• ارسال کننده: علی یزدی مقدم
  • تاریخ انتشار: 2014 / 05 / 18

دانشگاه را فراموش کنید میلیونر شوید!

 

شاید تعجب کنید؟ همه برای موفقیت می خواهند به دانشگاه بروند چگونه است که با ترک دانشگاه می توان ثروتمند شد؟! اگر شما هم برای ثروتمند شدن می خواهید درس بخوانید بهتر است این مقاله را تا انتها بخوانید. راستش را بخواهید چندی پیش با دوستی که مدارج علمی بالایی را طی کرده بود صحبت می کردیم و او از وضعیت مالی خود شکایت داشت و اینکه بعد از این همه سختی و تلاش هنوز نمی توانست مانند برادر کوچکترش که خوار و بار فروش بود زندگی کند بسیار ناراخت بود البته من به او به عنوان کسی که زحمت کشیده و فرد مفیدی برای اجتماع است احترام می گذارم و جامعه هم باید از چنین افرادی حمایت کند اما حقیقت این است که راه پولدار شدن از دانشگاه نمی گذرد و اگر او بخاطر پول این همه سختی را به جان خریده است اشتباه کرده است!

ثروت دانشگاه

شما به دانشگاه می روید و سرمایه گذاری زیادی برای آموزش خود انجام می دهید حتی ممکن است برای هزینه آموزش زیر بار قرض هم بروید. خوب تا اینجای کار همه چیز خوب است اما بعد از فارغ التحصیلی شما بدنبال کار می گردید. اگر خوش شانس باشید و یک سری توانایی و روابط هم داشته باشید احتمالا کار مناسبی پیدا می کنید که حقوق خوبی خواهید گرفت. اما حتی در کشور های پیشرفته هم در حدود 50 درصد افراد بعد از فارغ التحصیلی نمی توانند استخدام شوند! و از این عده هم تعداد زیادی نمی توانند در زمینه ای که تحصیل کرده اند کار کنند. اما بعد از گذشت چند سال عده زیادی از آنها که نتوانسته بودند استخدام شوند در وضعیت مالی بسیار بهتری قرار خواهند گرفت! و حتی آنهایی که تمام انرژی خود را به کسب و کار خود معطوف کرده بودند و تحصیلات دانشگاهی نداشته اند در وضعیت مالی بهتری قرار می گیرند. این حقیقتی در دنیاست و نه فقط ایران یا هر کشور دیگری که در ادامه به بررسی آن می پردازیم.

آموزش های آکادمیک یک نقطه ضعف بزرگ دارند و آن این است که به همه یک چیز را می آموزند! شکی نیست که دانشگاه ها برای جامعه مفید هستند اما در پرورش افراد مبتکر چندان موفق نبوده اند البته افراد خلاق بسیاری دارای تحصیلات آکادمیک بوده اند که موفقیت های بزرگی هم کسب کرده اند حرف من در اینجا فقط این است که برای اینکه قوه ابتکار شما تقویت شود باید قدری از چهارچوب ها خارج شوید و به گونه ای عمل کنید که دیگران تا کنون به آن فکر هم نکرده اند. و اگر می خواهید میلیونر شوید باید متفاوت فکر کنید و متفاوت عمل کنید!

یکی دیگر از مشکلاتی که برای برخی دانشجویان پیش می آید این است که به اندازه لازم تلاش و کوشش نمی کنند برای کسب موفقیت باید حداقل در هفته 50 ساعت کار کنید در حالیکه برای اینکه در دانشگاه نمرات قابل قبولی کسب کنید 20 ساعت کار در هفته کافی است البته قبول دارم که برخی رشته های دانشگاهی نیاز به تلاش بیشتری دارند و حتماً هم متوجه شده اید که دانشجویان این گونه رشته ها در بازار کار معمولاً موفق تر هم هستند. میلیونر شدن به معنای کار و تلاش بسیار و البته با چشمان باز است به معنای استرحت و تفریح کمتر است پس اگر چنین هدفی دارید باید خود را برای سالها کار سخت آماده کنید که البته با داشتن هدفی بزرگ این سختی ها هم بر شما شیرین می شود.

دانشگاه ها با همه مزایایی که دارند سبب می شوند افراد بیش از حد واقع بین شوند در حالیکه برای میلیونر شدن باید هدفی داشته باشید که در نگاه اول خیلی هم منطقی به نظر نخواهد رسید. باید فرد ریسک پذیری باشید. برای اینکه ثروت بسیاری بدست آورید نیاز دارید که قبل از هر چیزی آنرا بخواهید آن هدف بزرگ و دست نیافتنی را باید در دستان خود ببینید و در مراحل بعد راه رسیدن به آن را پیدا خواهید کرد مغز شما دارای توانایی های خارق العاده ای است وقتی که هدف بزرگی انتخاب می کنید و به صورت بلند مدت روی آن کار می کنید به مرور راه را در برابر شما باز می کند مسیر درست را برایتان نمایان می کند و وقتی که به این درجه از توانایی می رسید کمتر چیزی می تواند شما را متوقف کند! آنگاه است که کار سخت و طاقت فرسا هم برای شما لذت بخش خواهد بود.

انسان های موفق برای آموختن تلاش می کنند و خود را وابسته به هیچ موسسه، فرد یا سازمانی نمی کنند و به همین دلیل است که ثروت و قدرت همیشه در دستان آنهاست آنها نیاز هایی را تشخیص می دهند و برای کسب دانش از هر ابزاری استفاده می کنند ولی فقط این دانش نیست که آنها را به فرد موفقی تبدیل می کند بلکه با استفاده از علم و تجربه ای که بدست می آورند مهارت های خود را تقویت می کنند و کار خود را با چنان کیفیتی ارائه می دهند که کمتر کسی می تواند بهتر از آنها عمل کند.

دانشگاه ها افراد را تک بعدی آموزش می دهند. دانشگاه مکان مناسبی برای آموختن یک رشته تخصصی است. اما برای کسی که می خواهد در بازار کار موفق باشد، کارآفرینی کند یا کسب و کار پر رونقی را دایر کند علاوه بر اینکه باید در تخصص خود دانش لازم را بدست آورد باید مهارت های عملی بالایی بدست آورد، روابط عمومی قوی داشته باشد، درباره بازاریابی دانش و مهارت لازم را بدست آورد، باید درباره سرمایه گذاری و کار با پول هم مهارت هایی بدست آورد و مهمتر از همه دربرخورد با مردم نیاز ها و مشکلات آنها را درک کند! شاید فکر کنید دانستن نیاز های مردم یا مشتریان چه ربطی به موفقیت شغلی و ثروتمند شدن دارد پاسخ آن بسیار ساده است اگر شما مشکل آنها را رفع کنید مردم به شما نیاز خواهند داشت و به سراغ شما خواهند آمد حال اگر با مهارت و دانش بالا این کار را بهتر از همه انجام دهید مشتریان بسیاری خواهید داشت که حاضرند به خاطر خدمات شما پول خوبی بپردازند. آنگاه است که شما در کانون توجه بازار قرار می گیرید و پیشنهاد هایی در خور دریافت می کنید که می تواند زندگی شما را دگرگون کند.

برای تحصیل در رشته ای تخصصی یا باید از ضریب هوشی بالایی برخوردار باشید یا باید انرژی و پول زیادی خرج کنید ولی برای ثروتمند شدن نیازی نیست که خیلی با هوش باشید و لزوما نباید ثروتمند باشید بلکه باید آنرا بخواهید و برای رسیدن به آن با چشمان باز تلاش کنید.

همه حرف های من به این معنا نیست که اگر هم اکنون دانشجو هستید دانشگاه را رها کنید یا اگر می خواهید وارد دانشگاه شوید از این کار منصرف شوید بلکه باید در درجه اول بدانید که چه می خواهید مانند همیشه همانطور که در بسیاری از مقالات قبلی در یاد بگیر دات کام گفته ام هدفی بزرگ، ارزشمند و واضح داشته باشید.

آنگاه مانند یک فرد مصمم با اراده تلاش کنید نه مانند یک دانشجوی معمولی بلکه به عنوان کسی که هدف بزرگ و ارزشمندی دارد علاوه بر اینکه باید دانش تخصصی و مهارت خود را تقویت کنید باید همزمان با کار نیمه وقت (حتی به صورت داوطلبانه) مهارت، تجربه و دیگر مهارت هایی را که لازم است تقویت کنید با افراد بیشتری در زمینه کاری خود آشنا شوید بسیار تلاش کنید حداقل 50 ساعت در هفته! شاید به نظر سخت یا غیر ممکن بیاید ولی روزی را تصور کنید که فارغ التحصیل شده اید آن رمان شما دیگر تازه کاری نیستید که از دانشگاه خارج شده است بلکه مهارت هایی دارید که دیگران را شگفت زده خواهد کرد! مهارت ها و تجربه شما دیگران را وادار خواهد کرد به شما احترام بگذارند و نتوانند فرصت ها را از شما بربایند.

خوب فکر کنید 20 سال بعد چقدر ثروت دارید؟ 10 سال بعد چطور؟ آیا نمی توانید عدد دقیقی ارائه دهید؟ خانه ای که خواهید خرید چقدر وسعت دارد؟ آیا برای خود کار خواهید کرد؟ چند نفر در استخدام شما خواهند بود؟  پاسخ را به عهده خودتان می گذارم اما پاسخی که به این پرسش ها می دهید ارتباط مستقیم با میزان ثروت شما در آینده دارد.

علی یزدی مقدم

مطلب مرتبط:

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید