• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2014 / 10 / 27

هفته به هفته بارداری – سه ماهه اول

هفته اول و دوم

بارداری یک ماجراجویی 40 هفتگی است! این سفر از اولین روز از آخرین قاعدگی زن شروع می شود (LMP). سیکل های قاعدگی با تغییرات هورمونی همراه است.

در اولین مرحله، پوشش داخلی رحم ریزش پیدا می کند. خون ریزی پوشش رحم از واژن، اغلب از 1 تا 4 روز به طول می انجامد. در روزهای 5 تا 13، پوشش رحم شروع به بازسازی مجدد می کند و فولیکول یا تخم های بعدی شروع به تولید و آماده سازی برای تخمک گذاری می کنند.

در روز 14، تخمک گذاری اتفاق می افتد. یک یا تعداد بیشتری تخم در لوله فالوپ آزاد می شوند. احتمالا لقاح در روزهای 15 تا 28، انجام می شود. اگر در طی تقریبا دو هفته، لقاح اتفاق نیفتد، پوشش داخلی رحم مجددا شروع به ریزش می کند.

در پایان هفته دوم، تخمک گذاری اتفاق می افتد. اسپرم در ترشحات گردن رحم به مدت 5 روز زنده می ماند، بنابراین اگر اسپرم آماده باشد، ممکن است لقاح زودتر از تخمک گذاری اتفاق بیفتد.

بنابراین هفته اول و دوم، اولین هفته های شروع بارداری را تشکیل می دهند، در صورتی که هنوز تخمک گذاری صورت نگرفته است!

نازایی

هفته سوم

در این هفته اسپرم و تخمک با یکدیگر لقاح یافته و تخم بارور شده را تشکیل می دهند. در این موقع بارداری شما را بایستی تبریک گفت! جنسیت در همان لقاح تعیین می شود و تماما بستگی به اسپرم دارد که هر دو کروموزوم X و Y را حمل می کند. در صورتی که تخمک تنها کروموزوم X را حمل می کند. اگر کروموزوم X اسپرم به تخم بپیوندد، جنسیت دختر است و اگر Y بپیوندد، جنسیت پسر است. پس از 24 ساعت، تخم با شکل تازه ای که ترکیبی از سلول هاست، سفر خود را در طی یک یا دو هفته از لوله فالوپ به رحم آغاز می کند.

بچه شما اکنون از سر یک خودکار نیز کوچک تر است!

ممکن است در این زمان شما هنوز ندانید که باردار هستید اما اگر قصد بارداری را دارید قبل از بارداری، ویتامین های لازم را مصرف کنید.

هفته چهارم

در این هفته تخم به رحم می رسد و در دیواره رحم جای خواهد گرفت. در این زمان برخی از زنان ممکن است لکه بینی با خون روشن را تجربه کنند.

برخی زنان سوزش سینه و افزایش فشار خون را تجربه می کنند. این خون اضافی نیاز کلیه ها را برآورده می کند تا بتوانند بیشتر از قبل کار کنند. چون قلب پمپاژ بیشتری را برای خون رسانی انجام می دهد، زنان اغلب احساس خستگی می کنند. البته بخشی از این خستگی ممکن است به علت تاثیر و تغییر هورمونی باشد. به علت کار اضافی اندام ها در این دوران اغلب زنان بیشتر از گذشته حمام می روند ولی بایستی زمانی که در حمام سپری می کنند را به حداقل برسانند.

در طی دو هفته آینده، دسته ای از سلول ها به صورت سه لایه چیده می شوند.

لایه بیرونی، پوست، مو، عدسی چشم، مینای دندان و غده های بزاقی را شکل می دهد.

لایه میانی، خون، سیستم عروقی، عضلات، کلیه ها و مجاری عبور دهنده ی ادرار از کلیه به مثانه را شکل می دهد.

لایه داخلی، نای، مثانه، مجرای پیشاب، غده پروستات، مجرای گوش، کبد و لوزالمعده را تشکیل می دهد.

برخی به علت داشتن علایم بارداری، تست حاملگی را در این هفته در منزل انجام می دهند اگر نتیجه تست مثبت شد به پزشک مراجعه می کنند تا با تشخیص پزشک از بارداری خود مطمئن شوند.

هفته پنجم

در حالت غیر بارداری، در این هفته بایستی قاعدگی زن اتفاق بیفتد و وقتی قاعدگی به تاخیر می افتد زنان به فکر تست حاملگی می افتند. تست بارداری در منزل، سطح hCG را تخمین می زند و معمولا در روز اول تاخیر قاعدگی، نتیجه این تست دقیق است. hCG باعث افزایش استروژن و پروژسترون می شود که سبب می شود اولین نشانه های بارداری مشاهده شود. حتما پس از مثبت شدن تست، برای اطمینان بیشتر به پزشک مراجعه کنید.

حالت تهوع صبحگاهی معمولا در سه ماهه ی اول اتفاق می افتد.

در ادامه، زنان علایم دیگری مانند بزرگ شدن سینه و شکم را تجربه می کنند. احساس خستگی و تهوع ادامه دارد و رشد جنین از یک دسته سلول آغاز می شود. برخی زنان علامت هایی مثل افزایش بزاق دهان و خون ریزی یا تورم لثه نیز دارند.

لوله عصبی جنین شکل می گیرد. شکل گیری سیستم عصبی شامل مغز، نخاع و دیگر قسمت ها مانند مو، پوست، قلب و سیستم اولیه گردش خون آغاز می شود.

ویتامین های لازم خصوصا اسید فولیک و کلسیم را مصرف کنید چرا که کاهش مقدار اسید فولیک اثرات جبران ناپذیری به جنین وارد می کند همچنین آب کافی بنوشید.

خون پمپاژ می شود پس قبل از پمپاژ، ضربان قلب جنین قابل حس شدن است! جنین به شکل حرف C است. از میانه آن بند ناف و اندام ها شروع به رشد می کنند. دست و پا جوانه می زند و جنین به اندازه 1.5 تا 3 میلی متر است!

کار شدید تمامی اندام ها مثل قلب، کلیه، سینه، شکم و تنظیم هورمونی ادامه می یابد.

هفته ششم

جوانه ی دست و پا مشخص تر می شود، لکه چشمی که نتیجه رشد عدسی چشم است، ظاهر می شود، سوراخ بینی رشد می کند. روده و لوزالمعده شروع به شکل گیری می کنند. رشد مغزی پیشرفت بیشتری می یابد و قلب به ضربان خود ادامه می دهد.

خستگی و حالت تهوع همچنان ادامه دارد.

پزشک در اولین دیدار با شما، آزمایش خون و ادرار و سونوگرافی را پیشنهاد می کند.

جنین آماده سه برابر شدن از لحاظ اندازه است و در این هفته به اندازه یک نخودفرنگی است!

هفته هفتم

در طی این هفته، شکل گیری صورت با سوراخ گوش و تجمع رنگدانه در چشم آغاز می شود و سوراخ بینی خیلی کوچکی تشکیل می شود. دندان ها رشد می کنند شکل گیری انگشتان آغاز می شود ولی هنوز از یکدیگر تفکیک نشده اند. آرنج به صورت لکه ای ظاهر می شود. شکل گیری سیستم گوارشی، معده و شش ها شروع می شود. دستگاه گردش خون و مغز کامل تر می شوند.

جنین شما به اندازه پاک کن بالای یک مداد است.

خستگی و تهوع ادامه دارد و حالت تهوع فقط به صبح محدود نمی شود بلکه هر زمانی از روز ممکن است اتفاق بیفتد. در این زمان معمولا تمایل یا نفرت از برخی غذاها یا بوها به سراغتان می آید.

هفته هشتم

اگر تا حالا علایم حاملگی را تجربه نکرده اید ممکن است در این هفته خستگی، حالت تهوع، بزرگی شکم و سینه را حس کنید. سینه در این هفته به طور محسوسی بزرگ می شود. توجه کنید که به هیچ وجه نوشیدنی های الکل دار را مصرف نکنید. اطرافیان متوجه برافروختگی و قرمز شدن پوست شما می شوند که به علت افزایش جریان خون در گونه و صورت شماست. برخی زنان وقتی به شکم خود فشار می آورند حس می کنند که رحم آن ها بزرگ شده است.

غضروف و استخوان ها شکل می گیرد. روی انگشتان دست و پا را پوست فرا می گیرد. پلک تشکیل می شود و برآمدگی بینی آغاز می شود. لب بالایی ظاهر می شود و زبان شروع به شکل گیری می کند.

قلب جنین در دقیقه 150 بار می زند! اندازه او 1.6 سانتی متر است و 1 گرم وزن دارد.

هفته نهم

به علت تغییر هورمونی ممکن است صورت مادر جوش بزند. احساس خستگی همچنان طبیعی است و نشانه ی این است که شما باید بیشتر بخوابید و آرام تر باشید. فعالیت و ورزش سخت انجام ندهید.

در برخی زنان سیاهرگ ها بزرگ تر می شود و احساس خارش بدن دارند. در برخی ترشحات بدن افزایش می یابد.

در مورد دوران بارداری و بچه داری مطالعه کنید و مثبت اندیش باشید.

جنین شروع به حرکت بیشتری می کند اگرچه که شما آن را احساس نمی کند. مفاصل جنین رشد می کند، انگشتان و اثر انگشت رشد بیشتری می کند و حتی می تواند خم شود.

جنین 2.3 سانتی متر قد و 2 گرم وزن دارد!

هفته دهم

علایم بارداری کمرنگ تر می شود و بایستی استراحت بیشتری داشته باشید، آب زیادی بنوشید و ورزش آرام و ملایمی انجام دهید.

اگر تا این هفته هنوز به پزشک مراجعه نکرده اید سریع تر پزشک را ملاقات کرده و مراجعات منظمی داشته باشید! تا هفته 32 ماهی یک بار نزد پزشک بروید و بعد از آن تا هفته 36 هر دو هفته یک بار و سپس تا زایمان، هر هفته به پزشک مراجعه کنید.

در این هفته جنین سر بزرگی دارد و رنگدانه های کره چشم شروع به رشد می کند و عملکرد جفت آغاز می شود.

جنین 3.1 سانتی متر قد و 4 گرم وزن دارد.

انجام تست صورتی یا آبی می تواند جنسیت جنین را تعیین کند! و حتی دنبال اسم برای نوزاد خود باشید! اگر تاکنون خبر بارداری خود را به اطرافیان نگفته اید در این زمان آن ها متوجه علایم بارداری شما خواهند شد.

هفته یازدهم

علایم بارداری تا هفته بعد کمتر و کمتر می شود! ورزش های نشستنی و خوابیدنی مربوط به لگن را انجام دهید. وزن شما نیز افزایش یافته است افزایش وزن نرمال در طی بارداری، 15 کیلوگرم و برای زنانی که چند قلو باردارند 20 کیلوگرم است. به یاد داشته باشید که باید پروتئین، اسید فولیک، کلسیم و آهن را در غذاهای خود بگنجانید.

انگشتان دست و پا تفکیک می شوند و مو و ناخن ها رشد می کنند. اندام های تناسلی رشد می کنند و بسیاری از اندام ها وظایف خود را آغاز می کنند. مایع آمنیوتیک اطراف جنین جمع می شود. ماهیچه های دیواره روده منقبض می شود.

جنین 4.1 سانتی متر قد و 7 گرم وزن دارد.

سه ماه اول

هفته دوازدهم

خواب مادر بیشتر می شود. مرتب حمام می رود. برخی زنان شاغل در این هفته بارداری خود را به کارفرما اعلام می کنند و برخی به سه ماهه دوم موکول می کنند.

در این هفته تارهای صوتی جنین رشد می کند، چشم ها بسته است، گوش ها تغییر مکان می دهند. روده ها حرکت می کنند و کبد عملکرد خود را آغاز می کند. ترشح انسولین آغاز می شود. رشد سیستم عصبی ادامه می یابد اما مغز به طور کامل شکل گرفته است. غده تیروئید و برخی غدد دیگر شروع به کار می کنند.

در هفته های 11 تا 14 بارداری، تست چین پشت گردن جنین با سونوگرافی انجام می شود تا سندرم داون احتمالی در جنین بررسی شود. در صورت مثبت شدن نتیجه، تست های دیگری مثل تست برداشتن مقداری از مایع آمنیوتیک اطراف جنین و آزمایش های تکمیلی دیگری انجام می شود.

جنین هم اکنون 5.4 سانتی متر قد و 14 گرم وزن دارد.

ترجمه: سمیه مظفری

مطالب مرتبط:

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید