• ارسال کننده: میترا نامجو
  • تاریخ انتشار: 2017 / 02 / 18

گل های آپارتمانی_از گل کالانکوئه کریسمس بیشتر بدانید

در این مقاله به معرفی و روش های مراقبت از گیاه آپارتمانی کالانکوئه اشاره می شود اینکه چگونه رشد می کند، چگونه از آن مراقبت شود، خاک، نور، آب، دمای مناسب و تغذیه کالانکوئه همچنین نکات دیگری مثل جابجایی گلدان، قلمه زدن، مراقبت در تابستان و بیماری و آفت بیان می شود.

 کالانکوئه چگونه رشد می کند

گیاه کالانکوئه به راحتی رشد می کند. فصل گلدهی این گیاه در زمستان می باشد و به همین دلیل بین مردم، محبوب است و به عنوان یک گیاه کریسمس شناخته شده است این در حالی است که گیاهان دیگر در این فصل استراحت می کنند.

گل های آپارتمانی_ از گل کالانکوئه کریسمس بیشتر بدانید

کالانکوئه دارای یک برگ ضخیم کوچک و آبدار (شاداب) می باشد که قد آن حدود 30 سانتی متر رشد می کند.

کالانکوئه از خانواده کراسولا می باشد که محیط خانه محل مناسبی برای رشد آن است.

این گیاه دارای گل های خوشه ای می باشد، این خوشه ها از بسیاری از گل های کوچک زرد، قرمز و نارنجی روشن، صورتی و گلهای سفید جذابی که بالای برگ های گیاه قرار گرفته اند می رویند. در طول زمستان شاخه های جدیدی به طور منظم رشد می کنند.

کالانکوئه در گلدان به خوبی رشد می کند و همچنین در مناطقی که فضای باز دارد، مانند سرزمین بومی خود ماداگاسکار به خوبی رشد می کنند.

از کالانکوئه چگونه مراقبت کنیم

کالانکوئه مراقبت کمی نیاز دارد و رطوبت کمی برای آن مناسب است و در زمستان رشد خوبی دارد. برای اینکه گیاهی قوی و سالم داشته باشید از راهنمایی های زیر استفاده کنید.

خاک کالانکوئه

کالانکوئه در خاک با زهکشی خوب و مناسب به خوبی رشد می کند. برای زهکشی خوب، مقدار زیادی از مخلوط شن و ماسه یا پرلایت و برخی از خزه تورب (خزه سیاه رنگ و قهوه ای) مناسب می باشند.

نور مورد نیاز کالانکوئه

کالانکوئه در شرایط سخت با دوام است و نور های مختلفی را تحمل می کند، اما کنار پنجره از نور روشن لذت می برد. گیاه را دور از نور مستقیم خورشید نگهداری کنید مخصوصا در تابستان.

یک گیاه نازک و با ساقه ی بلند نشان می دهد که به اندازه کافی نور دریافت نمی کند.

 گیاه آپارتمانی کالانکوئه

آبیاری و تغذیه کالانکوئه

اگر فکر می کنید با آبیاری زیاد، گیاه رشد خوبی خواهد داشت، باور غلطی است، در واقع آب زیاد منجر به نابودی کالانکوئه می شود.

اجازه دهید سطح خاک گلدان خشک شود سپس آب دهید. آب را به طور کامل پخش کنید و آب داخل سینی زیر گلدان را خالی کنید. هرگز اجازه ندهید سینی پر از آب باشد.

لازم نیست گیاه تغذیه ثابتی داشته باشد، با این حال، در طی رشد دوره جدید، گیاه را تغذیه کنید به این صورت که با استفاده از نصف یا یک چهارم با کود مایع متعادل هر دو هفته یکبار تغذیه کنید.

دما و رطوبت مورد نیاز

کالانکوئه در دمای بین 10 تا 22 درجه سانتیگراد رشد خوبی خواهد داشت. اگر درجه حرارت خارج از این حالت باشد باز هم به خوبی رشد میکند اما بیشتر از این محدوده در معرض یخ زدگی قرار می گیرد و از آن اجتناب کنید.

کالانکوئه به طور طبیعی در منزل با رطوبت نرمال، رشد خوبی دارد و نیاز به مرطوب نگه داشتن منزل نیست.

مراقبت های تابستان

در تابستان گیاه می تواند خارج از خانه رشد کند. محلی را انتخاب کنید که از باران ایمن باشد.

در گلدان بزرگتر گذاشتن

این گیاهان کوچک بومی ماداگاسکار هر چند سال یکبار نیاز به تعویض گلدان دارند. جابه جایی گلدان را در بهار با یک زهکشی خوب، خاک سبک و مناسب برای کاکتوس ها انجام دهید.

از مقداری شن و ماسه درشت به میزان مساوی، خاک گلدان خوب یا کمپوست (کود) استفاده کنید.

هنگامی که گلدان را جابه جا کردید

گلدان رُسی برای کاشت کالانکوئه بسیار مناسب است. با استفاده از این گلدان، مطمئن هستید که آب داخل آن به راحتی تخلیه می شود. بعد از کاشتن، به طور کامل آن را آب دهید تا محفظه های خالی خاک پر شود.

پس از آن گیاه را در محل خشک نگهداری کنید تا رشد کند و مداوم شکوفه دهد.

قلمه زدن کالانکوئه

بهترین روش تکثیر گیاه کالانکوئه با قلمه زدن می باشد، ساقه خیلی زود ریشه دار می شود.

5 تا 7 سانتی متر از ساقه را ببرید، برگ های پایینی را جدا کنید و در محلی گرم قرار دهید تا انتهای ساقه خشک و سفت شود.

قبل از آبیاری گیاه، قلمه را ببرید. تورب را با برگهای کنده شده از گیاه مخلوط کنید.

گلدان را داخل یک پوشش پلاستیکی قرار دهید، شبیه گلخانه کوچک بسازید تا رطوبت حفظ شود.

محل گلدان کنار یک پنجره روشن باشد، اما دور از نور مستقیم خورشید قرار گیرد.

ریشه ها بعد از 14 تا 21 روز رشد می کنند و برای پیوند زدن آماده می شوند.

همچنین، در بسیاری از گونه های کالانکوئه جوانه های کوچکی از حاشیه قلمه رشد می کند و برگ های زیادی می دهند که می توانید به صورت جدا در گلدانی قرار دهید.

 گیاه آپارتمانی کالانکوئه

بیماری و آفت

در مورد آفات مشترک خانگی برای گیاهان از قبیل کنه های عنکبوتی، شته و حشرات ریز مواظب باشید. حشراتی که در قسمتی از گیاه تجمع کرده اند را می توانید با یک پارچه مرطوب از بین ببرید، اما در مواردی که بیشتر هستند با استفاده از آفت کش های سازگار با محیط زیست آن ها را از بین ببرید.

آبدهی زیاد باعث بیماری سفیدک پودری می شود. همچنین گردش هوای خوب برای جلوگیری اساسی از پوسیدگی ساقه و قارچی شدن بسیار مهم است.

در زمان گلدهی برای طولانی کردن دوره گلدهی، محل نگهداری خنک و دور از نور شدید آفتاب و گرمای زیاد را انتخاب کنید.

هشدار

کالانکوئه برای گربه ها و سگ ها سمی می باشد. انجمن حمایت از حیوانات برای جلوگیری از آسیب به آن ها، به صاحبان حیوانات خانگی توصیه می کند اگر حیوانات پس از خوردن گیاه اسهال یا استفراغ داشتند آنها را به درمانگاه منتقل کنند.

ترجمه: میترا نامجو

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: -



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید