• ارسال کننده: میترا نامجو
  • تاریخ انتشار: 2017 / 02 / 05

گلهای آپارتمانی _ درباره گل کروتون (کرچک هندی) بیشتر بدانید

رنگ برگهای مرتعش کرچک هندی به میزان تابش غیر مستقیم نور خورشید بستگی دارد.

کروتون ها در شکل و ترکیب رنگ برگ ها بسیار متنوع می باشند، رنگ های مختلف از قبیل قرمز پر رنگ به زرد، صورتی، بنفش و نارنجی موجود هستند.

کروتن (Codiaeum variegatum) شامل شاخ و برگ های رنگارنگ و شکل برگ های تقریبا نامنظم است. اما این گیاهان یک نقطه ضعف دارند و آن اینکه آنها به سختی در خانه قابل پروش هستند.

در زیستگاه بومی خود، رطوبت را دوست دارند و در شرایط گرم با نور پراکنده و آب فراوان رشد می کنند. معمولا مشکل خانه، درجه حرارت می باشد؛ وقتی که دما خیلی سرد است، برگهای آنها شروع به ریختن می کنند. با این حال کروتون ها ارزشمندند چون کروتونی که خوب رشد کرده است، انفجاری از رنگ ها می باشد!

گلهای آپارتمانی _ درباره گل کروتون (کرچک هندی) بیشتر بدانید

بهترین شرایط رشد برای کروتون
نور

کروتون نیاز به روشنایی و نور غیر مستقیم دارد. آنها محافظ (فیلتر) را دوست ندارند، نور مستقیم خورشید اما در شرایطی که نور پراکنده بتابد پیشرفت می کنند. رنگ های مرتعش آن به نور روشن بستگی دارد.

آب

همواره مرطوب نگه داشتن آن در تابستان و کم کردن آبدهی آن در زمستان به دو هفته یکبار، ضروری است.

درجه گرما

اتاق را در دمای بالای 15 درجه نگه دارید و در معرض سرما قرار ندهید.

خاک

خاک گلدان زهکشی خوبی داشته باشد.

کود

در فصول رشد گیاه، کود را به صورت مایع و کم کم اضافه کنید.

تکثیر

کروتون را می توان به راحتی با قلمه ساقه تکثیر کرد. استفاده از یک هورمون ریشه زایی، شانس موفقیت در تکثیر را بیشتر می کند.

گلهای آپارتمانی _ درباره گل کروتون (کرچک هندی) بیشتر بدانید

کروتن گاهی اوقات شاخه هایی تولید می کند که کاملا با پایه اولیه خود متفاوت است. این پایه را می توان در گلدانی جداگانه گذاشت. کروتون به خوبی نمی تواند از دانه رشد کند چرا که گیاه ناپایا و بی پایه ای است و جوانه های جدید شبیه به والد نیستند. فقط قلمه روش تکثیر این گیاه است که با والد شباهت دارد.

جابه جا کردن کروتون

اگر کروتون نیاز به جابه جا کردن داشت فصل بهار برای این کار مناسب است. استفاده از یک گلدان تنها یک سایز بزرگتر از گلدان قبلی کفایت می کند.

گیاه را در عمق 5 تا 10 سانتی متری در خاک گلدان جدید قرار دهید. کروتون را به طرف خود بچرخانید و به آرامی از ظرفش جدا کنید. و آهسته در گلدان جدید بگذارید و اطراف ریشه ها را از خاک گلدان پر کنید. به گیاه آب دهید و در صورت نیاز  مقداری خاک اضافی حدود 2.5 سانتی متر به سطح خاک اضافه کنید.

 انواع

صدها نوع از کروتون وجود دارد با نامهایی چون بافت مو، آن رادرفورد، مونالیزا و ابرنه کینگزلی. برای یک گیاه با این تنوع باورنکردنی، شگفت انگیز است و فقط از (C. variegatum) یک گونه وجود دارد.

با این حال کروتون ها ژنتیکی ناپایدار هستند چون هر کروتون، منحصر به فرد است و با دیگری تفاوت دارد، و گونه های جالب از نظر علاقه مندان با ارزش می باشند.

کروتون ها اغلب توسط نوع برگ خود تقسیم میشوند: فردار، پیچ خورده، برگ بلوطی، باریک، پهن و بیضی شکل.

گلهای آپارتمانی _ درباره گل کروتون (کرچک هندی) بیشتر بدانید

نکاتی برای رشد کروتون

کروتونی که به خوبی رشد کرده، برگها سطح خاک را می پوشانند تا گرما یکنواخت به همه قسمت ها برسد. حتی در دمای بیرون، برگ کوروتون ها بعد از یک شب سرد می ریزند. این گیاهان به آراستن واکنش نشان می دهند. بنابراین اگر یک کروتون پایه دار شود. هرس آن در شروع فصل رشد سخت است. این گیاه از قسمت برش خورده مجددا رشد می کند. رنگهای پر طراوت برگ به کیفیت نور بستگی دارد.

مشکلات رشد کوروتون در داخل خانه

رطوبت کم در داخل خانه باعث می شود کروتون به ویژه به کنه های عنکبوتی حساس شود. غبارروبی روزانه گیاه برای جلوگیری از آلودگی به حشرات روش مناسبی است.

رطوبت، همراه با کمبود نور نیز بر رنگ برگ تاثیر می گذارد. سطح رطوبت را بین40  تا 80 درصد نگه دارید. اگر رطوبت به اندازه کافی بالا نیست، این گیاه ممکن است برخی از برگ های خود را بریزد.

اگر شما در خانه مشکل نگه داشتن رطوبت در یک سطح را دارید، به دنبال یک مرطوب کننده در اتاق باشید و یا یک سینی مرطوب در زیر بوته گیاه قرار دهید.

ترجمه: میترا نامجو

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



  1. سلام ریشه کروتن را شستم حالا خشک شده چکارکنم

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید