• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2014 / 10 / 23

برنامه 14 ساله ژرمن ها چطور برزیل را نابود کرد؟

دیدن نابود شدن برزیل آن هم با نتیجه 7-1 واقعا سخت بود. آندره شورله بازیکنی که جانشین کلوزه به میدان آمد شوربختانه نمی توانست برای دو گلی که زد مانند گل مولر در نیمه اول خوشحالی کند. دوستی می گفت هنگام تماشای بازی، زمانی که اسکار بالاخره در دقیقه 90 گلی برای برزیل به ثمر رساند همه ی هواداران آلمانی احساس همدردی می کردند.

در واقع این برزیل نبود که بد بازی کرد و برابر آلمان از هم پاشید. آلمان در تمام مدت جام جهانی، فوتبالی چشم نواز و دقیق ارائه داد که قطعا تصادفی نبوده؛ نسلی طلایی از ژرمن های با استعداد. برنامه ای 14 ساله برای یافتن تمام پسر بچه هایی که فوتبال را به طور واقعی بازی می کنند، آموزش آن ها و پیوستن آن ها به تیم حرفه ای.

سال 2000 هنگامی که ژرمن ها از گروهشان در مسابقات یورو نتوانستند صعود کنند، فدراسیون فوتبال آلمان نهاد ما فوق تیم ملی آلمان، طرحی نو در دستور کار خود قرار داد.

در اروپا کشف استعداد، معمولا بر عهده ی باشگاه هاست (مانند بارسلونا و آژاکس که از معروف ترین آکادمی ها هستند). اما فدراسیون فوتبال آلمان بنا را بر آن نهاد که هیچ استعدادی کشف نشده نماند و برای همین در سال 2002 طرحی ملی برای یافتن تمام استعداد ها اجرایی شد.

پیروزی آلمان بر برزیل

گاردین، سال گذشته مقاله ای کامل در این زمینه را به چاپ رساند. این طرح استاندارد ملی با آموزش تمام مهارت ها به کودکان 6 ساله در سراسر کشور آغاز شد؛ در تمام شهر ها و زیر نظر مربیانی که باید مدرک مربوطه را از DFB یا همان فدراسیون فوتبال آلمان دریافت می کردند. سپس در 8 سالگی، همچنان که آموزش ادامه داشت، خدمه ی کشف استعداد به شناسایی کودکانی می پرداخت که استعداد کافی برای برنامه ی باشگاهی را دارا بودند.

بهار امسال، نوه ام پاول را مشغول بازی در تیم خردسالان دیدم _او 8 ساله است. کودکان آلمانی در این سن فقط به توپ ضربه نمی زنند. آنها نقششان در تیم را ارائه می دهند، پاس های سالم می دهند و شوت می زنند. هیچ کدام این وظایف به شانس سپرده نمی شوند. باشگاه کودکان او یعنی رودن کرشن تی وی، بخشی از همان طرح ملی است_ در حین بازی آن ها، خدمه کشف استعداد هم در کنار زمین ایستاده بودند.

تمام باشگاه های حرفه ای لیگ 1 و 2 آلمان امروزه موظفند هزینه های دبیرستان فوتبال خود را بپردازند. بین سال های 2002 تا 2010، این باشگاه ها مبلغی حدود 85 میلیون یورو در سال صرف این امر کردند؛ که اینک می توان ثمره ی این هزینه ها را دید.

یواخیم لوو سرمربی ژرمن ها بهترین بهره از نسل طلایی جوانان با استعداد آلمانی را برده است؛ دراکسلر، شورله، بندر، مولر، باد اشتوبر، هوملز، اوزیل، گوندوگان، گوتزه، رویس، کروس و بسیاری دیگر. مولر، شورله و کروس 5 گل از 7 آلمان برابر برزیل را به ثمر رساندند و ماشین استعدادیابی آلمان همچنان در حال تولید است. کودک 6 ساله آلمانی در سال 2002 هم اکنون تازه 18 سال دارد.

درست است که آرژانتین، مسی دارد و پرتقال، رونالدو اما تیم ملی فوتبال نوعی سامان دهی قوا، سرانجام طرحی دراز مدت و پایدار در طی دهه ها و دارای بخش های متحرک زیادی است که استعداد ها را کشف کرده و آموزش می دهد.

آلمان، مسی و رونالدو ندارد اما طرح پیچیده ی ملی خود را طی سال ها اجرا و پیوسته نگاه داشته و همچون سرمایه ای معنوی مادی به آن متعهد بوده و نتیجه اش را دیده اند.

ترجمه: میلاد خراسانیان

مطالب مرتبط:

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید