• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2016 / 09 / 28

گل های آپارتمانی- درباره گل قاشقی بیشتر بدانید

نام لاتین: peperomia magnoliifolia

نام فارسی رایج: پیرومیا، قاشقی

زادگاه: آمریکای مرکزی و جنوی

گل قاشقی یا پیرومیا گیاهی علفی، همیشه سبز با رشد کند است. گیاه قاشقی برگ‌های قلبی شکل، گوشتی و اغلب رنگ‌های سفید، کرمی و سبز دارد و چون محل زندگی و زادگاهش در جنگل‌های نسبتاً تاریک است، می‌تواند شرایط آپارتمان را به‌ خوبی تحمل کند.

گل قاشقی

بیش از هزار نوع مختلف از گیاه پیرومیا وجود دارد و بیشترین آن ها بومی آمریکای جنوبی و مرکزی هستند. تمام گیاهان قاشقی ظاهرا از لحاظ نگهداری شبیه یکدیگر هستند. برگ های گیاه خانگی پیرومیا ضخیم و کمی موج دار، صاف و صیقلی هستند. رنگ گیاه پیرومیا شامل سایه های سبز، قرمز، خاکستری و کرم است. گل های گیاه پیرومیا ریز و مخروطی هستند و به صورت خوشه ای و عمودی رشد می کنند. این گیاه جمع و جور است و گیاهی ایده آل برای قرار دادن روی میز و یا آویزان کردن است. پیرومیاها بیشتر از 30 تا 45 سانتی متر رشد نمی کنند. بیشتر انواع پیرومیاهایی که به عنوان گیاه خانگی استفاده می شوند از نوع کاپراتا و پپرومیا ابلق هستند.

بعضی از این گیاهان سمی هستند و باید دور دسترس از اطفال و حیوانات خانگی نگهدای شوند.

شرایط نگهداری
نور

گیاه پیرومیا در نور غیر مستقیم به خوبی رشد می کند که این نور را می توان از طریق یک پنجره غربی یا شرقی برایش تامین کرد. پیرومیا حتی زیر نور لامپ های فلورسنت نیز رشد می کند. کمبود و نرسیدن نور باعث می شود رشد آن متوقف شود و آفتاب مستقیم نیز برگ های آن را می سوزاند.

آب

اجازه دهید قبل از هر بار آب دهی بیش از 50 درصد خاک گیاه خشک شود. آب زیاد موجب پوسیدگی ریشه می شود که یکی از مشکلات مهم در بین گیاهان خانگی است. این گیاه بایستی از کف آب داده شود زیرا با این شیوه برگ های گیاه پیرومیا را خشک نگه می دارد و از بیماری ها محافظت می کند.

برگ های ضخیم پیرومیا آب را نگه می دارد و اجازه می دهد گیاه بتواند مدت طولانی بدون رطوبت مقاومت کند.

کوددهی

کوددهی گیاه پیرومیا در فصل بهار و تابستان به صورت ماهانه با یک غذای گیاهی پایه با قدرت 1/2 توصیه شده است و تغذیه این گیاه در فصل پاییز و زمستان ضروری نیست.

دما

دمای گرم بین 15 تا 26 درجه سانتی گراد بهترین دما برای پیرومیا است. دمای زیر 10 تا 12 درجه سانتی گراد و سرمای وروردی از سمت درب ها و پنجره ها به برگ های گیاه آسیب می رساند.

رطوبت

پیرومیاهای اصیل از جنگل های بارانی برزیل هستند و محیط های مرطوب و گرم را دوست دارند.

گل

گل های پیرومیا بسیار ناچیز و ریز هستند و برگ های این گیاه است که آن را جذاب می کند.

آفت

آفت های گیاهان خانگی مانند حشره اردی و شته می تواند برای پیرومیا مشکل ساز شود.

امراض

Ringspot ویروسی است که برگ های پیرومیا را لکه دار می کند و این لکه های گرد با ظاهری ناخوشایند روی برگ های گیاه رشد می کنند زیرا رطوبت بالای گیاه را دوست دارند. هیچ درمانی برای این مرض وجود ندارد. در صورت گرفتن این ویروس برگ ها و حتی گاهی اوقات کل گیاه آسیب می بیند و مجبور می شوید گیاه را به سطل زباله بیندازید. بنابراین برگ های گیاه را خشک نگهدارید  و جریان هوای مناسب برای جلوگیری از این مرض برای گیاه فراهم کنید.

خاک

خاک گلدان طوری باشد که هوا در آن جریان داشته باشد یعنی شل باشد و زهکشی خوبی داشته باشد.

سایز گلدان

عوض کردن گلدان پیرومیا به سایز دیگر زمانی که ریشه ها گیاه کل گلدان را پر کرد انجام شود. کاشت پیرومیا در یک گلدان بزرگ که خاک آن خشک باشد به سرعت موجب پوسیدگی ریشه ها می شود.

هرس

پیرومیا را می توانید در هر قسمت از طول شاخ و برگ های آن هرس کرد، پیرومیای جدید از زیر گره بریده شده رشد خواهد کرد.

تکثیر

پیرومیا به آسانی با بریدن شاخ و برگ آن یعنی با قلمه برگ قابل تکثیر است. ساقه آن را به صورت اریب ببرید و گیاه را تقسیم کنید. مطمئن شوید که انتهای بریده شده برگ ها یا ساقه که برای تکثیر استفاده می شود خشک باشد برای این کار گیاه بریده شده را برای چندین ساعت یا یک شبانه روز قبل از اینکه تکثیر کنید در محلی قرار داده تا خشک شود.

ترجمه: زهرا صانعی

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید