• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2020 / 02 / 16

لکه زدایی از روی لباس و فرش و تمیز کردن اشیا گوناگون

ابتدا به سراغ لکه گیری پارچه می رویم و با تدابیری ساده، این لکه ها که از زیبایی و پاکیزگی پوشاک شما می کاهد از بین ببریم. سپس به ذکر نکات سودمندی درباره دیگر لکه ها می پردازیم.

زدودن لکه از روی لباس و فرش

لکه جوهر

– هر گاه روی پارچه قابل شستشو، جوهر ریخت، کافی است آن قسمت از پارچه را درون شیر معمول، شیر ترش شده و یا دوغ خیس کنید تا آن که جوهر خارج شود. گاهی لازم است این کار را چند بار تکرار کنید تا لکه جوهر به کلی پاک شود و اثری از آن باقی نماند. سپس طبق معمول آن را بشویید.

لکه خون

– اگر خون روی پارچه چکید، هیچ گاه آن را با آب گرم نشویید، بلکه همیشه آب سرد به کار برید.

– روی لکه خون را فورا با خمیری که از آب سرد و نشاسته ذرت درست کرده اید بپوشانید. به آرامی بمالید و آن را مقابل آفتاب قرار دهید تا خشک شود. آفتاب، خون را از پارچه خارج ساخته به نشاسته جذب می کند. سپس با ماهوت پاک کن آن را برس زده پاک کنید. اگر لکه خون کاملا پاک نشد، این عمل را چند بار تکرار نمایید.

– پارچه خونی را درون آب سرد آمیخته به نمک خیس کنید. آب را مرتبا عوض کنید تا لکه به کلی پاک شود. سپس به روال معمول آن را بشویید.

– بیشتر آقایان هنگام اصلاح، صورت خود را خونی می کنند و به آن اندازه ای است که یقه پیراهن نو آن ها را لکه دار کند! برای پاک کردن این گونه لکه ها کافی است چند قطره آب سرد روی هر لکه بریزید، سپس مقداری پودر نشاسته روی آن بپاشید. وقتی نشاسته خشک شود می توان به راحتی آن را زدود و لکه های خود ناپدید خواهند شد.

لکه روغن بر کاغذ دیواری

– لکه های روغن تازه را بر روی کاغذ دیواری، می توان با پودر تالک از میان برد. مقدار زیادی پودر تالک را بر روی لکه ها بپاشید و بگذارید مدتی بماند تا روغن جذب شود. سپس آن را با یک پارچه خشک پاک کنید و در صورت لزوم این عمل را تکرار کنید.

نظافت قاب عکس های طلایی!

– قاب عکس های طلایی را که دارای روکش فلزی درخشنده هستند می توانید با اندکی ماء الشعیر که داخل آن مقدار کمی الکل ریخته اید تمیز کنید. نه تنها تیره و کدر نخواهند شد، بلکه درخشندگی آن ها نیز بیشتر خواهد شد.

لکه چای، قهوه، کاکائو

– برای از بین بردن لکه چای، خاک مخصوص لکه گیری یا نمک خشک را روی لکه بمالید و سپس برس بکشید.

– به طور کلی برای پاک کردن لکه های ناشی از قهوه، کاکائو و چای، پارچه را درون آب حاوی پودر رختشویی و یا در آب گرم خیس کنید و یک قاشق غذاخوری “براکس” یا دو قاشق غذاخوری آمونیاک به آن اضافه کنید. (برای تقریب هر نیم لیتر آب) پس از انجام این کار، پارچه را با پودر رختشویی بشویید.

عرق بدن

– عرق بدن را هیچ گاه سرسری نگیرید، زیرا عرق بدن باعث  خراب شدن و پوسیدگی پارچه می شود. برای برطرف کردن لکه ناشی از عرق بدن به طرق زیر عمل کنید:

1- لباس را در محلولی شامل یک بخش آمونیاک و سه بخش آب خیس کنید.

2- اسفنج آغشته به سرکه روی آن بمالید.

3- آن را د رمحلول پودر رختشویی بگذارید.

سپس طبق معمول بشویید.

آثار زنگار

– توصیه می شود اثر زنگار یا زنگ آهن بر روی لباس را با لیمو ترش از بین ببرید. لیمو ترش را از وسط دو نیم کنید، فشار دهید تا آب آن بر روی لکه بچکد آن گاه یک لایه نمک روی آن قرار دهید و سپس پارچه را در مقابل آفتاب آویزان کنید. البته می توانید نصف لیمو ترش را به درون نمک فرو برده و سپس روی لکه بمالید.

– طریق دیگر برای از بین بردن آثار زنگ از روی پارچه های سفید، آن است که یک لیمو ترش را از وسط نصف کنید، آب آن را روی لکه بمالید، سپس پارچه را روی بخار یک کتری در حال جوش نگاه دارید. این عمل را تا پاک شدن کامل لکه ها ادامه دهید.

– البته اگر لکه شدید باشد باید از مواد پاک کننده زنگ استفاده کنید.

لکه چربی

– برای از بین بدن لکه های چربی جزیی بر روی لباس، مقداری نمک را در الکل یا آمونیاک حل کنید بعد به آرامی روی لکه بمالید.

نقاط چرب بر روی پوشاک را می توان با آرد نیز از بین برد. مقداری آرد روی لکه بریزید. یک قطعه خشک کن تمیز روی آن قرار داده اتو بزنید. چربی جذب می شود. سپس آرد را از روی لباس بتکانید.

لکه چربی بر روی فرش

– لکه های چربی بر روی فرش یا قالیچه را به این طریق می توان از بین برد که روی لکه چربی را با مقدار زیادی جوش شیرین بپوشانید و خوب به داخل پرزهای فرش بمالید. بگذارید یک شب به همین حال بماند و روز بعد با جاروی برقی آن را جمع کنید.

اثر سوختگی

– هر گاه هنگام اتو کردن، متوجه شدید که لکه های زرد رنگی روی لباس ظاهر شده است. باید محل سوخته را روی میز اتو گذاشته و با یک کیسه حمام که آن را درون آب سرد فرو برده اید محکم روی آن بکوبید. پارچه باید خیلی خیس باشد.

ضمنا می توانید نقاط سوخته را با تکه ای پنبه ای آغشته به پراکسید (یعنی اکسیدی که دارای مقدار زیادی اکسیژن باشد مانند آب اکسیژنه) تر کنید. نقاط زرد رنگ ناپدید خواهند شد و می توان همان وقت پارچه را دوباره اتو زد.

– مادربزرگان ما پیشنهاد می کردند که هر گاه نقاط سوخته روی پارچه های کتانی شدیدتر باشد، برای از بین بردن لکه ها از یک پیاز کمک بگیرید. پیاز را از وسط به دو نیم کنید و روی پارچه کتانی بمالید. لکه های زرد رنگ برطرف خواهد شد. آنگاه پارچه را مدتی درون آب سرد خیس کنید، سپس بشویید.

– اگر با زدن کبریت، آتش کبریت بر روی پیراهن جهید و لکه قهوه ای به جای گذاشت، یک حبه قند را آن قدر بر لکه بمالید تا از بین رود.

لکه تخم مرغ

– برای پاک کردن لکه های تخم مرغ از روی قاشق، آن ها درون آبی که تخم مرغ ها را در آن پخته اید، خیس کنید، لکه ها پاک خواهد شد.

– لکه سفیده تخم مرغ را هیچ گاه با آب گرم نشویید زیرا به جای آن که آن را از بین ببرد، باعث انعقاد سفیده تخم مرغ و باقی ماندن لکه آن می گردد. بنابراین لکه سفیده تخم مرغ بر روی لباس را با آب سرد بشویید.

– اگر سفیده تخم مرغ بر کف آشپزخانه ریخت، روی سفیده را با مقداری نمک بپوشانید. 15 تا 20 دقیقه بعد سفیده به سادگی از کف آشپزخانه جدا می شود و می توانید آن را جارو بزنید.

لکه های معمولی

– برای پاک کردن معمولی کاشی ها، آن ها را با محلولی به شرح زیر بشویید:

آمونیاک نصف فنجان

سرکه سفید نصف فنجان

جوش شیرین یک چهارم فنجان

آب گرم در حدود چهار لیتر

لکه فرش و موکت را چگونه باید پاک کرد؟

لکه های فرش و موکت را در سه قسمت لکه های تازه و لکه های کهنه و لکه های سر سخت بررسی می کنیم.

لکه های تازه

– بهترین و موثرترین ماده برای پاک کردن لکه های تازه، سودا است. همین سودایی که درون بطری ریخته و در بازار به فروش می رسد، سودا همان آب دارای کربنات است. قدری آن را روی لکه بریزید، چند ثانیه صبر کنید سپس با یک اسفنج خشک، آب آن را جذب کنید.

– برای لکه گیری فرش و موکت می توان از خمیر ریش استفاده کرد. کافی است آن را روی لکه بمالید و سپس با آب یا سودا بشویید.

گل و آثار دوده

– وقتی بچه ها با کفش های گِلی خود، فرش یا موکت را لک کرده اند، مقداری نشاسته ذرت روی لکه گِل خیس بپاشید و بگذارید مدت 15 دقیقه به همان حال بماند تا آب آن گرفته شده خشک شود سپس به وسیله جارو برقی آثار آن را از بین ببرید.

– برای از بین بردن آثار دوده، روی لکه نمک بپاشید. یک ساعت و نیم صبر کنید سپس با جارو برقی آن را پاک کنید.

آدامس

– در مواردی که آدامس به فرش و موکت چسبیده از یخ استفاده کنید. قطعات یخ را روی آدامس قرار دهید تا کاملا سخت و شکننده شود سپس برای از بین بردن آثاری که احتمالا باقی مانده از یک ماده لکه پاک کن استفاده  کنید.

چسب

پارچه ای را درون سرکه فرو برده روی لکه چسب بگذارید، به طوری که کاملا آن را اشباع کند، به زودی چسب سفتی خود را از دست داده جدا خواهد شد.

“استون” نیز برای این منظور موثر است.

جوهر خودکار

برای از بین بردن لکه ناشی از جوهر خودکار، مقدار زیادی اسپری مخصوص مو روی لکه بپاشید بگذارید خشک شود. سپس به آرامی با محلول آب و سرکه برس بزنید.

لکه های کهنه

لکه های کهنه را می توان با محلول زیر از بین ببرید:

2 قاشق غذاخوری پودر لباس شویی، 3 قاشق غذاخوری سرکه و 1 لیتر آب گرم را با هم مخلوط کنید. لکه را با آن بشویید و سپس تا آن جا که ممکن است آن را خشک نمایید.

لکه های سر سخت

لکه های سر سخت یعنی لکه هایی که به آسانی پاک نمی شوند، پودر لباس شویی را با آب گرم مخلوط کنید تا کف کند. کف آن را با یک قلم موی نرم یا گوشه اسفنج به آرامی به طور عمودی و افقی روی لکه بمالید و سپس کف اضافی را پاک کنید. اگر لکه باقی ماند، این عمل را تکرار کنید با این روش می توان سه چهارم لکه را پاک کرد.

قدم بعدی این که محل لکه را با یک حوله تمیز بپوشانید و کتاب سنگینی روی آن قرار دهید. وقتی حوله خیس شد، آن را با حوله تمیز دیگری تعویض نمایید و همین کار را انجام دهید تا لکه خشک شود.

پاک کردن قطرات شمع

یک کاغذ خشک کن و یا پاکت کاغذی قهوه ای رنگ روی نقطه مورد نظر قرار دهید و سپس یک اتوی داغ را روی خشک کن یا پاکت بگذارید. پس از چند دقیقه، شمع به کاغذ خشک کن می چسبد و در صورت لزوم، این عمل را تکرار نمایید.

کندن آدامس از مو!

– کرم مرطوب کننده معمولی را به مو بمالید. سپس تارهای مو را گرفته، به وسیله یک حوله خشک، چند بار به طرف پایین بکشید.

– یا مقداری کره بادام زمینی به آن بمالید و آدامس را بین انگشتان خود ماساژ دهید تا شل شود. سپس به کمک دستمالی آن را بردارید.

معجزه خمیر دندان!

اگر شیشه تلویزیون شما و یا شیشه روی میز و غیره خط افتاده، کافی است مقداری خمیر دندان روی آن بمالید. سپس با پارچه نرمی آن را صیقل دهید. آثار خراشیدگی شیشه از بین رفته و تصویر تلویزیون شما بهتر خواهد شد.

برای زدودن لکه هایی از قبیل حلقه های سفید رنگ آب که معمولا بر اثر گذاشتن لیوان آب و غیره ایجاد می شود، و نیز لکه های دیگر می توانید به شرح زیر عمل کنید:

پارچه نرم و لطیفی را در آب خیس کنید و مقداری خمیر دندان روی آن بگذارید و با آن لکه را پاک کنید.

اگر لکه سمجی بود و به این زودی ها خیال پاک شدن نداشت، مقداری جوش شیرین نیز به خمیر دندان اضافه کنید.

کره خوراکی یا مایونز را با خاکستر سیگار مخلوط کنید تا خمیری به دست آید. این خمیر را روی لکه بگذارید. سپس با پارچه ای که اندکی مرطوب است پاک کنید تا لکه از بین برود. دست آخر هم به روال معمول، پرداخت.

تنظیم: سمیه مظفری

برگرفته از کتاب “از یادداشت های یک زن خانه دار” نوشته الهه گنجوی (رحیمی افشار)، انتشارات پیک فرهنگ.

 

 

 

 

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: - - - -



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید