• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2014 / 04 / 28

فضیلت ماه رجب و برخی اعمال آن

ماه رجب

حضرت محمد (ص) فرمودند: ماه رجب ماه بزرگ خداست و ماهی در حرمت و فضیلت به آن نمی رسد و قتال با کافران در این ماه حرام است. رجب ماه خداست و شعبان ماه من است و ماه رمضان ماه امت من است. کسی که یک روز از ماه رجب را روزه بگیرد موجب خشنودی خداوند می گردد و غضب الهی از او دور می شود و دری از درهای جهنم بر روی او بسته می شود.

امام موسی کاظم (ع) فرمودند: رجب نام نهری در بهشت است که این نهر از شیر سفیدتر و از عسل شیرین تر است و هر کس یک روز از ماه رجب را روزه بگیرد البته از آن نهر می آشامد.

پیامبر اکرم (ص) فرمودند: ماه رجب ماه استغفار امت من است پس در این ماه بسیار طلب آمرزش کنید که خدا آمرزنده و مهربان است و رجب را اصب می گویند زیرا که رحمت خدا در این ماه بر امت من بسیار ریخته می شود. پس بسیار بگویید: أستَغفراللهَ وَ أسئله التَوبَة.

امام صادق (ع) فرمودند: هر که یک روز از آخر ماه رجب را روزه بدارد، خدا او را از شدت سکرات مرگ و از هول بعد از مرگ و از عذاب قبر ایمن گرداند و هر که دو روز از آخر این ماه را روزه بدارد، بر صراط به آسانی بگذرد و هر که سه روز آخر این ماه را روزه بدارد از ترس بزرگ روز قیامت ایمن گردد و از شدت ها و هول های آن روز ایمن بماند.

شب جمعه اول ماه رجب را لیلة الرغائب می گویند یعنی شب آرزوها، پس در این شب، حاجت های بسیاری برآورده می شود و از برای آن نماز و اعمالی است که سبب آمرزش گناهان بسیار می شود.

روز اول ماه رجب روز شریفی است و چند عمل در آن وارد شده است:

اولین عمل، روزه گرفتن است، روایت شده است که حضرت نوح (ع) در این روز به کشتی سوار شد و به کسانی که با او بودند، امر فرمود روزه بدارند و هر که این روز را روزه بدارد آتش جهنم یک سال راه از او دور می شود.

دوم، غسل کند. سوم، زیارت امام حسین (ع) را به جای آورد.

روز 13 ماه رجب، اولین روز ایام البیض است و ثواب بسیاری برای روزه 13، 14 و 15 رجب ذکر شده است. بسیاری از مسلمانان این سه روز را روزه گرفته و در مسجد معتکف می شوند. بعد از گذشت 30 سال از عام الفیل، ولادت حضرت علی (ع) در میان کعبه در این روز واقع شده است.

روز 25 ماه رجب که سال روز شهادت امام موسی کاظم (ع) است که ایشان را در سن 55 سالگی در بغداد به شهادت رساندند و در این روز احزان آل محمد (ع) و شیعیان ایشان تازه می شود.

روز 27 ماه رجب روز مبعث پیامبر اکرم (ع) است. امام جواد (ع) فرمودند: همانا در رجب شبی است که از آن چه بر آن آفتاب می تابد، بهتر است و آن، شب 27 رجب است که در صبح آن پیغمبر خدا (ص) به رسالت مبعوث گردید.

روز 27 رجب از اعیاد بزرگ است چند عمل دارد: اول، غسل. دوم، روزه و آن یکی از چهار روزی است که در تمام سال، برای روزه گرفتن امتیاز دارد و برابر روزه 70 سال است. سوم، بسیار صلوات فرستادن. چهارم، زیارت حضرت رسول و امام علی (ع).

روز آخر ماه رجب، غسل در آن وارد شده است و روزه اش سبب آمرزش گناهان گذشته و آینده است.

اعمال ماه رجب شامل اعمال مشترکه و اعمال روز به روز این ماه است. اعمال مشترکه، متعلق به همه ماه است و اختصاص به روز معینی ندارد.

مفصل نماز و دعاهای روزهای مختلف ماه رجب، در کتاب مفاتیح الجنان آمده است.

سمیه مظفری

برگرفته از کتاب مفاتیح الجنان نوشته مرحوم حاج شیخ عباس قمی

مطالب مرتبط:

 

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



  1. التماس دعا







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید