• ارسال کننده: علی یزدی مقدم
  • تاریخ انتشار: 2014 / 01 / 25

بدنسازی برای بازیکنان فوتبال

badansazifoot

این مقاله به چهار بخش اصلی تقسیم شده است. که هر بخش با توجه به نقش بازیکن در میدان نوشته شده است. چون تمرینات قدرتی برای یک دروازه بان، مدافع، بازیکن میانی و فوروارد متفاوت هستند.

 

دلایلی وجود دارد که با استناد به آنها می توان گفت که درباره تمرینات ورزشی فوتبالیست ها بدفهمی هایی وجود دارد. مربیان زیادی هستند که حتی اصول اولیه تمرینات قدرتی را نمی دانند، و به راحتی می توانید این بحران را در نتایج تیمی آنها ببینید.

 

این مربیان با ضعف علمی خود سبب می شوند که آینده ورزشی جوانان با استعدادی به خطر بیفتد. کسی چه می داند که آینده ورزشی چند بازیکن با ارزش با تمرینات قدرتی غیر اصولی خراب شده است. البته تا جاییکه من می دانم تعداد زیادی به این آفت گرفتار شده اند.

 

خوب برای روشن تر شدن موضوع اجازه دهید با یک مثال به بحث خود ادامه دهیم شما چند بار این حرکت را دیده اید: یک بازیکن فوتبال نوجوان به شکم روی زمین چمن دراز می کشد و به شیوه ای غلط بلند می شود و دوباره این عمل را انجام می دهد یا با کمک دستانش بلند می شود. همه بازیکنان بدون توجه به موقعیت آنها در زمین و نقشی که قرار است ایفا کنند این حرکات را تکرار می کنند بدون توجه به وضعیت بدنی آنها.

 

در ادامه با توجه به نقش و وظیفه هر بازیکن در میدان به بررسی تمرینات قدرتی بازیکن می پردازیم.

 

دروازه بان

 

یک چیز هست که همیشه مرا متعجب می کند: چرا مربیان دروازه بان خود را واردار می کنند همراه با بقیه افراد تیم دور زمین  بدود. باید بگویم یکی از دلایلی که دروازه بان ها نمی توانند به خوبی عمل کنند همین تمرین غیر اصولی است.

 

آنها دروازه بان هستند نه دونده ماراتون! به جای اینکه انرژی آنها را برای دویدن هدر دهید باید روی تقویت عضلات پاها، دستان و بقیه بدن تمرکز داشته باشند. یک دروازه بان خوب باید از نظر توان بدنی بین قدرت بدنی و استقامت تعادل برقرار کند.

 

دروازه بان ها باید تمرینات دویدنی هم داشته باشند، اما نه این که ده هزار متر را بدوند یا دو 100 متر سرعت تمرین کنند. آنها باید برای دویدن سرعتی به فواصل 5 تا 10 متری تمرین کنند.

 

خوب فکر می کنید یک دروازه بان در طول یک بازی پر افت خیز چقدر می دود؟ حتی به اندازه یک دور زمین فوتبال هم نیست اما آنها باید همیشه آماده باشند و در صورت لزوم چند قدمی هم به جلو و عقب بردارند و در زمانی کوتاه و دامنه محدودی حرکت خواهند داشت. همچنین اگر به موفق ترین دروازه بان های دنیا مانند کاسیلاس، کانیزرس و بافون دقت کرده باشید آنها همه دروازه بان هایی با قدرت بدنی و استقامت بالا هستند.

 

یکی از مهمترین چیز های برای یک دروازبان واکنش سریع اوست که باید به آن هم توجه ویژه ای داشته باشید. واکنش افراد را به گونه شگفت انگیز می توان بهبود بخشید. برای این منظور تمرینات قدرتی و ذهنی زیادی وجود دارد. همچنین بازی پینگ پنگ در بهبود سرعت واکنش افراد تاثیر مثبت دارد.

 

بازیکن مدافع

 

برخی می گویند مدافعان باید قدرت بدنی بالایی داشته باشند و برخی معتقدند آنها باید سریع و چابک باشند. و به اعتقاد بنده هر دوی آنها اشتباه می کنند.

 

به نظر من مدافع بازیکنی است که باید از همه نظر خوب باشد – آنها باید برای بی عیب و نقص بودن تلاش کنند. برای اینکه منظور خودم را به وضوح بیان کنم اجازه دهید یک مثال بزنم: اگر یک مدافع قوی باشد اما به اندازه یک مهاجم سریع نباشد برای رفتن از موقعیتی به موقعیت دیگر چقدر شانس خواهد داشت؟ یا اگر این مدافع یک بازیکن صرفاً سرعتی باشد و قدرت بدنی کافی نداشته باشد برای ضربات کرنل یا پرتاب هایی که باید با بازیکن حریف شانه به شانه تلاش کند شانس زیادی برای دفاع نخواهد داشت.

 

به همین دلیل باید مدافعان بازیکنان کاملی باشند. این کاملاً قابل درک است که هیچ کس بی عیب و نقص نیست. اما یک مدافع باید حداقل توانایی ها را برای مواجهه با بازیکنان فوروارد داشته باشد. به عنوان مثال مدافعانی مانند والتر ساموئل و آلساندرو نستا مدافعانی کامل و بی نقص هستند. این بازیکنان برای مهاجم تیم حریف یک دردسر بزرگ هستند و عبور از آنها کار ساده ای نیست.

 

از نطر توانایی های فکری هم یک مدافع باید در شرایط خوبی باشد. بازیکنانی داریم که مهاجم بسیار خوبی هستند اما در موقعیت مدافع نمی توانند بر اعصاب خود مسلط شوند. مدافعان و دروازه بان ها با بازیکنان میانه زمین و مهاجم ها یک تفاوت اساسی دارند به هیچ وجه به آنها اجازه خطا داده نمی شود.

 

در حقیقت اشتباهات آنها هیچگاه از خاطره ها پاک نمی شود. و به همین دلیل زمانیکه روی بدنسازی مدافعان کار می کنید حواستان جمع باشد، که چیز های دیگری هم هست که باید به آنها توجه کنید.

 

بازیکنان میانه زمین

 

بازیکنان میانه زمین می توانند وضایف مختلفی را انجام دهند که در اینجا به یک مرور سطحی بسنده می کنیم. می خواهم بگویم که به هیچ وجه نمی توانید لوییر فیگو را با موشکی مانند ادگار دیویس مقایسه کنید، یا یک بازیکن بزرگ و رویایی مانند زیدان را با یک بازیکن دفاعی با تکل های سنگین مانند پاتریک وییرا مقایسه کنید.  به همین دلیل قابلیت های یک بازیکن میانه زمین باید مورد بررسی قرار گیرد که آیا او بیشتر دفاعی بازی می کند یا تهاجمی. بنابراین تمرینات بدنسازی آنها هم با توجه به وظیفه ای که به آنها محول می شود باید مشخص گردد.

 

از دید بدنسازی یک بازیکن میانه زمین ممکن است با بازیکنان دفاعی همکاری کند یا با بازیکنان تهاجمی.

 

بازیکنان مهاجم

 

برخلاف بازیکنان دفاع که باید از همه نظر تکمیل باشند بازیکنان خط حمله کافیست مهارت های محدودی را پرورش دهند ولی باید در این مهارت ها بهترین باشند. آنها بهتر است روی مهارت هایی که مهم است بیشتر تمرکز کنند. یک بازیکن خط حمله بهتر است تعدادی مهارت فوق العاده داشته باشد تا اینکه از همه نظر در حد متوسط قابل قبول باشد.

 

به عنوان مثال به بررسی بازیکنان افسانه ای خط حمله مانند رونالدو، تیئری هانری، الن شیرر و فرناندا مورینتز می پردازیم. رونالدو و هانری از نظر فیزیکی بسیار شبیه هستند. آنها سریع و چابک بوده و بسیار سبک حرکت می کنند.

 

و اگر مدافعان تیم حریف کُند و سنگین باشند بدون شک کنترل آنها کاری نزدیک به غیر ممکن می شود. در حالیکه اگر مدافعان تیم حریف افرادی سریع و چابک باشند رونالدو و هانری باید با حقه و به سختی از سد آنها عبور کنند.

 

در حالیکه مورینتس و شیرر نمونه های خوبی از بازیکنان قدرتمند خط حمله هستند که قدرت سر زنی فوق العاده ای هم دارند. آنها به صورت طبیعی افرادی با قدرت بدنی بالا هستند، اما با انجام تمرینات درست بدنسازی حجم مناسبی از عضله به بدن خود اضافه کرده اند تا تبدیل به یکی از بهترین شکارچیان لحظه ها در دنیای فوتبال شوند.

 

نتیجه

 

درست است که برای بازیکنان فوتبال با توجه به وظیفه آنها در زمین باید برنامه بدنسازی متفاوتی در نظر گرفته شود اما برخی از تمرینات آنها هم مشترک است البته دروازه بان یک استثنای بزرگ است و تمرینات مشترک بسیار کمتری نسبت به بقیه دارد.

 

شاید مهمترین چیزی که باید به خاطر داشته باشید این است که در فوتبال امروز بازیکنان بیش از گذشته آنگونه که در دهه های 60 ، 70 و 80 میلادی مرسوم بود حرکت دارند و می دوند، به علاوه این که برای داشتن وزن مناسب ورزشکاران باید زندگی سالمی داشته باشند و اکسیژن کافی به بدن خود برسانند.

 

نوشته: هانس هاوسکانتو

ترجمه: علی یزدی مقدم

 

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید