• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2017 / 11 / 30

نگهداری از لاک پشت در منزل

لاک‌ پشت حیوان بسیار جالبی است که عمرطولانی دارد و کمتر بیمار می‌شود و می ‌تواند برای مدت ‌های طولانی بدون غذا زندگی کند، یک علت طول عمر و سلامتی او شاید به خاطر همین باشد که می ‌تواند برای مدت طولانی غذا نخورد. امروزه لاک پشت نیز به عنوان حیوان خانگی نگهداری می شود و جزء حیوانات مورد علاقه کودکان محسوب می شود.

نگهداری از لاک پشت در منزل

لاک ‌پشت حیوانی اجتماعی است و اغلب لاک ‌پشت‌ ها به صورت دسته جمعی یا جفت جفت به سر می‌برند. قابل ذکر است که لاک پشت ها گونه های متفاوتی دارند.

لاک پشت ها ممکن است قابل نوازش کردن نباشند ولی بسیار جذاب هستند و اگر اطلاعات کافی در مورد پرورش و نگهداری آنها کسب کرده باشید، نگهداری از این حیوان بسیار آسان است. دکتر استورات کلبی بنیانگذار بیمارستان دامپزشکی می گوید: “اگرچه نگهداری از لاک پشت دشوار نیست ولی ضروری است که محیط اطرافشان به خوبی حمایت شود.” همچنین می گوید: ” لاک پشت ها معمولا بیشتر اوقاتشان را در آب سپری می کنند بنابراین به محیطی آبی برای شنا کردن و مکانی برای بالارفتن و خروج از آب نیاز دارند.”

راهنمای نگهداری لاک پشت

لاک پشت های آب شیرین حیوانات خانگی جذابی هستند اما برای اینکه به بهترین شکل باقی بمانند به محیطی راحت و مراقبت های بخصوص نیاز دارند.

در بین تمام خزندگان، لاک پشت ها محبوب ترین هستند. این حیوانات چهره ای ستودنی، نقش و الگوهای زیبایی روی لاک خود، خلق و خو و عاداتی ملایم دارند.

هرگونه از لاک پشت ها نیازهایشان کمی متفاوت است اما بسیاری از افراد در حد توان خود می توانند از این حیوان به طور مناسب مراقبت کنند.

هر حیوان خانگی نیازمند مراقبت مستمر برای تمام طول مدت زندگی طبیعی خود است که ممکن است چند سال برای یک گوپی (نام یک گونه از سرده ماهی مولی از تیره رنگین‌ ماهیان است) یا سی سال برای یک اسب یا هشتاد سال برای برخی طوطی ها باشد.

لاک پشت ها در بالاترین مرتبه هستند. نگهداری از لاک پشت به عنوان حیوان خانگی تعهدی بلند مدت است. در واقع یک لاک پشت سالم ممکن است بیشتر از شما عمر کند. مقدمات لازم برای مراقبت از او را فراهم کنید قبل از اینکه زمان آن فرا رسیده باشد که دیگر قادر نباشید برای طولانی مدت از او نگهداری کنید.

تجهیزات ضروری

بچه لاک پشت با طول لاک حدود 15 سانتی متر برای نگهداری در منزل درون یک مخزن شیشه ای یا محیط حصار شده ای که دارای یک حوض باشد نرمال هستند. کوچکترین مخزن برای لاک پشت های مینیاتوری باید حداقل 120 سانتی متری درازا،  45 سانتی متر پهنا و 45 سانتی متر بلندی داشته باشد.

لاک پشت های سالخورده را میتوان در مخزن های بزرگ (حداقل 60*60*150 سانتی متر) داخل یا بیرون از منزل برای بعضی از سال ها یا تمام مدت نگهداری کرد. اما در بیشتر بخش های سردسیر کشور، لاک پشت های خانگی نیاز به خواب زمستانی در فصول سرد سال خواهند داشت یا تا زمانیکه آب و هوا مجددا گرم شود، به داخل منزل برده خواهند شد.

لاک پشت ها به مکانی امن برای شنا کردن نیاز دارند که بتوانند به راحتی از آن بالا بروند یا خارج از آن پیاده روی کنند. همچنین به مکانی برای گرفتن حمام آفتاب بیرون از آب و دستیابی به نور خورشید یا نور مصنوعی مناسب. نور مصنوعی مناسب دارای کمی اشعه های UVB خواهد بود.

نگهداری از لاک پشت در منزل

در تهیه مخزن یا حوض، به یک زیر لایه شن نیاز دارید، جزیره دار کردن یا کنده های چوب برای حمام آفتاب گرفتن، یک فیلتر آب و شاید یک گرمکن قابل غوطه وری در آب. بهتر است یک سیفون و شیلنگ یا یک جاروبرقی برای شن های داخل مخزن لاک پشت تهیه کنید.

برای اکثر گونه های لاک پشت، اضافه کردن مقداری نمک آکواریوم به آب ایده خوبی است. استدلال های جالب توجهی در این قاعده وجود دارد، مانند لاک پشت های رودخانه Fitzroy، بنابراین قبل از دادن نمک به لاک پشت احتیاجات لازم برای گونه ای که نگهداری میکنید را بررسی نمایید.

ورزش

عقیده اولیه ای که خیلی از مردم درباره لاک پشت های آب شیرین دارند این است که این حیوانات به ورزش زیادی نیاز ندارند. لاک پشت های خودرو یا جنگلی به طور شگفت آوری حیوانات فعالی هستند. بیشتر گونه ها روی خشکی زمخت و غیر جذاب هستند اما از اینکه ببینید آنها چطور سريع‌ السير راه می روند یا اینکه چطور بالا می روند شگفت زده خواهید شد. (لاک پشتی وجود دارد که چندین کیلومتر روی زمین به سمت حوزه آبریزهای متفاوت راه می رود تا به مکان آشیانه مورد علاقه هر ساله اش برسد. کسی می داند چرا، به خاطر اینکه مکان های مناسبی برای آشیانه کردن در این دریاچه ها برای زندگی وجود دارد)

اطمینان حاصل کنید که لاک پشتتان فضای کافی برای شنا و بالارفتن در مخزن یا استخر دارد در غیر اینصورت یک استخر مخصوص كودكان‌ برای چند دقیقه در هفته برایش فراهم کنید.

تغذیه

قاعده اساسی این است که لاک پشت های جوان گوشتخوار هستند و لاک پشت های بالغ همه ‌چیزخوار (آنها گوشت و گیاه می خورند). غذاهای متنوعی باید برای لاک پشت ها مهیا شود و باید حداقل شش یا هفت نوع غذا در دسترستان باشد تا به آنها بدهید. پلت های کیفیت بالای مخصوص لاک پشت ها می تواند پایه رژیم غذایی را تشکیل دهد، شما میتوانید توت فرنگی، سبزیجات برگدار، گوشاب های متعدد (نوعی گیاه)، آب پیچ، ماهی، جیرجیرک، میگو و پشه به رژیم غذایی لاک پشت اضافه نمایید. بنابراین رژیم غذایی باید ترکیبی از میوه و سبزیجات باشد معمولا 80 درصد سبزیجات تازه و 20 درصد میوه باشد.

غذادهی لاک پشت به گونه آن بستگی دارد به طور کلی 4 تا 5 بار در هفته باید غذادهی شوند مگر اینکه یک لاک پشت آبی جوان داشته باشید که در اینصورت بایستی هر روز به آن غذا بدهید.

زمانی که بحث تغذیه لاک پشت مطرح می شود یک اختلاف اساسی بین لاک پشت آبهای شیرین و لاک پشت های علاقه مند به خشکی وجود دارد. لاک پشت های آبهای شیرین باید بتوانند خودشان را در آب غوطه ور کنند تا بتوانند غذا بخورند. اگر مدت زیادی خارج از آب باقی بمانند خشک می شوند و می میرند. اما سوالی که مطرح است این است که آیا با بیرون ماندن از آب به طور کامل خشک شده و آب بدنشان را از دست می دهند یا اینکه ابتدا گرسنگی خواهند کشید. در هر صورت مرگ دردناکی خواهد بود.

همیشه مطمئن شوید که لاک پشتتان آب کافی و راهی برای خروج از آن و جلوگیری از غرق شدن دارد.

تمیز کردن

پاکیزگی برای تندرستی و سلامت لاک پشتتان بسیار مهم است. آب کثیف میتواند منجر به بیماریهای متعددی شود، برخی از این بیماریها درمانشان بسیار مشکل است بنابراین برای جلوگیری از ابتلا به بیماری، محل زندگی لاک پشت را همیشه تمیز نگهداری کنید.

برای اینکه مطمئن شوید میکروبی به او انتقال نمی دهید یا میکروبی از او دریافت نمی کنید حتما قبل و بعد از دست زدن به لاک پشت دستهایتان را بشویید.

محیط خانه

اتاقی در منزل برای قرار دادن مخزن لاک پشت در نظر بگیرید، لاک پشت ها تقریبا در هر نوع خانواده ای به خوبی رفتار خواهند کرد.

اگر گاهی اوقات لاک پشتتان روی کف اتاق سرگردان است مراقب باشید به طور اتفاقی زیر گام های کسی قرار نگیرد. لاک پشت را از صندلی های گهواره‌ای دور کنید و او را اطراف ویلچر رها نکنید زیر صندلی های گهواره ای و ویلچر باعث خرد شدن لاک و پاهایش خواهند شد. در صورت بروز چنین حادثه ای لاک پشت را سریعا نزد دامپزشک ببرید. ممکن است فرصت نجات داشته باشد.

تربیت و آموزش

لاک پشت به آموزش زیادی نیاز ندارد. این حیوانات توانایی یادگیری را دارند اما معمولا این ترفندها را انجام نمی دهند.

ترجمه: زهرا صـانعی

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید