• ارسال کننده: علی یزدی مقدم
  • تاریخ انتشار: 2013 / 09 / 20

تغییرات مثبت فردی نیاز به زمان دارد.

برای اصلاح شخصیتی و رفتاری شما به زمان بیشتری نیاز دارید

تفییر رفتار نیاز به زمان دارد درباره تغییرات رفتاری بدفهمی ها و افسانه های بسیاری وجود دارد که چگونه افراد یک شبه تغییر کرده اند. ولی حقیقت غیر از این است. این فرایندی است که نیاز به زمان و صبر دارد. این قاعده در مورد هر امری که خود را به آن متعهد می دانید صدق می کند. اگر خود را موظف کرده اید که خوش رفتار باشید، با دوستان خود مهربانی کنید، اخم نکنید، ناسزا نگویید یا حتی وزن کم کنید یا هر تغییر رفتاری دیگری که فکر می کنید باید در خود ایجاد نمایید فراموش نکنید که باید صبر داشته باشید. همچنین باید بتوانید خود را برای اشتباهاتی که مرتکب می شوید ببخشید. قبل از هر چیزی باید بپذیرید که شما یک انسان معمولی مانند دیگر افراد این کره خاکی هستید. با این دید می توانید از اشتباهات خود به عنوان فرصتی برای یاد گرفتن استفاده کنید نه اینکه اشتباهات خود را همچون پتکی به سر خود بکوبید و مدام خود را سرزنش کنید و در چاله ناامیدی فرو روید! تغییرات فردی معمولاً با افزایش آگاهی فرد نسبت به خود امکان پذیر می شود. اگر بتوانید به درک درستی از افکار، عواطف و عقاید خود برسید در این صورت می توانید بفهمید چرا این کارها را انجام می دهید. در این صورت است که می فهمید چرا مثلاً به سیگار یا شکلات پناه می برید چون فشار روانی زیادی را تحمل می کنید. ما با همسر خود دعوا می کنیم چون این جنگ و دعوا را در گذشته دور آموخته ایم در دوران کودکی! در کودکی آموخته ایم که تنبیه چاره کار است در کودکی گوش دادن به سرزنش ها را آموخته ایم (هر چند شاید امروز کسی نباشد که ما را سرزنش کند اما به صورت ناخودآگاه این صدا های سرزنش گر را می شنویم و خود متوجه آن نیستیم.)

 متاسفانه رسیدن به چنین معرفتی درباره خود مانند برنده شدن چند میلیون دلار با یک بلیط بخت آزمایی که یکباره تغییرات اساسی در زندگی ما بدهد نیست. بلکه با آگاهی بیشتر و شناخت عوطف، احساسات، عقاید و رفتار های خود کم کم متوجه رفتار ها و کار هایی می شوید که از شما سر می زند. شما کارهایی را انجام می دهید که نمی خواهید آنها را انجام دهید. کم کم بهتر می بینید بهتر متوجه زشتی کار خود می شوید و دفعه بعد که می خواهید این رفتار ناپسند را از خود بروز دهید یادتان می آید که باید کاری بکنید و به تدریج این فرایند می تواند به ترک یک عادت یا رفتار زشت بینجامد. حتی به مرور می آموزید که چگونه رفتار کنید تا در تله چنین رفتاری نیفتید و برای همیشه این مشکل را برطرف کنید. این موقعیت به خوبی در ترجمه این شعر از «پورتیا نلسون» بیان شده است.

چاله ای در پیاده روی من

من در پیاده رو راه می روم گودالی بزرگ در پیاده رو هست. داخل گودال می افتم. من تنها هستم کسی نیست که به دادم برسد. این تقصیر من نبود. و من همچنان به دنبال راهی برای بیرون آمدن از آن گودال می گردم.

دوباره از همان پیاده رو می گذرم و به روی خودم نمی آورم که گودالی وجود دارد و فرض می کنم آنرا ندیده ام. دوباره داخل گودال می افتم. نمی توانم باور کنم که دوباره در همان جا هستم. اما این تقصیر من نیست. و باز هم زمان زیادی طول می کشد که از این گودال بیرون بیایم.

دوباره از همان پیاده رو می گذرم. گودالی بزرگ در مسیر من وجود دارد من آن گودال را می بینم. و باز هم داخل گودال می افتم. من هنوز داخل گودال عادت می افتم. چشمانم باز است. می دانم کجا هستم. تقصیر خودم است. و فوراً از گودال بیرون می آیم!

از همان پیاده رو رد می شوم. گودال بزرگی در مسیر من هست. از کنار آن رد می شوم.

راهم را عوض می کنم و از مسیر دیگری می روم.

اگر خود را موظف کنید که رفتار ها و عادت های بد خود را عوض کنید و خود را عوض کنید. در این راه تلاش کنید آنگاه باید امید خود را از دست ندهید و آنگاه است که موفق خواهید شد. فراموش نکنید که شما تنها نیستید همچنین به خاطر داشته باشید که یک تلاش ظاهراً بی نتیجه به معنای شکست نیست. فقط باید این حقیقت ساده را بپذیرید که این بخشی از فرایند است و قرار نیست همه چیز یک شبه عوض شود. به تلاش خود ادامه دهید تا زمانیکه تلاش می کنید شکست نخورده اید. به موقعیتی که در ان گیر کرده اید فکر کنید. فکر کنید در آن لحظه چه حسی داشته اید سعی کنید آنرا بشناسید سعی کنید بفهمید چه چیزی شما را به این سمت می کشد. کدام افکار و عقاید سبب بروز این رفتار ها شده اند. به روش مبارزه خود برای فائق آمدن بر عادت های بد فکر کنید و ببینید آیا راه بهتر، موثرتر و سالم تری برای مبارزه با ان وجود دارد. در فرصتی که دارید به خود فرصت دهید تا مانند یک انسان رفتار کنید به خود اجازه تجربه کردن بدهید شما انسان هستید پس باز هم اشتباه خواهید کرد. با صبر، بخشیدن خود، اراده و امید می توانید تغییراتی را که لازم است در خود ایجاد نمایید.

نوشته: لزلی بکرفلپس

ترجمه: علی یزدی مقدم

 مطالب مرتبط:

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید