• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2019 / 12 / 18

قهرمان گمنام، قدرت اثر مرکب

وقتی ثبت وقایع زندگی تان را شروع کنید، توجه تان همان قدر که روی کوچک ترین چیزهایی که درست انجام می دهید متمرکز می شود، روی کوچک ترین چیزهایی هم که اشتباه انجام می دهید، جمع خواهد شد و وقتی انتخاب می کنید که حتی کوچک ترین اصلاحات را در مسیرتان، مدام و پایدار انجام دهید، بعد از مدتی، نتایج شگفت انگیزی را در زندگی تان می بینید. اما منتظر توجه فوری دیگران نباشید. وقتی می گویم اصلاحات کوچک، از تغییراتی کاملا نامشهود صحبت می کنم و احتمالا کسی به زودی متوجه آن تغییرات نخواهد شد. کسی شما را تشویق نخواهد کرد و هیچ کس برای این تلاش های شما، کارت تبریک یا جایزه نمی فرستد. با این حال، سرانجام اثر مرکب آن ها باعث نتایجی استثنایی خواهد شد.

این اقدامات منظم کوچک هستند که در طول زمان نتیجه می دهند؛ همان تلاش و آماده سازی برای بزرگ ترین پیروزی ها که در زمان هایی انجام می شوند که دیگران به آن ها توجهی نمی کنند. با این حال، نتایج شان استثنایی هستند. اسبی را در نظر بگیرید که تنها با اختلاف یک وجب، فاتح مسابقه می شود، اما پولی ده برابر بیش تر از نفر دوم جایزه می گیرد. آیا آن اسب ده برابر سریع تر است؟ نه، فقط کمی بهتر بوده است. آن دویدن های اضافی، نظم و ترتیب فوق العاده در تغذیه ی اسب یا تمرین های بیش تر سوارکار بود که باعث شد نتیجه ای بهتر با جوایزی مرکب به دست آید.

بعد از شرکت در صدها مسابقه و نواختن هزاران ضربه، فرق بین گلف باز برتر و نفر دهم، به طور متوسط فقط 1/9 ضربه است، ولی تفاوت جایزه ی آن ها پنج برابر است (ده میلیون دلار مقابل دو میلیون دلار)! گلف باز برتر، پنج برابر بهتر نبوده است. او حتی 50 درصد بهتر یا 10 درصد هم بهتر نیست. در واقع اختلاف بین میانگین امتیازات او فقط 2/7 درصد بهتر است. با این حال، نتایج اش پنج برابر بیش تر و بهتر است.

قهرمان گمنام

فرق بین گلف باز برتر و نفر دهم، به طور متوسط فقط 1/9 ضربه است، اما تفاوت جایزه ی آن ها پنج برابر است. این قدرت اثر مرکب است.

این قدرت عوامل کوچکی ست که کم کم جمع شده اند، این عوامل بزرگ نیستند که در پایان جمع می شوند؛ بلکه این صدها، هزاران یا میلیون ها عامل کوچک است که عادی را از خارق العاده جدا می کنند. برای تبدیل شدن به کسی که ضربه های بهتری می زند، به چیزهای کوچک بی شماری نیاز دارید که فرق می کند با پوشیدن آن لباس ورزشی سبز رنگ که برای تان شانس می آورد.

اجازه دهید مثالی از ثبت تغییرات کوچکی را به شما نشان بدهم که باعث نتایج بزرگی شده اند.

قدم زدن در شرکت

من به مدیر اجرایی یک شرکت به نسبت بزرگ که فروش سالانه اش بیش از 100 میلیون دلار بود، مشاوره می دادم. فیلیپ، کار آفرین و موسس شرکت بود. شرکت، کارش را خوب انجام می داد، اما من بی تعهدی، بی اعتمادی و نبود اشتیاق را در فرهنگ سازمانی شرکت او تشخیص دادم. از این موضوع خیلی تعجب نکردم چون فهمیدم فیلیپ بیش از پنج سال است که به تعدادی از بخش های شرکت اش هیچ سری نزده است! او با بیش از 80 درصد از کارمندان اش هیچ وقت رو در رو صحبت نکرده بود! همراه تیم مدیریتی اش در یک حباب زندگی می کرد.

از فیلیپ خواستم فقط یک تغییر کوچک را دنبال کند: هفته ای سه بار باید از دفتر کارش خارج شود و در ساختمان شرکت قدم بزند. هدفش این بود که حداقل سه نفر را پیدا کند که کارشان را درست انجام می دادند یا چیز خوبی درباره شان شنیده باشد و بعد، مراتب قدردانی خودش را شخصا به آن ها اعلام کند. این تغییر کوچک در رفتارش، کم تر از یک ساعت در هفته از او وقت می گرفت، ولی در طول زمان تاثیرات بزرگی داشت.

کارمندانی که فیلیپ از آن ها قدردانی کرده بود، شروع کردند به تلاش بیش تر تا تقدیر بیش تری کسب کنند. بقیه ی کارمندان هم با دیدن این که تلاش بیش تر، دیده و تقدیر می شود، شروع کردند به بهتر کار کردن و تلاش بیش تری از خودشان نشان دادند. اثر موجی ناشی از نگرش جدیدشان، به تعاملات و برخوردهای شان با مشتریان سرایت کرد و باعث شد که تجربه ی مشتریان بهتر شود و در نتیجه کسب و کارشان رونق بیش تری را تجربه کند و همین موضوع به نوبه ی خود غرور و افتخار کارکنان را بیش تر کرد.

در طول یک دوره ی هجده ماهه، این تغییر ساده، فرهنگ شرکت را 180 درجه تغییر داد. سود خالص شرکت طی همین دوره، با استفاده از همان تعداد کارکنان و بدون سرمایه گذاری اضافی در بازاریابی، بیش از 30 درصد بیش تر شد. تمام شان به این خاطر بود که فیلیپ متعهد شد یک کار کوچک و به ظاهر ناچیز را در یک دوره ی زمانی، مدام انجام دهد.

تنظیم: سمیه مظفری

برگرفته از کتاب “اثر مرکب آغاز جهشی در زندگی، موفقیت و درآمد شما” نوشته: “دارن هاردی”، مترجمان: لطیف احمد پور، میلاد حیدری، انتشارات: شریف.

 

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید