• ارسال کننده: میترا نامجو
  • تاریخ انتشار: 2017 / 08 / 27

شیوه‌های صحیح دست گرفتن دوربین

شیوه در دست گرفتن دوربین یکی از آن مهارت هایی است که معمولا نادیده گرفته می شود در حالی که یادگیری این مهارت می تواند تاثیر به سزایی در افزایش کیفیت عکس ها داشته باشد. اکثرا تصور می کنند که با داشتن سه پایه عکاسی می توانند عکسی با کیفیت و عالی بگیرند اما استفاده از سه پایه در هر مکانی مقدور نمی باشد و عکاسان حرفه ای در پی یادگیری روش های صحیح در دست گرفتن دوربین می باشند.

عکاسان حرفه ای چگونه دوربین را در دست می گیرند؟ اگر عکاسی را به تازگی شروع کرده باشید، احتمالا این سوال در ذهن شما وجود دارد.

گرفتن درست دوربین

در عکاسی پیش از هر چیز گرفتن عکسی با کیفیت و بدون لرزش، مهم است و در مراحل بعدی به ‌کارگیری نور و کادربندی مناسب می باشد. چگونگی به دست گرفتن صحیح دوربین احتمال ثبت یک عکس بدون لرزش را بالا می‌برد.

صحیح ترین حالت دست گرفتن یک دوربین ۳۵ میلیمتری انعکاسی، همان‌طور که در تصویر پایین دیده می‌شود، این‌چنین است: بند دوربین را به دور گردن خود بیاندازید، کف دست چپ را زیر دوربین قرار دهید تا وزن دوربین به روی آن بیفتد و با همان دست بتوانید لنز را تنظیم کنید. باید آرنج‌ها به یگدیگر نزدیک و چسبیده به بدن باشد تا کمترین تکان را به بدن و به دوربین منتقل کند و یا اگر ضربه‌ای احتمالی در مکان شلوغ به بدن عکاس خورد، مانع افتادن دوربین شود.

شیوه‌های درست دست گرفتن دوربین
شیوه صحیح به دست گرفتن یک دوربین در حالت افقی

سر عکاس کمی به سمت جلو می‌آید و بالای ویزور دوربین به زیر ابرو کمی فشار می‌آورد تا سوزشی در زیر ابرو احساس شود. این کار باعث می شود تمامی کادر تصویر داخل ویزور به طور کامل دیده شود.

گرفتن درست دوربین حین عکاسی

شیوه صحیح به دست گرفتن یک دوربین در حالت عمودی

بعضی از عکاسان از چشم چپ و برخی از چشم راست‌شان برای دیدن ویزور استفاده می‌کنند. برخی چشم مخالف را می‌بندند و برخی آن را باز می‌گذارند که انتخاب هر یک از این حالات به عادت عکاس برمی‌گردد و نمی‌توان یکی را صحیح و دیگری را نادرست خواند.

به دست گرفتن صحیحح دوربین عکاسی
شیوه صحیح قرار گرفتن پاها در حالت عکاسی

پاها را هم به اندازه عرض شانه باز کنید. تمام هدف ما از انجام این حرکات، آسوده کردن بدن‌مان است تا دوربین تکان کمتری بخورد و عکاس هم دیرتر احساس خستگی کند.

در دست گرفتن صحیح دوربین

نحوه صحیح به دست گرفتن یک دوربین در حالت عمودی به صورت نشسته

درحالت نشسته هم همان‌طور که در عکس مشخص است، کمی بالاتر از آرنج را روی زانو یگذارید تا از لرزش جلوگیری شود.

عکاسی حرفه ای
استفاده از تمامی دست چپ و تکیه‌گاه برای کم کردن لرزش احتمالی دوربین

برای لنزهایی که وزن آنها زیاد است و سرعت شاتر آنقدر بالا نیست و ممکن است عکس لرزش داشته باشد، می‌توان همان‌طور که در عکس مشخص است از تمامی دست چپ برای انتقال وزن دوربین استفاده کرد و یا به جایی تکیه داد.

هم‌چنین راهی دیگر برای ثبت عکس با لرزش کمتر‌ استفاده از سرعت شاتر بالاتر از فاصله کانونی لنز است. برای مثال اگر از لنز ۵۰ میلیمتر استفاده می شود بهتر است که سرعت شاتر بالاتر از ۱/۵۰ ثانیه باشد و به همین ترتیب برای بقیه لنزها. و هرچقدر عدد فاصله کانونی لنزها بالاتر برود استفاده از تک‌پایه و یا سه‌پایه ضروری است.

شیوه‌‌های نادرست به دست گرفتن دوربین

باز کردن بیش از اندازه آرنج‌ها از یکدیگر و یا گرفتن لنز دوربین از بالا، لرزش احتمالی دوربین را افزایش خواهد داد.

هم‌چنین اگر در مکان‌هایی که عکاسان دیگر حضور دارند این کار باعث می‌شود تا دید آنها را از بین ببرید و دست‌مان مقابل لنز دوربین‌شان قرار بگیرد. شما که نمی‌خواهید یک دست جلوی لنزتان باشد؟! پس آرنج‌هایتان را جمع‌تر کنید.

یک دستی عکاسی کردن، استفاده نکردن از بند دوربین و یا نگذاشتن دست چپ زیر لنز و دوربین‌ همگی موجب افزایش احتمال لرزش دست و کشیدگی تصویر یا به اصطلاح تار شدن عکس‌ها می‌شود.

امیدواریم از این مقاله استفاده لازم را برده باشید و عکس های عالی و حرفه ای را ثبت کنید. موقعیت های مختلفی که در عکاسی برای شما به وجود می آیند می توانند چالش های خوبی برای خلاقیت در عکاسی و نحوه در دست گرفتن صحیح دوربین باشند.

تنظیم: میترا نامجو

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید