• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2014 / 06 / 09

عفونت قارچی در حاملگی

عفونت قارچی چیست؟

عفونت قارچی شایع ترین عفونت واژنی در زنان حامله است که به واژینیتیس مانیلیال یا کاندیدایسیس واژینال معروف است. قارچی که باعث این عفونت می شود از خانواده کاندیدا و اغلب کاندیدا آلبیکانز می باشد.

بنابراین به علت شایع بودن این عفونت، داشتن عفونت قارچی در طی حاملگی در واژن یا در روده، غیر معمول و غیر طبیعی نیست. قارچ زمانی مشکل ساز است که بیش از حد طبیعی رشد و تکثیر یابد.

سطح بالای استروژن در طی بارداری باعث تولید بیشتر گلیکوژن در واژن می شود که همین عامل، زمینه رشد سریع تر قارچ را فراهم می سازد. برخی محققان معتقدند که استروژن تاثیر مستقیمی روی رشد سریع تر قارچ می گذارد.

زمانی که آنتی بیوتیک مصرف می کنید، مستعد ابتلا به عفونت قارچی هستید، به ویژه اگر آنتی بیوتیک را مکرر و در زمان طولانی مصرف کنید. آنتی بیوتیک باکتری های مفید محافظ واژن را نیز از بین می برد و به قارچ اجازه رشد بهتر می دهد.

عفونت قارچی زنان

نشانه های عفونت قارچی چیست؟
  • احساس خارش، سوزش و دردناکی در واژن و لب های فرج که گاهی با تورم نیز همراه است.
  • ترشح واژنی بی بو که اغلب سفید رنگ و پنیر مانند است.
  • در طی مقاربت جنسی احساس درد می کنید.
  • در طی ادرار، احساس سوزش دارید.
اگر فکر می کنید عفونت قارچی دارید چه باید کرد؟

اگر فکر می کنید عفونت قارچی دارید اولین اقدام لازم، مراجعه به پزشک متخصص زنان است. پزشک با دیدن نوع ترشحات واژن، عفونت قارچی را تشخیص می دهد. ممکن است برخی از داروهای عفونت قارچی را بتوانید از داروخانه به راحتی تهیه کنید و نیاز به نسخه پزشک نداشته باشید اما پیشنهاد می شود که قبل از مصرف هر دارویی با پزشک خود مشورت کنید. چرا که ممکن است عفونت های جنسی دیگری نیز غیر از عفونت قارچی داشته باشید و با خود درمانی، دوره بهبودی را طولانی و مشکل تر کنید. پس به هیچ وجه خود درمانی نکنید و اجازه دهید پزشک علت عفونت را به درستی تشخیص دهد و داروهای لازم را تجویز نماید.

در صورت داشتن عفونت قارچی، پزشک کرم های ضد قارچ یا شیاف های مجاز در بارداری را تجویز می کند. کلوتریمازول از مؤثرترین داروهای ضد قارچ است. شیاف یا کرم را به مدت 7 روز متوالی و به طور منظم مصرف کنید و بهترین زمان استعمال آن، قبل از خواب می باشد.

اگر گهگاهی کرم های ضد قارچ را به صورت خارجی مصرف کنید، محیط واژن برای قارچ نامساعد خواهد شد.

برای کاهش خارش در هنگام عفونت می توانید یک بسته یخ در محل قرار دهید و یا در تشت آب یخ به مدت 10 دقیقه بنشینید.

اگر مصرف دارو باعث قرمزی و تورم واژن شد و یا حساسیت ایجاد کرد حتما با پزشک مشورت کنید. احتمالا پزشک داروی دیگری را جایگزین خواهد کند.

برای ریشه کنی عفونت، دوره درمان را کامل کنید.

آیا عفونت قارچی بر جنین در شکم اثر سوء دارد؟

خیر، عفونت قارچی بر رشد جنین اثر سوء نخواهد گذاشت.

اگر عفونت قارچی دارید در زمان زایمان، زمانی که بچه از کانال تولد خارج می شود ممکن است عفونت بر او اثر بگذارد و در دهانش نوعی قارچ رشد کند که به برفک معروف است.

در برفک، لکه های سفید رنگی در کام دهان و گاهی بر روی زبان دیده می شود. این وضعیت، خطرناک نیست و به آسانی درمان می شود.

چگونه می توان از عفونت قارچی پیشگیری کرد؟

از آن جایی که قارچ محیط گرم و مرطوب را برای رشد خود مناسب می بیند، در صورتی که مهبل را خشک نگه دارید شانس ابتلا به عفونت کاهش می یابد.

جنس لباس زیر خود را از پنبه انتخاب کنید و از پوشیدن لباس زیر و شلوارهای تنگ از جنس نایلونی و یا مواد مصنوعی خودداری کنید.

بلافاصله بعد از شنا، لباس های خود را خارج کنید. بعد از ورزش نیز اگر عرق کرده اید حتما لباس زیر خود را عوض کنید.

سعی کنید شب بدون لباس زیر بخوابید تا هوا در محیط واژنی جریان پیدا کند اگر اصرار به پوشیدن لباس در هنگام خواب دارید، پیژامه یا لباس خواب گشاد را بدون لباس زیر بپوشید تا به جریان هوا کمک کنید.

از نشستن در وان حمامی که پر از کف صابون و به خصوص صابون های معطر است، خودداری کنید. مواد شوینده معطر و اسپری های خوش بو کننده را استفاده نکنید. هر چند اثر صابون و مواد شوینده معطر در عفونت قارچی مشخص نشده است اما می تواند باعث سوزش و رنجش دستگاه تناسلی شود که عاقلانه است از مصرف این مواد خودداری کنید.

واژن را به آرامی با آب گرم بشویید و چه در زمان حاملگی و چه دیگر زمان ها از گرفتن مستقیم دوش بر روی واژن خودداری کنید.

جهت خشک کردن واژن همیشه از جلو به عقب باشد.

از ماست های غنی شده با باکتری های مفید مثل لاکتوباسیلوس اسیدوفیلیس استفاده کنید و از این طریق به حفظ بالانس باکتری واژن و روده کمک کنید.

ترجمه: سمیه مظفری

مطالب مرتبط:

 

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید