• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2019 / 04 / 07

طرز تهیه شيريني گلپر

شیرینی گلپر از شیرینی های خشک است که معمولا برای ایام عید و یا در دوره همی ها در کنار دیگر شیرینی های خشک قرار می گیرد. اندازه این شیرینی کوچک و می توان در سه رنگ سفید، قهوه ای و زرد تهیه کرد. این شیرینی خیلی سریع آماده می شود و به خاطر وجود آرد نخودچی مورد پسند همگان است از طرفی تعداد مواد مورد استفاده در این شیرینی، اندک و در دسترس همگان است.

طرز تهیه شیرینی گلپر

مواد لازم شیرینی گلپر:
  • آرد سفيد: يك و يك چهارم پيمانه
  • آرد نخودچي: دو قاشق غذاخوري
  • روغن جامد: پنجاه گرم
  • پودر قند: صد و سي گرم
  • روغن صاف (كره گياهي): بيست تا بيست و پنج گرم
  • کاکائو: به میزان لازم
  • زعفران آب کرده: به میزان لازم
  • تخم خرفه یا پودر پسته برای تزیین
طرز تهيه شیرینی گلپر:

روغن جامد و صاف یا کره را در ظرفی روی حرارت ملایم قرار دهید تا روغن باز شود. مراقب باشید که روغن داغ نشود و یا نسوزد به محض این که باز شد از روی حرارت بردارید و پودر قند را به آن اضافه کنید.

ورز دادن در این شیرینی بسیار مهم است در این مرحله پودر قند و روغن را آن قدر ورز دهید تا کاملا یک دست شود. سپس آرد نخود چي را اضافه کنید و مجددا ورز دهید.

در مرحله بعد، آرد سفيد را كم كم اضافه كنید و آن قدر ورز دهید تا خمير ترك نخورد.

همان طور که گفتیم می توانید شیرینی گلپر را در سه رنگ قهوه ای، زرد و سفید تهیه کنید. خمیر بالا را به سه قسمت تقسیم کنید. تقسیم خمیر به ذائقه شما بر می گردد. اگر شیرینی گلپر کاکائویی را بیشتر می پسندید این قسمت خمیر را بیشتر انتخاب کنید همین طور در مورد شیرینی گلپر زعفرانی یا سفید.

یک قسمت از خمیر را که سفید است کنار بگذارید. پودر کاکائو و آب زعفران را به دو قسمت دیگر اضافه کنید.

می توانید از قالب های گل چهار یا پنج پر و یا قالب شیرینی نخودی استفاده کنید و اگر قالب ندارید قسمتی از خمیر را بردارید، گلوله ای به اندازه گردو کنید و کمی رویش را پهن کنید. سپس با پشت چاقو چند خط کوتاه روی شیرینی بیندازید.

فر را از قبل گرم کنید. کف سینی فر را چرب کنید و شیرینی های آماده شده را در سینی بچینید.

برای تزیین این شیرینی می توانید تخم خرفه و یا پودر پسته روی آن بپاشید.

شیرینی گلپر را در فر با حرارت صد و هفتاد و پنج درجه سانتي گراد به مدت بيست دقيقه قرار دهيد. بعد از بیست دقیقه، با زدن ضربه اي از زير سيني، اگر شيريني جابجا شد، شيريني آماده است.

نكات مورد توجه:

1) صد و سي گرم پودر قند معادل يك پيمانه است.

2) به هيچ وجه از شكر استفاده نكنيد. اگر پودر قند در دسترس نيست، شكر را آسياب كرده پودر قند به دست مي آيد.

3) ورز دادن در اين شيريني بسيار مهم است. تا وقتي ورز دهيد كه خمير كامل در دست جمع شود.

4) فر را از قبل گرم كنيد.

تا جایی که امکان دارد با پخت شیرینی هایی همانند شیرینی گلپر که در این مقاله آموزش داده شد، ذائقه خانواده خود را به شیرینی های خانگی عادت دهید و از مصرف شیرینی های بازاری که از مواد اولیه آن مطمئن نیستید بپرهیزید.

سمیه مظفری

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید