100 میلی گرم ویاگرا به نظر نمی رسد که موثر باشد. آیا می توان دوز دارو را تا 200 میلی گرم افزایش دهم؟ و آیا این دوز موثر است؟

پاسخ: ویاگرا (سیلدنافیل) تنها در دوزهای 25، 50 و 100 میلی گرم در دسترس است. حداکثر دوز 100 میلی گرم است، بنابراین نیاز نیست دوز خود را افزایش دهید.

سؤال 5: آیا جایگزین ارزان تر و ایمن تر و کاراتری نسبت به ویاگرا وجود دارد؟

پاسخ: در حال حاضر هیچ داروی مشابهی برای ویاگرا در ایالات متحده وجود ندارد. در مورد خرید داروهایی که تولید کنندگان آن ها ادعا می کنند کاراتر و ایمن ترین هستند بسیار محتاط باشید.

سؤال 6: به تازگی دچار سکته مغزی ضعیف شدم. آیا استفاده از ویاگرا خوب است؟

پاسخ: ویاگرا (سیلدنافیل) به عنوان مهار کننده آنزیم فسفودی استراز 5 طبقه بندی می شود. ویاگرا برای درمان اختلال نعوظ (ED) تایید شده است. ویاگرا، مانند هر داروی دیگری، عوارض جانبی و هشدارهای احتمالی مربوط به استفاده از آن را دارد. یکی از اثرات احتمالی ویاگرا می تواند کاهش فشار خون باشد. بنابراین این دارو برای بیمارانی که دچار انسداد جریان بطن چپ هستند، باید با احتیاط مصرف شود و تنها توسط بیمارانی که قبل از شروع درمان، از نظر همودینامیک ثابت و پایدار هستند استفاده شود. هم چنین توصیه می شود داروها با احتیاط و با مشورت پزشک توسط این بیماران استفاده شود، بیماران مبتلا به آریتمی تهدید کننده زندگی، حمله قلبی یا سکته مغزی در طی شش ماه گذشته، نارسایی قلبی، بیماران مبتلا به انسداد عروق کرونر و انسداد جریان بطن چپ.

مطلب دیگری که باید در نظر بگیریم این است که فعالیت جنسی با درجه ای از خطر قلبی همراه است. بنابراین، هنگامی که قصد مصرف ویاگرا دارید، باید وضعیت کلی قلب و عروق خود را در نظر بگیرید و بهترین مشاور شما در این موارد پزشکتان است.

سوال 7: من 66 سالم است که برای کنترل فشار خون مزمن دارو مصرف می کنم. من با 50 میلی گرم ویاگرا شروع کردم، بعد از حدود دو سال دوز آن را تا 100 میلی گرم افزایش دادم. این افزایش دوز فقط برای شش ماه کار کرد. اکنون باید 150 میلی گرم دو بار در زمان های مختلف مصرف کنم تا اثر مطلوب حاصل آید. پس از مصرف دوز 150 میلی گرم کمی احساس سرگیجه کردم. آیا خطر دیگری در مصرف این دوز ویاگرا وجود دارد؟

پاسخ: حداکثر دوز توصیه شده برای ویاگرای مورد استفاده برای درمان ED (اختلال نعوظ)، 100 میلی گرم در روز است. ویاگرا با برخی داروها تداخل پیدا می کند، بنابراین اگر هر دارویی مصرف می کنید باید از عدم تعامل آن با ویاگرا مطمئن شوید. مصرف برخی داروها با ویاگرا مثل فشار خون بالا معمولا خوب است. آیا دوز هر کدام از داروهای قلبی شما افزایش یافته است، به ویژه آنهایی که به علت اختلال نعوظی مانند خانواده بتا بلوکر کننده، تنورمین (آتنولول)، لوپرسول (متوپرولول) و غیره است؟ آیا شرایط فیزیکی دیگری دارید مانند سایر مشکلات عروقی، مشکلات عصبی که سیگنال تحریکی از مغز و نخاع را به آلت تناسلی می فرستند (شایع در دیابت)، مشکلات ساختاری آلت تناسلی یا بافت اطراف، کاهش تستوسترون، یا مصرف دخانیات، الکل یا داروهای غیر تجویزی دیگری مصرف می کنید؟ اگر دارو برای شما تاثیر ندارد، با پزشک مشورت کنید. داروهای دیگر که در خانواده های مشابه هستند و به شیوه ای مشابه کار می کنند، مانند سیالیس (تادالافیل) و لویترا (واردنافیل) اما این ها نیز برای همه موثر نیست.

هر سه این داروها آنزیم (PDE-5) را مهار می کنند که در واکنش به تحریک جنسی انسداد تولید شده توسط بافت آلت تناسلی را مختل می کند و باعث ایجاد نعوظ می شود. سیالیس (تادالافیل) به عنوان “قرص آخر هفته” شناخته شده است، زیرا حدود 17 تا 36 ساعت طول می کشد. لویترا (واردنافیل) مشابه ویاگرا است، در حالی که حدود پنج ساعت طول می کشد؛ ویاگرا (سیلدنافیل) حدود چهار ساعت طول می کشد. اما لویترا یکی از سریع ترین کارکرد ها را دارد.

سوال 8: آیا ویاگرا ایمن و بی خطر است؟ عوارض جانبی یا اثرات طولانی مدت آن چیست؟

پاسخ: ویاگرا (سیلدنافیل) دارویی است که در درمان اختلال نعوظ استفاده می شود. برخی از عوارض جانبی رایج ویاگرا عبارتند از: سردرد، استفراغ، گرفتگی بینی، چشم غیر طبیعی، اسهال، سرگیجه و بثورات. این لیست کاملی از عوارض جانبی ویاگرا نیست.

سوال 9: لطفا در مورد قهوه که حاوی ویاگرا یا ترکیبات مشابه است راهنمایی کنید. آیا این قهوه توسط اداره غذا و داروی تایید شده است؟

پاسخ: هر کس به شما گفته که قهوه حاوی ماده فعال ویاگرا (سیلدنافیل) است، اطلاعات غلطی ارائه داده است. چنین چیزی وجود ندارد.

سوال 10: شوهر من داروهای فشار خون مصرف می کند و به طور آزمایشی ویاگرا را خورد. روز بعد، او بیشتر از همیشه استراحت می کرد. آیا ویاگرا باعث کاهش فشار خون و خستگی می شود؟

پاسخ: ویاگرا (سیلدنافیل) با مهار فسفودی استراز شیمیایی کار می کند که منجر به افزایش اثر اکسید نیتریک می شود. اکسید نیتریک عضلات صاف را در داخل آلت تناسلی به آرامش می رساند و موجب جریان خون بیشتر در ناحیه در هنگام تحریک جنسی می شود. اکسید نیتریک هم چنین رگ های خونی را در سراسر بدن باز می کند که می تواند باعث کاهش فشار خون شود. این کاهش فشار خون می تواند اثرات داروهای پایین آورنده فشار خون، بویژه بلوکرهای آلفا مانند هترین (ترازوسین)، کاردورا (دوکسازوسین) و مینی پرس (پرازوسین) را افزایش دهد.

بیماران مبتلا به بیماری قلبی عروقی می توانند عوارض جانبی بیشتری از ویاگرا، به خصوص در آمیزش جنسی، داشته باشند. دیگر عوارض جانبی رایج ویاگرا عبارتند از: گرما یا قرمزی در صورت، گردن یا سینه؛ گرفتگی بینی؛ سر درد ناراحتی معده و درد پشت.

عوارض جانبی جدی تر اما با شیوع کمتر و زمانی که نعوظ بیش از چهار ساعت به طول انجامد شامل تغییرات بینایی و از دست دادن شنوایی است. اگر این اتفاق افتاد به اورژانس مراجعه کنید.

هنگامی که پزشک برای شما داروی جدیدی را تجویز می کند، در مورد تمامی داروهای تجویزی و بدون نسخه خود شامل مکمل های غذایی، ویتامین ها، گیاهان دارویی، مواد معدنی و گیاهان دارویی و هم چنین غذاهایی که می خورید پزشک را در جریان قرار دهید. همیشه لیستی از داروها و مکمل هایی که مصرف می کنید را همراه داشته باشید.

سوال 11: من یک فرد مبتلا به دیابت نوع 2 هستم. آیا مصرف ویاگرا برای من بی خطر است؟

پاسخ: اختلال نعوظ یک مشکل رایج در مردان دیابتی است. علت آن معمولا با کاهش جریان خون به آلت تناسلی و هم چنین آسیب به اعصابی است که مسئول مکانیسم اریکشن هستند، مرتبط است. کاهش تولید تستوسترون از دیگر مشکلات مردان دیابتی است. داروها مانند ویاگرا، لویترا و سیالیس معمولا توسط افراد مبتلا به دیابت مورد استفاده قرار می گیرند و با هیچ مشکلی روبرو نمی شوند. ویاگرا (سیلدنافیل) دارویی است که به طور خاص برای درمان اختلال نعوظ مردان استفاده می شود، این کار با افزایش اثرات اکسید نیتریک، آرام سازی عضلات صاف شریان های آلت تناسلی، امکان افزایش جریان خون و ایجاد نعوظ انجام می شود. پزشک شرایط شما را می سنجد و تصمیم می گیرد که از چه دارویی استفاده کنید.

سوال 12: آیا کسی که سکته مغزی یا قلبی داشته می تواند از ویاگرا استفاده کند؟

پاسخ: شایع ترین عوارض جانبی ویاگرا شامل سردرد، سرگیجه صورت و ناراحتی معده است. اطلاعات بالینی در مورد ایمنی و کارآیی ویاگرا در بیماران دچار سکته جمع آوری نشده است که مصرف کنندگان ویاگرا طی 6 ماه گذشته مبتلا به انفارکتوس میوکارد (حمله قلبی)، سکته مغزی، یا آریتمی خطرناک بوده اند و از ویاگرا استفاده نمودند.

اگر پزشک ویاگرا را برای این بیماران تجویز کرد، آن را با احتیاط مصرف کنید. حملات قلبی، سکته مغزی، ضربان قلب نامنظم و مرگ در مردان مصرف کننده ویاگرا گزارش شده است. اغلب، اما نه همه این مردان، قبل از مصرف این دارو مشکلات قلبی داشتند. ولی اطلاعات مستند وجود ندارد که مشخص شود آیا این وقایع به طور مستقیم با ویاگرا ارتباط داشتند یا خیر.

سوال 13: من روزی دو بار ویاگرا می خورم هر 12 ساعت. آیا این روش مصرف ایراد و مشکلی دارد؟

پاسخ: مصرف ویاگرا دو بار در روز لزوما برای برخی افراد مشکل زا نیست. بستگی دارد چه دوز قرص را مصرف کنند؛ اگر کسی یک قرص 25 میلی گرم یک بار در صبح و یک بار در شب مصرف کند، بیش از مقدار مجاز مصرف نکرده است.

مهم است که از مصرف کمترین دوز موثر ویاگرا استفاده کنید و مهم است تنها زمانی از آن استفاده کنید که به آن نیاز دارید. برخی از بیماران که نسبت به این دارو تحمل پذیری پیدا کرده اند، دریافتند که حتی اگر قبل از استفاده از دارو توانایی نعوظ دارند ولی به آن وابسته شده اند و توانایی نعوظ طولانی تر بدون کمک این داروها را ندارند. علاوه بر این، این دارو با توجه به این که با سیستم گردش خون کارش را انجام می دهد بسیار شباهت به نیتروگلیسیرین دارد، شاید برخی بیماری های نهفته و خاموش را در بدن بیدار کند و یا سبب عود برخی بیماری های قبلی در بدن شود.

سوال 14: من ویاگرا می خورم و برایم مفید و کمک کننده است. همین طور از مسدود کننده آلفا مصرف می کنم. چگونه می توانم کمک موثرتر و بیشتری از ویاگرا بگیرم؟

پاسخ: من نمی دانم چگونه ویاگرا نقطه قوتی برای شماست، اما پزشکتان از وضعیت شما آگاه است. شاید بخواهید سیالیس یا لویترا را امتحان کنید. به یاد داشته باشید که این داروها را همراه با آب و با شکم خالی میل کنید تا موثرتر عمل کند.

سوال 15: برای کنترل اختلال تشنج من ناشی از یک تصادف ماشین، داروهای دپاکوت و دیلانتین مصرف می کنم. من می خواهم بدانم اگر می توانم ویاگرا را نیز مصرف کنم؟

پاسخ: متابولیسم های بالقوه دارو بین داروهای شما وجود دارد. دیلانتین می تواند متابولیسم ویاگرا (سیلدنافیل) را افزایش دهد. این بدان معنی است که خروج سیلدنافیل از بدن افزایش می یابد و غلظت خون در این دارو می تواند کاهش یابد. این می تواند منجر به کاهش اثرات سیلدنافیل شود. هم چنین امکان تعامل دارو بین دیلانتین و دپاکوت وجود دارد. دیلانتین می تواند سوخت و ساز دپاکوت را افزایش دهد. دپاکوت هم چنین می تواند غلظت دیلانتین را کاهش دهد. هم چنین توجه داشته باشید که در حال حاضر سیلدنافیل دارای دو نشان غذایی و دارویی است که برای اختلال نعوظ یا درمان فشار خون شریانی ریوی است. با پزشک خود در این باره مشورت کنید.

سوال 16: مردی هستم که بتاپیس، لانوکسین، انالاپریل و کومادین و ویاگرا مصرف می کنم. چه گزینه ای برایم بهتر خواهد بود؟

پاسخ: گرچه ویاگرا (سیلدنافیل) به طور مستقیم با کومادین، بتاپیس، لانوکسین یا انالاپریل ارتباطی ندارد اما در بیماران قلبی باید با احتیاط مصرف شود. از آن جایی که ویاگرا می تواند عروق خونی را گشاد می کند و می تواند فشار خون را کاهش دهد، و ممکن است اثر کاهش فشار خون (افت فشار خون) ناشی از انالاپریل و بتاپیس را افزایش دهد. چندین حادثه در بیماران قلبی که ویاگرا می خورند گزارش شده است. این حوادث عبارتند از ریتم قلب غیر طبیعی (فیبریلاسیون دهلیزی و آریتمی بطنی)، فشار خون پایین، انفارکتوس میوکارد و لخته های خون (ترومبوآمبولیک). به دلیل این احتمالات باید بیماران تحت نظر باشند. بهترین گزینه درمان اختلال نعوظ در این بیماران، درمان غیر دارویی است.

در مقاله “ساخت ویاگرای طبیعی و سالم خانگی” می توانید ساخت ویاگرای طبیعی در منزل را ببینید.

سوال 17: آیا می توان یک قرص ویاگرا را نصف کرد؟

پاسخ: ویاگرا (سیلدنافیل)، برای اختلال نعوظ و فشار خون بالا در شریان ریوی است و ممکن است نصف آن تجویز و مصرف شود، اما شکل قرص، برای سهولت، برش وسط را ندارد. اگر تقسیم قرص درست از وسط نباشد، هنوز هم عمل خواهد کرد. ویاگرا داروی گرانی است و چند سال دیگر شاید در دسترس عموم نباشد. هزینه تمام دوزهای قرص های ویاگرا، 25، 50 یا 100 میلی گرم یکی است.

دو گزینه دیگر وجود دارد: لویترا (واردنافیل) و سیالیس (تادالافیل)، اما آن ها جدیدتر و حتی گران ترند. هنگام نوشتن نسخه، از پزشک، بخواهید دوز بالاتر را بنویسد و در منزل هر قرص را نصف کنید. دارو برای اولین بار در انگلستان به عنوان یک کاهش دهنده فشار خون مورد استفاده قرار گرفت، اما برای اختلال آلت تناسلی بهتر عمل کرد، بنابراین سازندگان تصمیم به فروش آن برای این منظور کردند. در سال 2000، ویاگرا (سیلدنافیل) به میزان 92 درصد از بازار جهانی برای اختلال نعوظ را از آن خود کرد.

مهم است که هنگام مصرف این داروها از مصرف نیتروگلیسیرین اجتناب کنید. ویاگرا باید 30 دقیقه تا یک ساعت قبل از نیاز خورده شود، ولی تا 4 ساعت قبل از آن نیز می تواند مصرف شود. باید فقط یک بار در روز مصرف شود.

19 سوال درباره ویاگرا همراه پاسخ

سوال 18: آیا می توان ویاگرا و داروهای فشار خون را در هم زمان مصرف کرد؟

پاسخ: هنگام مصرف بیش از یک دارو، مهم است که مطمئن شوید هیچ تعاملات دارویی با یکدیگر ندارند. مصرف ویاگرا (سیلدنافیل) همراه با بسیاری از داروها بی خطر است ولی می تواند تعامل جدی با نیترات داشته باشد. اگر هنگام مصرف داروی زیر زبانی، احساس درد قفسه سینه داشتید، شاید نیتروگلیسیرین باشد و نباید با ویاگرا یا دو داروی دیگر اختلال نعوظ، سیالیس و لویترا ترکیب  شود. گاهی نیترات نیز به صورت روزانه، یک یا دو بار در روز خورده می شود. ترکیب آن ها با ویاگرا می تواند باعث کاهش شدید فشار خون شود. در مطالعه ای که به بررسی اثرات مصرف 100 میلی گرم ویاگرا در یک دوز انجام شد، نتیجه این شد که میزان فشار خون تا 8.4/5.5 میلی متر جیوه کاهش یافت. این کاهش در یک تا دو ساعت پس از مصرف دارو مشاهده شد. سایر داروهای فشار خون، فشار خون را کاهش می دهند، اما نه با واکنش ناگهانی.

ویاگرا با برخی غذاها نیز تعامل دارد. هنگامی که دارویی از بدن خارج می شود، این کار را با گذر از یک مسیر خاص در کبد فیلتر می شود. گریپ فروت و آب گریپ فروت از همان مسیر، خروج دارو را مسدود می کند. این می تواند به افزایش سطح مواد سمی در بدن کمک کند. اکثر غذاها و میوه ها از راه های مختلفی استفاده می کنند و با مصرف ویاگرا مصرف می شوند.

سوال 19: شوهرم از جراحی سرطان پروستات رنج می برد و گفته شد که یک و نیم قرص ویاگرا را هر روز برای افزایش جریان خون بخورد. به نظر می رسد که در خواب او اختلال ایجاد کرده است. به او گفته شده که ویاگرا را 2 ساعت بعد از شام بخورد. آیا ویاگرا چنین اثری دارد و چه زمانی باید مصرف شود؟

پاسخ: طبق اطلاعات تجویز شده، در طی آزمایش های بالینی ویاگرا (سیلدنافیل)، کمتر از دو درصد از بیماران در معرض بی خوابی (کم خواب) بودند. علاوه بر این، ممکن است که این عوارض جانبی مربوط به درمان او باشد و به دلیل ویاگرا نباشد. اگر شوهرتان دچار اختلال در خواب شده با پزشک خود مشورت کنید تا در صورت لزوم علت اصلی و گزینه های درمان احتمالی را تعیین کند. ویاگرا باید دقیقا همان طور که توسط دکتر شما تجویز شده، مصرف شود.

ترجمه: سمیه مظفری

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: - - - -



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

  1. چند روز بعد از تزریق واکسن کرونا میتوانم قرص تاخیری بخورم

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید