• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2019 / 08 / 23

تهیه روغن دنبه با کمترین بو

همان طور که می دانید به عقیده بسیاری از کارشناسان، مصرف روغن دنبه، یکی از بهترین روغن های طبیعی برای سلامتی بدن است، همین طور مادربزرگ های ما نیز در گذشته سعی می کردند فراوان از این روغن استفاده کنند.

تهیه روغن دنبه در منزل، سالم و بدون اضافه کردن هیچ ماده افزودنی مضر به آن است. خصوصا در عید قربان، ماه محرم و مناسبت هایی که بسیاری از خانواده ها گوسفند ذبح می کنند مثل بازگشت حاجیان از مکه، بازگشت از سفرهای زیارتی خصوصا برای بار اول، تولد نوزاد، عقیقه فرزند، خرید منزل و اتومبیل نو و … تهیه روغن دنبه رواج بیشتری دارد ولی برخی خانواده ها با توجه به آگاهی که از فواید روغن دنبه دارند در تمام طول سال، این روغن طبیعی را تهیه و نوش جان می کنند و اعضای خانواده آن ها به طعم و بوی این روغن عادت کرده اند بنابراین اگر هنوز از این روغن طبیعی استفاده نکرده اید ولی تمایل دارید از فواید آن بهره ببرید بهتر است برای شروع، مقدار اندکی از این روغن را در غذا به کار ببرید و به مرور زمان، مقدار آن را افزایش دهید تا اعضای خانواده به طعم و بوی آن عادت کنند.

طرز تهیه روغن دنبه با کمترین بو

در مقاله قبلی یاد بگیر دات کام با عنوان “طرز تهیه روغن دنبه به سه روش” طرز تهیه روغن دنبه به سه روش آموزش داده شد. در این مقاله یکی از بهترین روش های روغن دنبه آموزش داده می شود که اگر این روش را تجربه کنید متوجه می شوید که نسبت به روش های دیگر، بوی کمتری دارد.

مواد و وسایل لازم برای تهیه روغن دنبه
  • دنبه گوسفند یا بره 3 کیلوگرم

  • سنگ نمک طبیعی کمی

  • شیر 1 استکان

  • پیاز 2 عدد

  • قابلمه مسی

  • ظرف نگهداری روغن از جنس روی

طرز تهیه روغن دنبه با کمترین بو

نکته ای که در ابتدا باید متذکر شویم این که دنبه نباید دنبه میش باشد.

ابتدا دنبه ها را به قطعات 200 تا 300 گرمی ریز کنید و در ظرفی بریزید. کمی سنگ نمک طبیعی بر روی دنبه ها بپاشید دقت کنید نباید زیاد شور شود. نمک سنگ طبیعی را می توانید از فروشگاه های معتبر مواد غذایی و یا عطاری ها تهیه کنید. سپس به میزانی آب بریزید که روی دنبه ها را بگیرد. ظرف محتوای دنبه و نمک را در جای سردی به مدت 24 ساعت نگه دارید حتما نیازی نیست که دنبه را در یخچال نگه دارید همین که در جای سردی باشد کافی است.

پس از 24 ساعت دنبه ها را در آبکش بریزید تا آب اضافی خارج شود. دنبه ها را به قطعات ریزتری تقسیم کنید و یا در چرخ گوشت بریزید.

قابلمه مناسب برای طبخ روغن دنبه، قابلمه مسی است. دنبه ها را در قابلمه مسی بریزید و برای جلوگیری از سوختگی، کمی آب بریزید. به ازای هر دو و نیم تا سه کیلوگرم دنبه، یک استکان چایخوری شیر بریزید. زیر شعله را بلند کنید تا بجوشد. سپس دو عدد پیاز را پوست کنید و به صورت سالم یا دو تکه قاچ کرده و در قابلمه بیندازید. زیر شعله را کم کنید تا در طول چندین ساعت دنبه ها به روغن بیفتند. پس از این که روغن دنبه ها خارج شد و دنبه ها سرخ شدند و به رنگ قهوه ای در آمدند از صافی تمیزی عبور دهید تا روغن از دیگر ناخالصی ها جدا شود.

بهترین ظرف برای نگهداری روغن دنبه دبه یا ظروف از جنس روی است.

فهیمه مظفری

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید