• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2020 / 03 / 15

گربه ایرانی یا پرشین کت، مراقبت، بیماری

در مقاله قبلی یاد بگیر دات کام با عنوان “نگهداری گربه در خانه” با چگونگی نگهداری گربه در خانه و مقدار و میزان غذای مورد نیاز آشنا شدید. در این مقاله اختصاصا به نژاد گربه ایرانی یا پرشین کت می پردازیم و در مورد تاریخچه، اندازه، شخصیت، بیماری، نحوه مراقبت، ظاهر و رنگ پوشش و کودکان و گربه ایرانی اطلاعاتی را در اختیار شما می گذاریم.

همه چیز گربه ایرانی یا پرشین کت

گربه رام، با وقار و بزرگ ایرانی به دلیل آرام و شیرین بودنش در جهان شناخته شده است.

گربه های ایرانی تمایل به آرامش و آسایش دارند و به صدای هیس، خش خش یا خراشیدن واکنش سریع نمی دهند، اما بدان معنا نیست که اگر فرزندان یا حیوانات خانگی با صدای بلند فریاد بزنند، اذیت نخواهند شد.

اما كسانی كه با گربه ایرانی با وقار و ملایمتی كه شایسته آن هاست رفتار می كنند، از یک گربه مهربان به عنوان یک حیوان خانگی خوب لذت می برند، حتی دست خود را بر موهای گربه می کشند. اگر بهترین حیوان خانگی را می خواهید که تمام فداکاری و عشقی که به او نثار کرده اید را به شما بازگرداند، گربه ایرانی بهترین نوع گربه برای خانواده شماست.

• تاریخچه گربه ایرانی یا پرشین کت

گربه ایرانی زیبا یک نژاد قدیمی است. تعجب نکنید که این گربه مو بلند از بین النهرین سرچشمه می گیرد که بعدها به عنوان گربه ایرانی شناخته شد. موهای بلند این نژاد احتمالاً نتیجه یک جهش طبیعی بوده است و ظاهر گیرای آن، در قرن هفدهم توجه نجیب زاده و مسافر ایتالیایی، پیترو دِلا واله را به خود جلب کرده است که اولین بار در سال 1626 این گربه مو بلند را به اروپا آورد. در آن زمان گربه ها دارای خز خاکستری براق و ابریشمی بودند، اما به لطف تولید مثل انتخابی گربه ایرانی رنگ آن تغییر کرده و شامل دو رنگ که یکی از آن ها سفید است.

تا اواخر قرن نوزدهم، هنگامی که پرورش و نگهداری گربه ها رواج پیدا کرد، گربه های مو بلند از ایران، ترکیه، افغانستان و سایر مناطق به عنوان گربه های “آسیایی” شناخته می شدند و اغلب در کنار هم پرورش می یافتند. در نمایشگاهی در سال 1871، انواع گربه های ایرانی از جمله نژادهایی بودند که به نمایش گذاشته شدند. آن ها حیوانات اهلی محبوب آن زمان بودند و ملکه ویکتوریا به این نژاد علاقه خاصی داشت.

از طریق پرورش انتخابی، هواداران گربه شروع به شکل دادن گربه ایرانی به شکل امروزی خود کردند. آن ها گربه ها را پرورش داده اند تا یک سر گرد، صورت کوچک، بینی کلفت و کوتاه، گونه های چاق، گوش های کوچک، گرد، چشم های بزرگ و بدن درشت داشته باشند. خز آن ها از گربه آنگورا بلندتر بود و پاهای کوتاه تری داشتند. به زودی، محبوبیت گربه های ایرانی بیش تر از انواع آنگورا شد.

در ایالات متحده، جایی که برای اولین بار در اواخر قرن نوزدهم گربه ایرانی وارد شد، آن ها در آمریکا نیز مورد علاقه قرار گرفتند. با گذشت کم تر از یک قرن از آن زمان، گربه ایرانی به محبوب ترین نژاد گربه در جهان تبدیل شده است که این به خاطر زیبایی ظاهری و شخصیت شیرین او است.

مقایسه گربه ایرانی در مقابل گربه آنگورا

• اندازه و عمر گربه ایرانی

گربه ایرانی یک گربه با اندازه متوسط ​​است که معمولاً بین 3 تا 5 کیلوگرم وزن دارند.

عمر این گربه حدود ۱۰ سال است، اما در شرایط خوب تا ۱۹ سال هم می‌رسد.

• شخصیت پرشین کت

گربه ایرانی رام و با وقار به آرام و شیرین بودن مشهور است. مطمئنا وقتی خانه مکان مناسبی برای آن گربه باشد، می توان از نشاندن گربه در دامان خود لذت برد، بچه ها با او بازی می کنند، موهایش را شانه می کنند و او را با کالسکه به گردش می برند، سپس در مهمانی برای او چای سرو می کنند! گربه های ایرانی مهربان هستند اما تبعیض قایل می شوند. آن ها توجه خود را برای اعضای خانواده و معدود مهمانانی که احساس می کنند به آن ها اعتماد دارند، معطوف می کنند.

محیط های با صدای بلند مناسب گربه های ایرانی نیستند؛ آن ها گربه های آرامی هستند که خانه بی سر و صدا را ترجیح می دهند جایی که تغییر و دگرگونی روزانه در آن اندک باشد. با چشمانی بزرگ و پر معنی و صدایی که نرم، دلپذیر و آهنگین است، این گربه ها نیازهای ساده خود را می شناسانند: وعده های غذایی منظم، کمی بازی با یک موش پارچه ای یا یک پَر، نثار عشق فراوان به او که گربه ده برابر آن عشق را به شما باز می گرداند.

بعید است پرشین کت از پرده هایتان بالا برود، روی پیشخوان یا اُپِن آشپزخانه بپرد یا در بالای یخچال بنشیند. او کاملاً خوشحال است وقتی که دایره حرکتش بخشی از کف زمین یا بخش هایی از مبلمان در دسترس باشد. هنگامی که در محل کار یا مشغول کارهای خانه هستید، گربه ایرانی به همین راضی است که بتواند روی صندلی، مبل یا تختخواب حرکت کند و بیاساید تا زمانی که کارتان تمام شود و مجددا توجه خود را به او معطوف کنید البته او هرگز راغب نیست این تقاضا را کند.

• بیماری های گربه ایرانی

چه از نژاد و نسب گربه خود آگاه باشید و چه گربه از نژادهای آمیخته و ترکیبی باشد، از نظر بروز مشکلات سلامتی به خاطر ژنتیک طبیعی خود با یکدیگر متفاوتند. هر چند آن ها زیبا و شیرین هستند، گربه های ایرانی مستعد ابتلا به برخی از بیماری ها هستند که بیشتر مربوط به ساختار صورت آن ها است:

– مشکل تنفس یا تنفس پر سر و صدا ناشی از سوراخ بینی متراکم و به هم فشرده آن ها

– ناهنجاری دندان، به این معنی که دندان ها به خوبی با یکدیگر جور نمی شوند

– اشک ریختن بیش از حد

– مشکلات چشمی مانند چشم گیلاسی و برگشتگی پلک به داخل چشم

– حساسیت به گرما

– بیماری کلیه پلی کیستیک؛ که برای آن آزمایش ژنتیکی در دسترس است

– داشتن زمینه بیماری رینگ ورم؛ یک عفونت قارچی

– بیماری سبوره چرب؛ یک بیماری پوستی است که باعث خارش، قرمزی و ریزش مو می شود

نحوه مراقبت از گربه ایرانی یا پرشین کت

مهمترین چیزی که باید در مورد مراقبت از یک گربه ایرانی بدانید، نیاز به نظافت روزانه است. این پوشش بلند و زیبا به خودی خود تمیز نمی ماند و در هم پیچیده و در هم و بر هم می شود. موها باید هر روز به آرامی شانه شود و استحمام منظم – حداقل یکبار در ماه – مناسب است.

عامل دیگری که باید در نظر بگیرید مسئله جعبه بستر (جعبه خاک بستر) است. اگر گربه و جعبه بستر کاملاً تمیز نشوند، گربه ایرانی احتمالاً بیشتر از این در جعبه نمی ماند و آن را ترک می کند.

اشک ریختن بیش از حد می تواند مساله ای در این نژاد باشد، بنابراین گوشه های چشم را هر روز تمیز کنید تا از ایجاد لکه های زیر چشم جلوگیری شود. دندان ها را مسواک بزنید تا از بیماری پریودنتال (التهاب لثه ای) جلوگیری کنید. بهداشت روزانه دندان بهترین روش رعایت بهداشت است، اما اگر امکان مسواک روزانه نیست پس حداقل و حتما هفته ای یک بار مسواک بزنید.

ایده خوبی است که یک گربه ایرانی را تنها در خانه نگه دارید چرا که او اهل دعوا نیست و در مقابل سایر گربه ها، سگ ها، کویوت ها (گرگ های صحرایی آمریکایی) و سایر خطراتی که گربه ها در خارج از منزل با آن روبرو می شوند، ضعیف است. پوشش گربه ایرانی برای خاکی، برگ آلود و کثیف شدن نیست و اگر گربه ایرانی در بیرون از منزل باشد فقط وقت و انرژی بیشتری را باید برای نظافت و تمیزی او صرف کنید. خطر دیگر بیرون رفتن از منزل گربه ایرانی، دزدیده شدن او توسط سارقان است، سارقی که بدون پرداخت هیچ هزینه ای از یک گربه زیبا برخوردار می شود.

• ظاهر گربه ایرانی و رنگ پوشش

گربه ایرانی ظاهری متمایز دارد: سر بزرگ و گرد، چشم های بزرگ و گرد؛ بینی کوتاه؛ گونه های پر و کامل؛ و گوش های کوچک با نوک گرد. سر بر روی گردن کوتاه و کلفت قرار دارد و یک بدن عضلانی تنومند گول زننده. پاهای گربه ایرانی کوتاه، کلفت و محکم پنجه های بزرگ، گرد و محکم دارد. دم این گربه کوتاه اما متناسب با طول بدن او است.

مو یا پوشش بلند، ضخیم و براق با یک بافت زیبا ظاهر گربه ایرانی را کامل می کند. این گربه بدن درازی دارد و این پوشش دور گردن، گرد و حلقوي‌ چين‌ دار، یک چین عمیق بین پاهای جلو، گوش های بلند و انگشتان پا و یک دم کامل است.

گربه های ایرانی می توانند از نظر قیافه متفاوت باشند. برخی به نام گربه های ایرانی پِکِ فیس یا “صورت تخت”، صورت کاملاً پهنی دارند. قبل از داشتن گربه صورت تخت بیش از هر چیزی به مشکلات تنفسی اش فکر کنید.

گربه ایرانی صورت تخت

گفته می شود که گربه های ایرانی دال فیس یا “صورت عروسکی” ظاهر پیری دارند و صورت آن ها آن قدر پهن نیست و از گربه های ایرانی صورت تخت قابل تمایز است. قامت و ظاهری کوچک تری از پرشین های معمولی دارند.

گربه ایرانی صورت عروسکی

گربه های ایرانی از نظر تنوع نوارها و رنگ های پوشش آن ها و الگوهایشان بسیار متفاوتند. تصور کنید، هفت تقسیم بندی رنگ خالص – سفید، آبی، مشکی، قرمز، کِرِم رنگ، شکلاتی و یاسی بنفش — به علاوه رنگ های بخش نقره ای و طلایی چینچیلا و سایه ای از طلایی و نقره ای و چینچیلای آبی و آبی که با نقره ای یا طلایی سایه زده شود؛ و سایه های دیگری نیز وجود دارد مثل دودی، تابی (خط دار) و کالیکو یا ببر ابری (لکه دار نارنجی / سیاه)، گربه چند رنگ و دو رنگ. الگوهای نقطه دار مختلف هیمالین نیز وجود دارد.

پرشین کت تابی (خط دار)

گربه ایرانی ببر ابری

گربه ایرانی چند رنگ

پرشین کت دو رنگ

رنگ چشم ارتباط با رنگ پوشش گربه دارد. به عنوان مثال گربه های ایرانی سفید، چشم های مسی درخشان یا آبی تیره یا دو رنگ دارند؛ گربه های ایرانی طلایی و نقره ای چشم های سبز آبی یا سبز دارند و غیره.

• کودکان و گربه ایرانی

گربه های ایرانی بهترین انتخاب برای خانه های پر جمعیت با بچه های پر تحرک و خشن و سگ ها نیستند، در عوض آن ها از بودن در کنار کودکان آرام هیچ اعتراضی ندارند و یا سگی که آن ها را تعقیب نکند و باعث نگرانی و اضطراب آن ها نشود.

ترجمه: سمیه مظفری

 

 

 

 

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: -



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید