• ارسال کننده: میترا نامجو
  • تاریخ انتشار: 2017 / 06 / 01

قتلمه یا فتیر کره ای یا فتیر مسکه

قتلمه یا فتیر مسکه فتیری است که از آرد گندم تهیه می شود و بافت آن به صورت لایه لایه است.

فتیر مسکه از غذاهای محلی خراسان شمالی می باشد که بیشتر در فصل بهار پخته می شود. مسکه در زبان محلی به کره گفته می شود و این فتیر بایستی به کره محلی آغشته و رویش شکر پاشیده شود و همراه با دوغ محلی میل شود.

قتلمه یا فتیر مسکه

در گذشته این فتیر در فصل بهار و در فروردین و اردیبهشت پخته می شد و جزء غذاهای بسیار خوشمزه و لذیذ این فصل بود. علت اینکه این غذا در بهار خورده می شد این بود که کره گوسفندی و گاوی بهاره بسیار خوش طعم و عطر است چون دام از علف تازه بهاری تغذیه می کند بنابراین شیر، دوغ و کره این فصل لذیذتر است.

امروزه در تمام فصول سال در خشکه پزی و فتیرپزی ها، قتلمه پخته می شود از طرفی خوردن آن در فصل زمستان به علت سرمای هوا نیز لذت بخش است ولی بزرگترهای ما قتلمه را به خاطر کره تازه فقط در فصل بهار میل می کردند.

در این مقاله قصد داریم طرز تهیه قتلمه را مرحله به مرحله همراه با عکس آموزش دهیم.

این مواد برای حدود 10 عدد فتیر می باشد.

مواد لازم:
  • خمیر نانوایی دو عدد
  • نمک مقداری
  • زردچوبه کمی (به دلخواه)
  • آب کمی
  • آرد به میزان لازم
  • روغن به میزان لازم
طرز تهیه:

ابتدا ظرف مناسبی که نسبتا بزرگ باشد انتخاب کنید ظرف پلاستیکی یا روحی گود و نسبتا بزرگ برای این کار مناسب است.

علت اینکه آرد به میزان لازم ذکر شده این است که با توجه به نوع، شلی و سفتی خمیر، میزان آردی که مصرف می شود متفاوت است.

در کف ظرف حدود یک کیلوگرم آرد بریزید، سپس خمیر را به آن اضافه کنید و با مقدار کمی آب ورز دهید، نمک را نیز در همین حین اضافه کنید. آرد را اضافه کنید و تا جایی خمیر را ورز دهید که به دست نچسبد.

وقتی که خمیر آماده شد روی آن را با یک پارچه تمیز بپوشانید و حدود 10 الی 15 دقیقه کنار بگذارید تا استراحت کند و آماده پخت شود.

نکته: مقدار خمیری که می خواهید به دست آورید بستگی دارد به اینکه چند عدد فتیر می خواهید، بنابراین ابتدا آرد کمتری اضافه کنید بعد از ورز دادن اگر مقدار خمیر کم بود می توانید دوباره آرد و کمی آب اضافه کنید و خوب ورز دهید تا مقدار مورد نیاز به دست آید.

حدودا بعد از یک ربع ساعت، روی خمیر را باز کنید و مقداری از آن را با چاقو جدا کنید و به شکل گرد یا گلوله در آورید. دقت کنید اندازه ای که جدا می کنید بستگی به شما دارد که می خواهید فتیر در چه سایزی باشد.

وقتی که همه خمیر را به گلوله های یک اندازه درآوردید، از اولین خمیر های گلوله شده بردارید و پشت یک سینی مسطح مقداری آرد بریزید سپس خمیر را با وردنه پهن کنید.

خمیر را به گونه ای پهن و نازک کنید که کل سینی را بگیرد و ضخامت تا نیم سانتی متر داشته باشد. مقداری روغن مایع و یا روغن جامدی (که از قبل روی حرارت ذوب کرده اید) را روی خمیر پهن شده بریزید و با قاشق یا دست روی فتیر پخش کنید. وقتی سطح فتیر کاملا روغنی شد مطابق شکل آن را برش بزنید.

نکته: برخی افراد داخل روغنی که روی فتیر را با آن چرب می کنند مقداری زردچوبه می زنند تا فتیر خوش رنگ تر شود. در صورت تمایل می توانید زردچوبه به روغن اضافه کنید. اگر روغن مایع استفاده می کنید احتیاجی به گرم کردن ندارد.

یکی از برش های خمیر را مانند شکل بپیچانید (رول کنید) سپس روی برش دیگری بگذارید و آن را نیز رول کنید.

فتیر کره ای یا فتیر مسکه

 نکته: دقت کنید در حین رول کردن، خمیر را کمی بکشید تا نازک شود، برای این که فتیر به صورت لایه لایه باشد این مرحله خیلی مهم است که درست انجام دهید.

وقتی که همه برش ها را رول کردید آن را با دست سفت کنید و دو انتهای رول را با دست کمی پخش کنید تا لایه های داخلی به یکدیگر بچسبند.

همه فتیر ها را به این شکل چرب کنید و برش بزنید و رول کنید.

سپس از اولین فتیر های چرب شده بردارید و با وردنه آن را پهن کنید در این مرحله نباید خمیر را خیلی پهن و نازک کرد طوری باشد که راحت آن را با دست بردارید. وقتی که پخش کردید با چنگال به قسمت های مختلف آن چند ضربه با فاصله بزنید و سوراخ هایی ایجاد کنید تا هنگام سرخ شدن پُف نکند.

تابه یا ساج که مخصوص سرخ کردن فتیر است را روی حرارت ملایم قرار دهید و وقتی که کاملا داغ شد فتیر را داخل آن بگذارید و بلافاصله دور تا دور فتیر را روغن بریزید، دقت کنید چون داخل فتیر را با روغن چرب کرده اید خیلی برای سرخ کردن روغن نریزید و به اندازه ای باشد که فقط سرخ شود و نسوزد. چون بعد آن که سرخ شد با کره نیز خورده می شود و چربی آن بالا می رود.

فتیر را پشت و رو کنید و در طرف دیگر هم روغن بریزید تا سرخ شود وقتی که کاملا طلایی شد از روی ساج بردارید و داخل قابلمه ای که از قبل آماده کرده اید بگذارید و روی آن را با تکه هایی از کره محلی و مقداری شکر بپوشانید و در قابلمه را بگذارید تا داغ بماند.

به ترتیب همه فتیر ها را به این شکل روی ساج سرخ کنید و داخل قابلمه بگذارید. همان طور که از نام این فتیر یعنی فتیر مسکه بر می آید باید روی  را کره و شکر بریزید سپس نوش جان نمایید.

فتیر کره ای بهاره

نکته: برخی افراد به خاطر رژیم غذایی و بیماری های چربی خون و غیره نمی توانند این فتیر را خیلی چرب بخورند، بنابراین آنها می توانند داخل تنور آن را بپزند و بعد به آن کره اضافه کنند.

در کنار این فتیر می توانید از دوغ محلی استفاده کنید و به دلیل چربی بالای فتیر، نوشیدن دوغ ضروری است.

فتیر با اینکه چرب است ولی باز هم چون در منزل با مواد اولیه سالم و با کره محلی خورده می شود، سالم تر از کیک و کلوچه و خوراکی های صنعتی بازار است که مواد نگهدارنده دارند. بنابراین این فتیر را می توانید به چند قسمت تقسیم کنید و در فریزر یا یخچال نگهداری کنید و هر روز یک برش را برای چاشت کودکان در مهد و مدرسه بگذارید.

فتیر مسکه را می توانید برای پذیرایی از میهمانان عصرانه خود استفاده کنید.

سعی کنید این غذای لذیذ را در وعده ظهر یا عصر مصرف کنید و قبل از خواب ترجیحا میل نکنید.

ایران نامجو

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



  1. خیلی ممنون از توضیح ساده و خوبتان

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید