• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2019 / 01 / 31

مردان نسبت به این سه سرطان هشیار باشند

آمارهای تکان دهنده­ی زیادی در مورد سرطان وجود دارد و در این بین افراد زیادی نمی توانند با بیماری مبارزه کنند و یا برای تشخیص زود هنگام به پزشک مراجعه کنند.

هوشیار باشید و به جستجوی اطلاعاتی باشید در مورد سرطان هایی که مردان با آن مواجه می شوند، علائمی که از خود بروز می دهند، آزمایش هایی که نیاز است انجام شود و آینده ای که بیمار با آن مواجه می شود.

مایک لِوِفِر معاون هماهنگی کار گروه خدمات پیشگیرانه ایالات متحده آمریکا می گوید: “به صدای بدنتان گوش دهید.” یعنی به احساساتی که بی مورد حس می کنید، بی محلی نکنید. احتمال دارد، چیز جدی نباشد، اما بسیاری از مواقع تنها راه تشخیص سرطان، گفتن احساسات بی اهمیت و شاید بدون سابقه به پزشک می باشد.

آشنایی با سه سرطان شایع در مردان

 لِوِفِر می گوید: “تعداد کمی از سرطان ها را علم به خوبی با غربالگری منظم تشخیص، درمان و کنترل می کند.”

با این حال، پیشرفت علم ما را به آینده امیدوار می کند.

مدرسه پزشکی دانشگاه واشنگتن، جایی که بیشترین تحقیقات پیشگامانه در مورد سرطان به وسیله تیم تحت رهبری ویلیام هاربر انجام می شود، یک روش جدید برای شناسایی الگوهای ژن در ملانوم چشم کشف کرده اند، که با استفاده از آزمایش سنجش فعالیت 15 ژن، پزشک می تواند، تعیین کند، که آیا سرطان در چشم باقی مانده است (سرطان درجه 1) و یا به کبد گسترش یافته است. (سرطان درجه 2).

این آزمایش هم اکنون در مراکز آنکولوژی چشم در آمریکای شمالی انجام می شود، که به پزشکان اجازه می دهد، اقدامات پیشگیرانه بیشتری در ارتباط با بیماران سرطان درجه 2 انجام دهند. هدف، توسعه راه های پیشگیرانه درمان بیماری های سرطان درجه دو و تشخیص سرطان های دیگری است که به وسیله این آزمایش انجام می شود.

هاربر می گوید: “ما امیدواریم سرطان را به یک بیماری مزمن تبدیل کنیم و حتی یک نفر از این بیماری فوت نکند. در آینده ممکن است درمان هایی پیشنهاد شود که به مردم اجازه می دهد، به واسطه درمان، زندگی سالمی داشته باشند.”

وقتی سخن از سرطان مردان به میان می آید معمولاً بر روی سه سرطان بزرگ پروستات، ریه و روده متمرکز می شوند، که بیش از 50 درصد سرطان در مردان را تشکیل می دهند. در این جا، مبنا بر این است، که چه کسی بیشتر در معرض خطر است، کدام آزمایش های غربالگری در دسترس است و چه کسی باید آن ها را انجام دهد.

1- سرطان پروستات

– آمارها:

مطابق اعلام انجمن سرطان آمریکا، پیش بینی شده بود که در سال 2018 حدوداً 164690 مورد جدید به سرطان پروستات در آمریکا مبتلا شدند که سبب پیشرو بودن این سرطان در مردان شده است. خبر خوب این است که میزان تلفات مورد انتظار بسیار کمتر و در حدود 29.430 نفر می باشد.

– عوامل خطر:

مبتلا بودن بستگان درجه یک مانند والدین، برادر و فرزندان به سرطان پروستات، خطر ابتلای شخص را افزایش می دهد.

دکتر آلن پارتین پزشک اورولوژی موسسه پزشکی جانز هاپکینز می گوید: “اگر پدرتان مبتلا به سرطان پروستات باشد، خطر ابتلای شما سه برابر است. اما اگر برادرتان مبتلا به سرطان پروستات باشد، خطر ابتلای شما بیشتر از افراد دیگر است.”

بنا به چند دلیل، مردان آمریکایی – آفریقایی بیشتر در خطر ابتلا به سرطان پروستات می باشند.

– علائم احتمالی سرطان پروستات

تکرر ادرار و یا دشواری بند آمدن یا شروع ادرار کردن، وجود خون در ادرار یا منی، یا داشتن درد در زمان ادرار و یا انزال از جمله علائم احتمالی سرطان پروستات هستند.

– چگونگی پیشرفت سرطان

سرطان پروستات در صورت کنترل نشدن، به سرعت به درون استخوان های اطراف ستون فقرات، لگن، و غدد لنفاری اطراف آن حمله می کند.

– آزمایش های غربالگری

غربالگری برای سرطان پروستات شامل معاینه پی در پی راست روده و آزمایش خون است. با آزمایش خون سطح آنتی ژن ویژه پروستات را در خون بررسی می کند.

دو آزمایش جدید هم اخیراً توسط اداره مواد غذایی و دارویی ایالات متحده آمریکا (FDA) تایید شده اند.  یکی آزمایش ادرار که به بررسی مولکول های آر. ان. اِی (RNA) می پردازد و آزمایش شاخص سلامتی پروستات که در این آزمایش ها سه نوع آنتی ژن ویژه پروستات (PSA) بررسی می شود. هر دو آزمایش با آزمایش متداول خون آنتی ژن ویژه پروستات (PSA) برای بهبود غربالگری پروستات و کمک به پیشگیری از بافت برداری غیر ضروری به کار می رود.

از آزمایش غربالگری چه به دست می آورید؟

با وجود برخی مطالعات اخیر که اثر بخشی غربالگری آنتی ژن ویژه پروستات را مورد سوال قرار می دهد، به نظر می رسد، تعدادی از آمار و ارقام اثر بخشی بالای غربالگری را نشان می دهند.

پارتین می گوید: “من 51 سالمه و وقتی شروع به کار کردم، از هر چهار مرد یک نفر در جهان به سرطان متاستاز پروستات مبتلا می شدند، اما اکنون از هر صد نفر یک نفر مبتلا شده است.”

اگر در خانواده تان سابقه سرطان پروستات دارید، ریسک ابتلای شما بسیار بالا است و شما باید غربالگری را از 40 سالگی شروع کنید. در غیر این صورت شما می توانید از 50 سالگی غربالگری را شروع کنید.

2- سرطان ریه

– آمارها:

مطابق اعلام انجمن سرطان آمریکا، سرطان ریه 14 درصد از کل سرطان های جدید را تشکیل می دهد. همین طور مرگبارترین سرطان است. بر طبق پیش بینی ها در سال 2018 سرطان ریه جان 83.550 نفر از مردان و 70.500 نفر از زنان را در ایالات متحده آمریکا بگیرد.

– عوامل خطر:

لوفور می گوید: “ژنتیک نقش مهمی در پیشرفت سرطان ریه بازی نمی کند.”

سرطان ریه عمدتاً به دلیل قرار گرفتن در معرض موادی که به سلول های ریه آسیب می زنند، مانند آلودگی بیش از حد هوا، نوشیدن آب های دارای آرسنیک بسیار زیاد، پرتو، پنبه نسوز (آزبست) و دیگر مواد شیمیایی و بیشتر از همه دود سیگار ایجاد می شود.

لوفور می گوید: “اگر سیگاری هستید، بیشتر در معرض خطر قرار دارید.”

هیچ ایمنی در دود سیگار وجود ندارد و این اثرات سوء روی یکدیگر انباشته می شوند. هر چقدر بیشتر در طول روز سیگار بکشید و برای مدت طولانی سیگاری باشید، خطر مبتلا شدن به سرطان ریه افزایش می یابد.

آسیب به ریه

– علائم احتمالی سرطان ریه

سرفه های مداوم، مشکلات تنفسی، یا درد سینه، خشن شدن صدا،  وجود خون در سرفه، خستگی، کاهش غیر قابل توضیح وزن و از دست دادن اشتها از علائم احتمالی سرطان ریه می باشند.

– چگونگی پیشرفت سرطان ریه

سرطان ریه معمولاً به بخش های دیگر ریه و غدد لنفاوی سینه گسترش می یابد و همچنین می تواند به کبد، مغز و استخوان ها نیز گسترش پیدا کند.

– آزمایش غربالگری

روش قابل قبول برای غربالگری سرطان ریه وجود ندارد، پزشک می تواند درخواست عکس برداری با اشعه X را کند. اما مطالعات انجام شده نشان می دهد، آزمایشات اولیه موجب کاهش مرگ و میر ناشی از سرطان ریه می شود.

لوفور می گوید: “سرطان ریه تهاجمی است و اغلب پیش از این که توسط رادیوگرافی قفسه سینه تشخیص داده شود، سریعاً گسترش می باید.”

خبر خوب این که همه چیز ممکن است به زودی تغییر کند. محققان در حال بررسی امکان آزمایش بیماران پر خطر با سی تی اسکن هستند.

لوفور می گوید: “مقدار زیاد پرتو می تواند مضر باشد، بنابراین ما می خواهیم مطمئن شویم قبل از انجام سی تی اسکن منظم، خطر آن ارزش اش را دارد یا نه، که ما هنوز مطمئن نیستیم.”

محققان دانشگاه میسوری آمریکا در حال بررسی فناوری جدیدی هستند که از طریق آزمایش های پلاسمای خون، سرطان ریه را تشخیص دهند که هنوز در مرحله نظری قرار دارد، اما ممکن است به زودی به پزشکان اجازه دهد، که تغییر کوچک مولکول اسید ریبونوکلئیک (آر ان ای میکرو) را تشخیص دهند که اغلب در بیماران مبتلا به سرطان ریه افزایش می یابد. اما تا زمانی که این فناوری تایید شود باید رادیوگرافی قفسه سینه انجام شود.

– از آزمایش غربالگری چه به دست می آورید؟   

آزمایش غربالگری تنها در صورتی است که شما یکی از علائم را نشان دهید.

 3- سرطان روده بزرگ و معقد (کولورکتال)

– آمارها:

بر اساس اعلام انجمن سرطان آمریکا، سرطان کولون و معقد، سومین نوع سرطان شایع مشترک در بین مردان و زنان است که منجر به مرگ و میر می شود.

تعداد موارد ابتلا به این بیماری از سال 1975 به طور چشمگیری کاهش یافته است و میزان مرگ و میر به کمتر از نصف رسیده است. با این حال پیش بینی شد که 50630 نفر در سال 2018 به سرطان کولورکتال مبتلا شوند.

– عوامل خطر

جهش های ژنتیکی ارثی خاص مانند سندرم لینچ و پولیپ های ارثی می توانند خطر ابتلا به سرطان کولورکتال را در مردم افزایش دهند. اما 75 % تومورهای سرطانی بدون این عوامل هم ظاهر می شوند. مصرف یک رژیم غذایی با فیبر پایین که گوشت قرمز آن بالا باشد، به نظر می رسد، خطر ابتلا به سرطان را تا حد زیادی افزایش می دهد، اما دیگر عوامل هنوز ناشناخته هستند.

– علائم احتمالی سرطان کولورکتال

تغییر در اجابت مزاج، وجود خون در مدفوع، خستگی، کاهش غیر قابل توضیح وزن، استفراغ و ناراحتی های کلی در ناحیه شکم از جمله علائم احتمال سرطان کولورکتال می باشد.

– چگونگی پیشرفت سرطان کولورکتال

سرطان روده می تواند به دیواره کولون و اطراف غدد لنفاوی گسترش یابد و در نهایت به کبد گسترش پیدا کند.

– آزمایش های غربالگری

سه آزمایش اولیه کولونوسکوپی، سیگموئیدوسکوپی و آزمایش خون مخفی در مدفوع برای تشخیص سرطان روده وجود دارد.

لوفور می گوید: “همه آنها موثر هستند و من در تجویز یکی بر دیگری بی طرف هستم.” مهم این است که، برای تشخیص اینکه کدام برای شما مناسب است، با پزشک خود مشورت کنید.

کولونوسکوپی باید هر 10 سال یکبارانجام شود. لوفور می گوید: “پروسه انتقال از کولون نرمال به پولیپ های سرطانی روندی کُند است و توضیح می دهد که، چرا انجام این آزمایش تنها یک بار در هر دهه برای پیدا کردن پولیب ها و از بین بردن آنها قبل از اینکه سرطانی شوند، کفایت می کند.”

برای بخش های زیرین کولونوسکوپی نیاز به پاک سازی روده با نوشیدن مقدار زیادی مایعات است، که ممکن است، سبب ایجاد درد در شکم شود. بیماران برای جلوگیری از ناراحتی و انجام عمل واقعی بی هوش می شوند. اما عوارض نادری مانند پاره گی روده می تواند، رخ دهد.

سیگموئیدوسکوپی آسان تر است و خطرات آن کمتر از کولونوسکوپی می باشد. این آزمایش تنها یک سوم از کولون را شامل می شود و باید هر پنج سال یکبار انجام شود. اگر پولیپ پیدا شود، انجام کولونسکوپی کامل بعد از آن توصیه می شود.

آخرین گزینه آزمایش سالانه مدفوع می باشد. این آزمایش دارای حساسیت بالا برای بررسی وجود خون در مدفوع است. اگر خونی در مدفوع پیدا شد، بعد از آن انجام کولونوسکوپی تجویز می شود.

آزمایش مدفوع به اندازه کولونسکوپی سخت نیست، اما به دلیل اینکه باید سالانه انجام شود، می تواند چالش برانگیز باشد.

در آینده، انجام دادن کولونوسکوپی مجازی، ممکن است به عنوان یک گزینه مطرح باشد، که در آن یک تصویر سه بعدی از کولون و راست روده گرفته می شود. اما هنوز مشخص نیست که، این آزمایش به اندازه انجام کولونوسکوپی سنتی دقیق باشد یا نه.

– از آزمایش غربالگری چه به دست می آورید؟

غربالگری عامل بسیار مهمی در کاهش مرگ و میر ناشی از سرطان کولورکتان می باشد.

لوفور می گوید: “همه باید تا سن 50 سالگی غربالگری منظم داشته باشند. اگر یکی از بستگان درجه اول شما مبتلا به این سرطان باشد، شما باید 10 سال زودتر از دیگران غربالگری را شروع کنید.”

ترجمه: مصطفی محمدی

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید