• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2016 / 05 / 26

آشنایی با انواع کفش های فوتبال

کفش های فوتبال،چکمه ها یا تسمه (تسمه کف کفش )

برای یک بازیکن فوتبال، کفش اغلب مهم ترین جزء از تجهیزات ورزش فوتبال است که یک بازیکن مرد یا زن می تواند داشته باشد و در عین حال مشکل ترین قسمت برای انتخاب نیز هست. امکانات بی حد وحصری وجود دارد، سبک های مختلف زیاد، فناوری های مختلف، اینکه چگونه یک فرد همواره تصمیم می گیرد؟ اینکه چطور شما می توانید کفشی را که  مناسب شماست بیابید؟ و زمانی که  شما کفش مناسب و دلخواه خود را یافتید چطور آن ها را اندازه پاهایتان میکنید (از لحاظ تنگی و گشادی کفش)؟ و اینکه شما چطور باید بعد از هر بار پوشیدن کفش ها از آن ها مراقبت کنید. آنچه که در پای شما اتفاق می افتد؛ اتفاقات روی زمبن بازی را کنترل میکند. میزان راحتی کفش در پا تعیین کننده کیفیت بازی شماست.

دو بررسی عملکردی اساسی وجود دارد که باید تصمیم گیری شما را درباره کفش فوتبال شکل دهد.انتخاب کفش شما اساسا بستگی به این دو پرسش دارد: اینکه شما در چه نوع زمینی بازی میکنید و چه میزان تماس با زمین داشته باشد؟.پاسخ به این دو پرسش شما را در تعیین و تصمیم گیری برای انتخاب کفشتان یاری خواهد کرد.همچنین مهم است که به خاطر داشته باشید که حداکثر کارایی از کفشی بدست خواهد آمد که پاهایتان در آن بسیار راحت باشند.

زیره کفش

زیره کفش به قسمتی از کفش گفته می شود که در تماس با  زمین است. زمینی که در آن بازی می کنید باید نوع زیره ای  را که شما انتخاب می کنید را تعیین کند.

عمده ترین انواع زیره کفش عبارتند از:

 

کفش های فوتبال،چکمه ها یا تسمه (تسمه کف کفش )

  • کفش فوتبال با گل میخ های FG: این کفش ها برای زمین های طبیعی خیلی سفت ساخته شده اند .این زیره ها از گل میخ های قالبی برای فراهم آوردن اصطکاک (برای چسبیدن کفش به زمین و لیز نخوردن آن ) ، در بیشتر زمین های بازی استفاده میکنند و به مراتب رایج ترین و چندکاره ترین زیره برای زمین های طبیعی هستند.چکمه های قالبی (چکمه هایی که بین 12 تا 16 گل میخ در کف خود دارند و در زمین های خشک مورد استفاده قرار می گیرند و تعداد زیاد گل میخ ها خطرایجاد تاول در پا را کاهش میدهد) دو ویژگی گل میخ های تیغ دار و مخروطی شکل را دارند.(نوع گل میخ ها مخروطی و تیغه ای است و درنتیجه اصطکاک لازم را با زمین طبیعی فراهم می کند).

کفش های فوتبال،چکمه ها یا تسمه (تسمه کف کفش )

  • زمین  نرم  یا قابل تعویض)زیره مناسب برای زمین های نرم که به آن زیره قابل تعویض هم میگویند(: این کفش مناسب سطوح طبیعی نرم و یا مرطوب است (به عنوان مثال برای زمین های یکدست یا زمین های گلی( . به طور سنتی در این نوع زیره کفش از گل میخ های قابل تعویض بلند با فاصله مناسب کمتر، استفاده می شد. با این وجود در حال حاضر بسیاری از این کفش ها گل میخ های تیغ داری دارند که در واقع قابل کندن و تعویض نیستند .آن ها انتخاب خیلی از بازیکنان حرفه ای در پیچ های مانیکور)زمین بازی فوتبال که راه راه باشد( است. اما برای بیشتر زمین های آمریکایی به خاطر استحکام  و سفتی زمین بازی ایده آل نیست. اگر در زمین هایی که بیش از حد سفت وسخت هستند استفاده شود میتواند باعث ایجاد درد فشاری ناشی از گل میخ کفش شده و منجر به جراحت و زخم شود.

kaf3

کفش فوتبال با گل میخ های  HG یا: MG برای سطوح طبیعی سفت یا مصنوعی مثل چمن مصنوعی یا زمین های محکم ساخت بشر و زمینهای خشک شده در برابرآفتاب (زمین هایی که در معرض تابش نور آفتاب بوده و آب خود را از دست داده و سفت شده اند) ساخته شده است.تسمه این نوع زیره ، تعداد زیادی گل میخ کوچک دارد که  به طور یکنواخت در سراسر زیره توزیع شده است.آنها همچنین گزینه خوبی برای زمین های یخی ارائه میدهند.(در زمینهای یخ زده نیز کارایی دارد) و  زوج پشتیبان خوبی برای بیشتر بازیکنان است.

چمن – کفش چمن و یا چکمه های چمن معمولا از ویژگی زیره لاستیکی بسیار با دوام برخوردارند. کفش چمن اغلب از ویژگی گل میخ های لاستیکی کوچک و یا الگوهای در زیره ، جهت بهبود اصطکاک  در زمین های سخت و طبیعی و چمن مصنوعی نیز برخوردارند. چکمه های چمن نیز برای آموزش فوتبال عالی است و می تواند به عنوان یک جفت کمک کننده ی کفشها برای بازی بر روی سطوح سخت استفاده شوند.

داخل سالن – همانطور که از نامش پیداست این زیره برای زمین های ورزشی مصنوعی  خشک (غیر مرطوب) و سرپوشیده (داخل سالن) است. یک کفش فوتبال داخل سالن به طور کلی با یک زیره لاستیکی تخت چسبناک شناخته می شود.آن ها برای بازی های فوتبال داخل سالن یا فوتسال به عنوان ساخته شده اند.اما برای اوقات فراغت یا پوشیدن در خیابان نیز کارایی دارند. کفش هایی که اغلب به عنوان کفش تخت و داخل سالن اطلاق می شوند(شناخته می شوند) عموما دارای زیره لاستیکی بدون مارک هستند.

انواع اصلی روکش روی کفش عبارتند از:

به بیان ساده، رویه کفش قسمتی از کفش است که با توپ در تماس است.رویه ها از گونه های مختلفی از چرمهای طبیعی و مصنوعی ساخته شده است. هر دو نوع (چرم طبیعی و مصنوعی) طیف گسترده ای از احساس راحتی و دوام را اراِئه میدهند.چرم نرم تر، تماس بهتری به ارمغان می آورد. متاسفانه بهترین تماس اغلب به عنوان دوام کمتر تعبیر و معنی میشود.(از طرفی هر چه تماس با توپ بیشتر و بهتر باشد؛ دوام کفش کمتر خواهد بود). فاکتور دیگری که باید در نظر گرفته شود دوام در برابر آب است چرا که بیشتر چرم های نرم و طبیعی به هنگام بازی در یک زمین خیس و مرطوب، آب را جذب خود می‍‍‍‍‍‍‌‌‌‌‌کنند.

انواع پوسته ها و به تبع آن رفتارهای زیادی برای یک رویه می توان برشمرد.آن ها برای ایجاد اصطکاک برای کنترل (بازیکن(،جلوگیری از لیز خوردن وی و ایجاد چرخش و تغییر جهت توپ به هنگام ضربه خوب به توپ یا ممانعت از بقای آب درون کفش طراحی شده اند.

عمده ترین انواع رویه کفش عبارتند از:

کفش های فوتبال،چکمه ها یا تسمه (تسمه کف کفش )

چرم کانگرو: چرم کانگرو چرم نرمی است که کش می آید و اندازه و قالب پاست.چرم کانگرو چرمی بسیار گرانقیمت است و در نتیجه منجر به گرانقیمت تر شدن چکمه می شود. چرم کانگرو چرمی سبک و بسیار با کیفیت است.کفش های ساخته شده از چرم کانگرو راحت ترین کفشی است که شما خواهید داشت.با این حال دوام را قربانی کیفیت زیاد و سبکی کفش خواهید کرد و کفش های ساخته شده از چرم کانگرو زیاد دوام نخواهند آورد.(نقطه ضعف آن دوام کم آن است)

 

چرم پوست گوساله/کاملا دانه دانه و دارای حالت یکدست(1): چرم پوست گوساله  همانند چرم کانگرو انعطاف پذیر نیست. اما بسیار با دوامتر است.این چرم سنگین تر از چرم کانگرو است و زیاد کش نمی آید.با این حال محکم بوده و کفشهای ساخته شده از پوست گوساله به لحاظ قیمت در رده متوسط قرار می گیرند.

 چرم مصنوعی :این چرم تنها در کفش هایشرکت تولیدی پوما[2] استفاده می شود این همان چرم گوساله است که از یک فرایند درمانی انحصاری (چرم مصنوعی حاصل یک فرآیند شیمیایی است و ترکیبی از مواد طبیعی و مصنوعی است).حاصل شده است.این فرآیند چرمی با کیفیت و مقاوم در برابر آب را ،ارائه میدهد و باعث می شود که کفش زودتر خشک شود.همچنین این فرآیند نرمی و کشش کمتر آن را نیز حفظ می کند.کفش های ساخته شده از چرم مصنوعی برحسب قیمت عموما جایگاهی مابین کفش های ساخته شده از چرم کانگرو و گوساله دارند.

دیگر انواع کفش

کفش دو) دوندگی) و کفش آموزش(تمرین) برای تناسب اندام عمومی، یک جزء اصلی برای هر بازیکن است . به طور کلی، کفش های دو دارای مشخصه زیره لاستیکی و رویه نایلون هستند.  در حال حاضر برخی مربیان فوتبال ، کفشی با روکش کفش فوتبالی و زیره کفش دو را پیشنهاد میکنند . کفش های کوهنوردی مانند بسیاری دیگر از کفش های دو ساخته شده اند، اما زیره سنگین تری  دارند و باید  قادر به گرفتن استفاده سنگین تر باشند. صندل ها (کفشهای بي رويه و کفش راحتی)، برای بسیاری از بازیکنان فوتبال مهم و کلیدی هستند      چون بعد از 90 دقیقه بازی نیاز به استراحت پا می باشد.

قیمت گذاری

فاکتور اصلی تعیین کننده قیمت یک کفش ، کیفیت چرم مورد استفاده در ساختار آن است. میزان فناوری بکاررفته در یک کفش هم، بر قیمت آن تاثیرگذار است .بسیاری از فناوری های کفش و تعاریف آن ها را میتوان در واژه نامه فناوری ها یافت. در سطح بالاتر، یک بازیکن مرد یا زن، به طور کلی پول بیشتری را برای کفش هایش هزینه و صرف خواهد کرد.

اندازه

چکمه ها باید به طور راحت و دنج در پاشنه  و انگشتان پا جای گیرند. یک تناسب دنج هر دو عنصر عملکرد و راحتی را بهبود می بخشد. پهنای راحت (پنجه )کفش مهم است، و علاوه براین راحتی عامل محرک شماست. چکمه های طبیعی تر، احساس راحتی بیشتری را روی پاهای شما در زمین ایجاد می کنند. عرض و احساس  بدست آمده از کفش (بسته به آخرین باری که کفش شما در قالب قرار گرفته است) با توجه به تولید کنندگان و مدل کفش ، متفاوت است. در تعیین کفش مناسب ، مواد تشکیل دهنده کفش را به خاطر داشته باشید. شما می توانید انتظار کیفیت بالا و مقدار کش آمدن چرم های طبیعی را داشته باشید. بنابراین آنها قطعا باید زمانیکه نو هستند گرم و نرم باشند. به عنوان یک یادداشت و توصیه ای به والدین بازیکنان تازه وارد، ما خریدن کفش های خیلی بزرگ برای بازیکنان را برای اینکه در آینده نیز (با بزرگ شدن پاهایشان )بکارشان بیاید؛ توصیه نمی کنیم. چنانچه بازیکنان خود را به سمت محدودیت هایشان هل دهند (خود را مجبور به  قبول محدودیت هایشان کنند) ؛ یک کفش بسیار بزرگ و یا غیرمناسب(دارای تناسب بد از لحاظ پاشنه و یا انگشتان ) می تواند منجر به تصادف یا آسیب دیدگی میشود.

کفش های زنان  در مقلیسه با کفش های مردان

این امری معمول و رایج بود که بازیکنان فوتبال زنان، تنها می توانستند کفش های مردان را خریداری کنند. برای مدتی طولانی کفش های با کیفیت، در اندازه هایی که به منظور متناسب بودن برای پای زنان به اندازه کافی کوچک باشد ساخته نشده بود. ولی دیگر شرایط اینگونه نیست(دیگر نه!). فروشگاه فوتبال جهان در حال حاضر دارای یک مجموعه کامل از کفشهایی است که به طور خاص برای بازیکنان زن طراحی شده است . ولی اگر شما یک زن هستید و درمی یابید که شما تنها می توانید کفش مردانه ای را که متناسب پای شماست پیدا کنید آنگاه معمولا مجبور به معادل سازی اندازه ها می شوید.همانطور که در جدول زیر نشان داده شده است: اندازه 5.5 مردان معمولا معادل با  اندازه 6.5  زنان است .

SHOE SIZING
MENS WOMENS EUROPE
4 5.5

38

5 6.5 39
6 7.5 40
7 8.5 41
8 9.5 42
9 10.5 43
10 X 44
11 X 45
12 X 46
13 X 47

پس از اینکه شما یک جلسه آموزشی یا مسابقه را تمام می کنید شما می خواهید که کفش هایتان را برای پوشیدن بار بعدیشان آماده کنید.مراقبت از کفش هایتان عملکرد و طول عمر پوشیدن آن ها را بهبود می بخشد.

بلافاصله پس از بازی، با ضربه آرامی گل و لای و چرک اضافی را بزدائید . این موضوع مهم است چرا که گل و لای می تواند رطوبت چرم را برای مدت طولانی نگه دارد و کفش را از بین ببرد. وقتی که کفش هایتان را به خانه می آورید؛ از خشک بودن آن ها مطمئن شوید. برای خشک کردن صحیح، آن ها را با روزنامه بپوشانید و مراقب باشید که بیش از حد آن ها را مچاله نکرده و نپیچانید. و آن ها را در مکان خنک و خشک به دور از نور مستقیم آفتاب قرار دهید. وقتی کفش ها تحت حرارت خشک شوند آنها خشک، سفت و دچار پیری زودرس (پوسیدگی خشک) شوند.

پس از خشک شدن کفش ها، مطمئن شوید که آنها توسط مسواک زدن و پاک کردن داخل و خارج شان با پارچه و مالش تمیز شده اند. از یک مسواک کهنه برای از بین بردن چرک های چسبیده و سفت شده در شکاف ها استفاده کنید. شما همچنین میتوانید Kleen Kleat  را هم که روی بیشتر کفش ها عالی عمل میکند؛ امتحان کنید.کفش های دارای چرم طبیعی باید زمانی که خشک شدند برای کمک به طولانی کردن طول عمرشان با نرم کننده (روغن چرم) مخصوص چرم بازسازی می شود. چکمه هایتان را در یک جاکفشی قابل تنفس یا کیسه های همه منظوره نگهداری کنید ولی هرگز در کیسه های پلاستیکی که رطوبت را به دام می اندازند قرار ندهید.

ترجمه: رقیه آقایاری

مطالب مرتبط:

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



  1. با سلام
    لطفا منابع این تحقیق رو معرفی کنید
    ممنون

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید