• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2016 / 06 / 15

تعلیم رایانه ها برای فهمیدن زبان انسان

محققان در دانشگاه لیورپول، مجموعه ای از الگوریتم ها را که به فهم و پردازش زبان های انسانی کمک می کنند؛ توضیح داده اند.

تسلط بر زبان مادری برای انسان آسان است، اما این مساله ای است که رایانه ها هنوز قادر به دستیابی به آن نیستند. بشر، زبان را از طریق روش های گوناگونی می فهمد برای مثال ممکن است از طریق جستجو در یک دیکشنری یا بوسیله مرتبط ساختن آن با واژه ها درهمان جمله، معنای آن را بیابد.

تعلیم رایانه برای فهم زبان انسان

 این الگوریتم ها رایانه ها را قادر می سازند که به همان شیوه ای که انسان در برخورد با یک لغت ناشناخته عمل می کند، رفتار کنند.

وقتی رایانه با لغت ناشناخته ای که قادر به فهمیدن و تشخیص آن نیست، روبه رو می شود؛ این الگوریتم ها به رایانه کمک می کند تا کلمه را در یک دیکشنری که همانند شبکه ای از کلمات است جستجو کند و تلاش می کند حدس بزند که چه کلمات دیگری باید به همراه این واژه ناشناخته در متن ظاهر شوند.

الگوریتم ها به رایانه ها یک نمایش معنایی از کلمه را ارائه می دهند به طوریکه هم با دیکشنری و هم متنی که لغت در آن ظاهر شده سازگار است.

به منظور اطمینان از اینکه آیا الگوریتم، یک بازنمایی صحیحی از یک کلمه را برای رایانه فراهم می کند یا نه؟ داده‌های حاصل از الگوریتم را با داده های به دست آمده از انسان ها در زمان مواجهه با لغات جدید و نامفهوم مقایسه می کند.

دکتر Danushka Bollegala دانشمند دانشگاه لیورپول می گوید:” یادگیری نمایش دقیق کلمات، اولین قدم به سوی آموزش زبان ها به رایانه هاست.”

اگر ما بتوانیم معنای یک واژه را به روشی ارائه کنیم که رایانه بتواند بفهمد، آنگاه قادر خواهد بود متن ها را از جانب انسانها بخواند و کارهای مفید بالقوه ای نظیر ترجمه یک متن نوشته شده در یک زبان خارجی، خلاصه سازی یک مقاله طویل یا یافتن اسناد مشابه دیگر از اینترنت، را انجام دهد.

ما مشتاقانه منتظر پیشرفت های بعدی در پردازش زبان هستیم.

این پژوهش در یک گردهمایی که برای همایش پیشبرد هوش مصنوعی در سال 2016 در آريزونا در ایالات متحده برگزار شد؛ ارائه گردید.

ترجمه: رقیه آقایاری

مطالب مرتبط:

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: -



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید