• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2017 / 07 / 06

یوتیوب و تخمین هزینه های آن

یوتیوب یکی از بزرگترین زیر شاخه‌های شرکت گوگل است و کاربران در سراسر جهان می توانند ویدیوهای خود را در آن آپلود کرده و با دیگران به اشتراک بگذارند؛ لذا در این شبکه اجتماعی می‌توانید ویدیو‌های مختلف آموزشی، سرگرمی و … را تماشا کنید اما آیا تا به حال به این موضوع اندیشیده اید که برای آپلود و نمایش این ویدیوها چقدر هزینه می شود؟

یوتیوب

تخمین هزینه سالانه ای که یوتیوب صرف شبکه سازی و وسایل ذخیره سازی می کند.

بسیاری از افراد کنجکاوند بدانند که شرکت گوگل برای اجرای سرویس یوتیوب، سالانه چه مقدار هزینه می کند. لذا ما قصد داریم در این مقاله برخی از هزینه های این سرویس را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم.

خوشبختانه، خود شرکت گوگل برخی از آمارها را در خصوص میزان هزینه ای که صرف سرویس یوتیوب می کند منتشر کرده است و ما می توانیم با استفاده از یک ویدیوی مرجع، برخی از متریک ها را محاسبه کنیم و بوسیله ابزارهای دیگری همچون youtube-dl tool (ابزار خط فرمانی که مستقل از پلتفرم بوده و برای دانلود ویدیوهای سایت یوتیوب و چندین وب سایت دیگر مورد استفاده قرار می گیرد و برای اجرای آن نیازمند مفسر پایتون هستیم) به تجزیه و تحلیل اندازه فایل های آپلود شده در این سرویس بپردازیم.

محاسبه میزان فضای ذخیره سازی مورد نیاز و هزینه آن

این گفته، روایت خود یوتیوب از میزان محتوایی است که بر روی سرویس یوتیوب بارگذاری می نماید: “آپلود 60 ساعت ویدئو در هر دقیقه یا آپلود یک ساعت ویدیو در هر ثانیه بر روی سرویس یوتیوب.”

خب برای شروع، یک ویدیوی 4 دقیقه ای را در نظر می گیریم. با استفاده از ابزار youtube-dl –F، می توانیم بفهمیم که فرمت های گوناگون این ویدئو در ابعاد مختلف چه حجمی دارند.

حجم ویدیو در فرمت های مختلف

این ابزار نشان میدهد که اگر بخواهیم تمامی فرمت های یک ویدیوی 4 دقیقه ای را دانلود کنیم در مجموع به 340 مگابایت فضای ذخیره سازی نیاز داریم.

البته ما خوش بینانه به این قضیه نگاه می کنیم و فرض می کنیم که همه فیلم ها دارای فرمت HD نیستند و اندازه به مراتب کمتری دارند. لذا ما برای تمامی فرمت های یک ویدیوی 4 دقیقه ای اندازه ای در حد 160 مگابایت را در نظر می گیریم.

پس میزان فضای ذخیره سازی برای هر دقیقه ویدیو برابر خواهد بود با:

میزان فضای ذخیره سازی برای هر یک دقیقه ویدیو

هر ساعت 60 دقیقه است بنابراین میزان فضای ذخیره سازی برای هر ساعت ویدیو برابر خواهد بود با:

میزان فضای ذخیره سازی برای هر ساعت ویدیو

همانطور که در آمار خود یوتیوب آمده است، در هر ثانیه، 1 ساعت ویدیو که معادل 2.4 گیگابایت می باشد در حال آپلود شدن است. پس در هر روز که 86400 ثانیه است 207.36 ترابایت ویدیو آپلود می شود.

1 ساعت ویدیو که معادل 2.4 گیگابایت

بنابراین در مدت یکسال pb 76 داده ویدیویی در یوتیوب ذخیره می شود.

در زمان نوشتن این مقاله، یک هارد درایو 2 ترابایتی قیمتی برابر با 100 دلار یا کمتر دارد. بنابراین اگر هر هارد یک ترابایتی را 50 دلار در نظر بگیریم شرکت گوگل برای ذخیره سازیpb  76 داده ویدیویی باید چیزی معادل 3784320 دلار را صرف خریداری وسائل ذخیره سازی کند.

هزینه ذخیره سازی در هارد یک ترابایتی

بنابراین هزینه سالانه وسائل ذخیره سازی چیزی در حدود 4 میلیون دلار تخمین زده می شود البته با توجه به متغیر بودن طول و فرمت ویدیوها ممکن است هزینه ذخیره سازی از این رقم هم فراتر رود. حال بهتر است به محاسبه هزینه های مربوط به شبکه سازی بپردازیم.

تخمین هزینه شبکه سازی

مجددا طبق آمار ارائه شده توسط خود یوتیوب:

“روزانه بالای 4 بیلیون ویدئو در معرض دید کاربران قرار می گیرد”.

“در هر ماه نیز بالای 3 بیلیون ساعت ویدئو مورد مشاهده قرار می گیرد”.

بهتر است بدانید که تمامی ویدئوهای ذخیره شده به درد بخور نیستند، در حقیقت تنها یک فرمت از ویدئو انتخاب شده و به کاربر نمایش داده می شود.

حال بیایید یک ویدئوی 4 دقیقه ای 40 مگابایتی با فرمت MPEG4 (به ابعاد 640× 360) را به عنوان ویدئوی مرجع انتخاب کنیم. حال فرض کنید که هر کاربر تنها 75 % از ویدیویی را که بر روی شبکه در حال پخش است تماشا می کند.

پس اگر کاربر تنها 75 درصد از یک ویدیوی 40 مگابایتی را تماشا کند یعنی 30 مگابایت از آن چهار دقیقه ویدئو را مشاهده کرده است لذا در هر دقیقه30/4 مگابایت و در هر ساعت که 60 دقیقه می باشد450=60*30/4 مگابایت مورد نیاز است.

ویدیوی مورد نیاز در یک دقیقه و یک ساعت

از آنجا که در یوتیوب 3 بیلیون ساعت ویدئو در ماه توسط کاربران دیده می شود در نتیجه روزانه 100 میلیون ساعت ویدیو به کاربران نمایش داده می شود.

آپلود سالانه حدود 16.2 اگزابایت ویدئو توسط یوتیوب

محشره، تنها براساس محاسباتی که ما انجام دادیم سالانه در حدود 16.2 اگزابایت ویدئو توسط یوتیوب آپلود میگردد. البته محاسبه ما یقینا با حقیقت فاصله زیادی دارد چرا که طبق آنچه در ویکی پدیا در مورد اگزابایت آمده، تنها در سال 2013 بالای 18 اگزایابت ویدیوی اینترنتی تولید میشده است.

و این درحالیست که براساس گزارش سایت www.pcmag.com، یوتیوب تنها 10 درصد از ترافیک اینترنت را به خود اختصاص میدهد و فایل های ویدیویی هم حجم عظیمی از این 10 درصد را تشکیل میدهند (مثلا طبق گزارش این سایت، اگر سهم صفحات HTTP، 20 درصد باشد ویدیو حدود 80 درصد را به خود اختصاص خواهد داد).

شبکه توزیع محتوای آمازون (Amazon’s Cloudfront CDN) در هر گیگابایت حدود 0.12 دلار برای مشتریان کم بضاعت مقرون به صرفه در می آید. البته سرویس یوتیوب گوگل قادر است با ترکیب شبکه هایی با اکسس پوینت داخلی (POP) که با ارائه دهندگان خدمات اینترنتی کار می کنند هزینه را بیش از این مقدار بکاهد. مثلا به مقدار 0.01 دلار در هر گیگ.

هر شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنتی (ISP) معمولا دارای چندینPOP) point of presence)می باشد و این POP ها دارای روتر، سرور،مالتی پلکسر و سوئیچ های شبکه و دیگر تجهیزات رابط شبکه است و درdata center قرار می گیرد.

هزینه سالانه شبکه یوتیوب

هزینه سالانه شبکه یوتیوب تقریبا 90 میلیون دلار می شود (البته این رقم می تواند براساس اندازه ویدیوهای آپلود شده، پهنای باند موردنیاز و استفاده از تکنولوژی شبکه سازی CDN تا حد زیادی متغیر باشد)

وب سایت هایی که از شبکه توزیع محتوا استفاده کنند نسخه ای از محتوایشان بر روی این شبکه قرار می گیرد و زمانی که کاربران بخواهند از محتوای آن وبسایت استفاده کنند درخواست شان به نزدیک ترین سرور از نظر جغرافیایی ارسال می شود و صفحه ی وبسایت مذکور در سریع ترین زمان ممکن برای کاربر نمایش داده می شود در نتیجه ضمن بهره مندی از پهنای باند بالا، سرعت بارگزاری وبسایت افزایش می یابد و در هزینه ها هم صرفه جویی می شود چرا که لازم نیست که برای خرید سرور های اختصاصی و هاست های جداگانه، هزینه های زیادی صرف گردد.

بنابراین اگر بخواهیم کل مبلغی را که شرکت گوگل برای سرویس یوتیوب هزینه می کند محاسبه کنیم این هزینه به صورت زیر خواهد بود:

محاسبه کل مبلغ هزینه شده

 این هزینه بدون در نظر گرفتن هزینه سرورها و پرسنل یوتیوب بدست آمده است.

ترجمه: رقیه آقاباری

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید