• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2016 / 11 / 09

قوانین تجارت، امور گمرکی و استانداردهای اتحادیه اروپا – قسمت اول

اتحادیه اروپا یک اتحادیه اقتصادی-سیاسی است که از ۲۸ کشور اروپایی تشکیل شده‌است. منشأ اتحادیه اروپا به جامعه اقتصادی اروپا که در سال ۱۹۵۷ با توافقنامه رم بین ۶ کشور اروپایی شکل گرفت و صرفاً یک اتحادیه اقتصادی بود بازمی‌گردد. از آن تاریخ با اضافه شدن اعضای جدید، اتحادیه اروپا بزرگ‌تر شد. در سال ۱۹۹۳، توافق ماستریخت چارچوب قانونی کنونی اتحادیه را پایه‌گذاری کرد.

صادرات و واردات

اتحادیه اروپا در سال ۱۹۹۹ واحد پول مشترکی به نام یورو را معرفی کرد که تاکنون در ۱۹ کشور جایگزین پول‌های ملی شده ‌است.۲۱ کشور از اعضای اتحادیه اروپا عضو ناتو می‌باشند.

اتحادیه در حال حاضر بازار واحد مشترکی دارد که موارد زیر را در بر می‌گیرد: اتحادیه گمرکی، واحد پول –یورو- که تحت اداره بانک مرکزی اروپاست (تا کنون ۱۷ کشور آن را پذیرفته‌اند)، سیاست مشترک کشاورزی، سیاست مشترک تجارت و سیاست مشترک شیلات.

قوانین تجارت و امور گمرکی و استانداردهای این اتحادیه شامل موارد زیر است:

  • تعرفه های واردات

  • موانع تجارت

  •  الزامات واردات و مستندات

  • نظارت های صادراتی ایالات متحده آمریکا

تعرفه های واردات

کالاهایی که از سایر کشورهای غیر عضو اتحادیه اروپا به این اتحادیه وارد می شوند، مشمول اخذ “مالیات برگردش مالی واردات ” خواهند بود. نرخ مالیات برگردش مالی واردات معادل نرخ “مالیات بر ارزش افزوده”، 19 درصد برای محصولات داخلی و برای برخی طبقات محصولات، 7 درصد است که باید به گمرگ پرداخت شود. این معیار ارزیابیِ مالیات بر گردش مالی واردات، ارزش گمرگی نامیده می شود.

مالیات برگردش مالی واردات برای کالاهایی که از کشورهای غیر عضو اتحادیه اروپا وارد می شوند، تحت عنوان “مالیات ورودی” قابل برداشت است. شرکت باید مدارک لازم دال بر واردات را با تاییدیه پرداخت هزینه گمرکی ( اظهارنامه گمرکی ) ارائه کند. ایفاد اصل کلیه فاکتورهای صادره، به منظور کسر مالیات بر ارزش افزوده از ذینفع و یا بازپرداخت قانونی آن در وزارت مالی آلمان، دارای اهمیت است.

 مقررات اتحادیه اروپا

صادرات کالا از ایالات متحده آمریکا به اتحادیه اروپا اگر چه این امتیاز را دارد که تعرفه گمرکی آن فقط 3 درصد است اما، صادرکنندگان آمریکائی باید بررسی های لازم را در خصوص ”  نظام تعرفه ای  یکپارچه ” به منظور شناسایی قوانین مختلف حاکم بر محصولات خاص جهت ورود به گمرک کشورهای اروپایی، به عمل آورند. لزوم ارائه مجوزهای خاص برای یک محصول می تواند در همان کشور مبداء با بررسی نظام تعرفه ای یکپارچه صورت پذیرد. هم چنین شرایط قرارگرفتن در چارچوب سیستم توصیف و کدگذاری کالا و شرح کالاهای مورد نظر، در وب سایت تعاملی (دوسویه) هیات اجرائی که می توانید نظرات خود را در آن منعکس کنید، درج شده اند.

 موانع تجارت

مقررات کشور آلمان و رویه های اداری آن می تواند یک مانع دشوار برای شرکت هایی باشد که خواهان ورود به این بازار هستند. بر همین اساس صادرکنندگان آمریکایی باید نهایت دقت را به کاربندند. استانداردهای پیچیده ایمنی ، عمدتا” تبعیض آمیز نیستند اما گاهی سختگیرانه اعمال می شوند. روند ورود برخی کالاهای آمریکایی به بازار اروپا بسیار دشوار است. لذا توصیه های لازم به عرضه کنندگان این کالاها مبنی بر انجام تمام و کامل دستورالعمل ها  در خصوص تطابق دقیق محصولاتشان با استانداردها و انجام به موقع آزمایش ها و دریافت گواهی های مربوطه، می شود.

الزامات واردات و مستندات

” نظام تعرفه ای یکپارچه” که در بالا توضیح داده شد، در تعیین نوع مجوز مورد نیاز برای یک محصول خاص سودمند است. افزون براین، کمیسیون اروپا اقدام به ایجاد یک مرکز ارائه اطلاعات صادراتی (میزکمک یا هلپ دسک) نموده است که راجع به محدودیت های وارداتی کالاهای مختلف توضیح می دهد.

بسیاری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا، لیستی از کالاهای مورد نظر خود و مجوزهای وارداتی مربوطه را ارائه کرده اند.

به عنوان مثال، “لیست واردات” آلمان مشتمل بر نوع کالاها، مجوزهای لازم، کد اختصاصی کالا، کلیه محدودیت های مرتبط و ارگان صادرکننده مجوز است. لیست واردات همچنین باید مشخص کند مجوز صادره تحت قوانین آلمان صادرشود یا اتحادیه اروپا.

 مستندات واردات
سند واحد اداری

“سند واحد اداری” قالب نگارش رسمی اظهارنامه گمرکی است. در این سند، مشخصات کالا و نقل و انتقالاتش در سراسر جهان، الزاماتش برای عرضه در خارج از اروپا و اینکه جزء کالاهای غیر مجاز است یا خیر، توضیح داده شده است. کالاهایی که وارد قلمرو اتحادیه اروپا می شوند، از تاریخ ورود تا پایان تشریفات گمرکی، زیر نظر این سازمان هستند. کالاها تحت پوشش یک “خلاصه اظهاریه” که در زمان ارائه به مقامات گمرک تکمیل شده، نگهداری می شوند. مقامات گمرک ممکن است، اجازه دهند زمان ارائه خلاصه اظهاریه (اگرچه بیش از یک روز کاری پس از ورود کالا نیست) تمدید شود.

خلاصه اظهاریه توسط افراد زیر تهیه می شود:

  • شخصی که کالاهای مورد نظر را به گمرک اتحادیه اروپا آورده یا هر شخصی که مسئولیت حمل کالا و ورود آن را دارد.

  • شخصی که به منظور انجام عملیات فوق، معین شده است.

خلاصه اظهاریه حتی می تواند در فرمت هایی باشد که توسط مقامات گمرک ارائه می شوند. البته ممکن است آن ها هر گونه سند و نوسته تجاری را که حاوی  اطلاعات خاص مربوط به مشخصات کالا باشد هم بپذیرند. ” سند واحد اداری” به عنوان اظهارنامه واردکنندگان عمل می کند. هزینه های گمرگی و مالیات بر ارزش افزوده در آن مشخص شده و در همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا معتبراست. اظهارنامه توسط فردی که کالا را ترخیص می کند، معمولا” واردکننده یا نماینده وی ارائه می شود.

انجمن تجارت آزاد اروپا از جمله کشورهای نروژ، ایسلند، سوئیس و لیختن اشتاین نیز از این “سند واحد اداری” تبعیت می کنند. اطلاعات فرم های واردات – صادرات براساس قانون جامعه اقتصادی اروپا شورای قوانین  ماده شماره 93/2454 و به منظور تبیین مقررات مربوط به  “کد گمرکی جامعه”(اروپا) مواد 205 تا 221 ،تنظیم شده است. مواد 222 تا 224 برای اظهارنامه های گمرکی الکترونیکی و مواد 225 الی 229 برای اظهارنامه های شفاهی تعیین شده اند.

مقرره شماره 2008/450 پارلمان اروپا کدهای گمرگی جدیدی را تحت عنوان “کد گمرکی مدرن” و با هدف انطباق قوانین گمرکی و معرفی ابزارهای جدید الکترونیکی در فضای کسب و کار و گمرک تدوین نمود. این قانون در بیست و چهارم ژوئن 2008 نهائی و پس از طی مراحل تدارکاتی اجرا، بالاخره تا ژوئن 2013به مرحله اجراء رسید. قانون “کد گمرگی مدرن” پیش از اجراء شدن مجددا” مورد بازبینی قرار گرفت و بالاخره با عنوان ” اتحادیه  کد گمرگی”در اکتبر 2013 نهائی و به جای  “کد گمرکی مدرن” در تاریخ یکم می 2016 لازم الاجراء شد.

کالاهای وارداتی باید به همراه یک اظهارنامه گمرکی کتبی و یک فاکتور دو نسخه ای ارائه شوند. معمولا” یک واردکننده آلمانی نسخه ای از این اظهارنامه را در سوابقش بایگانی می کند. در سیاهه تجاری یا همان فاکتور باید کشور مبداء کالا و کشوری که کالا از آنجا خریداری شده، مشخص شده باشد. همچنین موارد ذیل باید در فاکتور درج شود:

  •  شرکت و آدرس فروشنده و خریدار

  • محل و تاریخ صدور

  •  تعداد و نوع بسته

  • شرح دقیق کالاها

  • مقدار یا تعداد در مقیاس واحدهای معمولِ تجاری

  •  قیمت فاکتور( منطبق با نوع ارز مندرج در فاکتور)

  •   شرایط تحویل

  •  پرداخت.

علاوه بر اینها، یک گواهی مبداء هم در برخی موارد،لازم است.

عوارض گمرکی واردات و مالیات در حال تغییرند و به شرکت ها توصیه می شود قبل از انجام هر گونه معاملات صادراتی به سرعت، میزان تعرفه های صحیح را بررسی کنند.

ﺛﺒﺖ و شناسائی ﻓﻌﺎل اﻗﺘﺼﺎدي  

از یکم جولای 2009 مقرر شد، کلیه شرکت هایی که در خارج از اتحادیه اروپا تاسیس شده اند، در صورت تمایل به ارائه اظهارنامه گمرکی یا خلاصه اظهاریۀ ورود – خروج، باید “ﺷﻤﺎره ﺛﺒﺖ و شناسائی ﻓﻌﺎل اﻗﺘﺼﺎدي” داشته باشند. کلیه شرکت های آمریکائی باید این شماره ثبت را در اظهارنامه گمرکی خود قید کنند. این شماره باید رسما از گمرک کشوری که قراراست محصول به آنجا صادرشود، درخواست گردد.

مقامات گمرکی کشور مقصد ممکن است مدارک دیگری هم در کنار درخواست رسمی شرکت برای شماره ثبت، بخواهند. پس از دریافت این شماره، شرکت می تواند به همه 28 کشور عضو اتحادیه اروپا،کالا صادر کند. هیچ قالب نوشتاری واحدی برای این شماره ثبت، تعیین نشده است. یک فعال اقتصادی با داشتن این شماره، می تواند در جایگاه ” فعال مجاز اقتصادی “قرارگرفته و سریع تر به رویه های تسهیل شدۀ گمرکی دسترسی داشته باشد.

ترجمه: فیروزه بابائی

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید