• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2014 / 11 / 23

هفته به هفته بارداری – سه ماهه دوم

هفته سیزدهم

در این هفته، خستگی و حالت تهوع فروکش می کند و به جای آن بیشتر احساس گرسنگی می کنید و به غذاهای خاصی اشتیاق بیشتری نشان می دهید.

در حین روابط جنسی در این دوران نبایستی به جنین ضربه وارد شود. بدانید که دیواره رحمی، کیسه آمنیوتیک و مایع آمنیوتیک از جنین در مقابل بسیاری از ضربه ها محافظت می کند. این دیوار حفاظتی توسط دهانه و گردن رحم بسته شده و تبدیل به یک چهاردیواری محصور می شود. ارگاسم زن سبب زایمان زودرس نمی شود اگرچه گاهی اوقات احساس می کنید که رحم منقبض می شود اما این حالت علتی برای زایمان زودرس نیست. تنها در موارد نادری پزشک به شما توصیه می کند که از روابط جنسی خودداری کنید.

از خوردن شیرینی زیاد خودداری کنید و سعی کنید تا وعده های غذایی خود را در طی روز کوچک کنید. خوردن میوه و سبزیجات در طی روز بسیار اهمیت دارد!

از غذاهایی که حاوی جیوه هستند و یا خوراکی هایی مانند سوسیس، پیتزا، شیر خام، پنیرهای نرمی مانند فتا، بری (پنير نرمي‌ كه‌ بوسيله‌ كفك‌ رسيده‌ شده‌ باشد)، پنیرهای نرم غنی شده با چربی یا شیرینی و نهایتا پنیرهایی که در ساخت آن ها شیر به صورت خام یا بدون حرارت استفاده می شود، گوشت های خام و مرغ و خروس خانگی که از سلامت آن ها مطمئن نیستید، بستنی، سبزیجات نشسته و خام و ماهی دودی پرهیز کنید.

در این هفته جنین شروع به تنفس در مایع آمنیوتیک می کند. رشد چشم و گوش ها ادامه می یابد و به سمت سر حرکت می کنند. گردن بلند می شود و دست ها وظایف خود را کسب می کنند. جفت مواد مغذی برای جنین را فراهم می آورد. ضربان قلب همچنان سریع می زند و همه ی 20 دندان جنین در حال رشد هستند. کودک اکنون می تواند انگشت شست خود را بمکد!

جنین اکنون 7.4 سانتی متر طول و 23 گرم وزن دارد تقریبا اندازه یک لیموترش!

 semahdovom1

هفته چهاردهم

کم کم دیگران با دیدن شکم شما پی به بارداری تان می برند. به دنبال خرید لباس بارداری می روید. توصیه می کنیم که شکم بند مخصوص بارداری برای حمایت از رحم و جنین خود  تهیه کنید چرا که رحم در حال بزرگ شدن است. مدام تلاش می کنید که موقعیت خواب راحتی را برای خود بیابید. سوزش معده، بد هاضمه ای و نفخ شکم خواهید داشت چون رحم برای باز کردن جای بیشتر به معده فشار وارد می کند.

پزشک ممکن است آزمایشاتی را در طی چند هفته آینده به شما توصیه کند. آزمایش آلفا – فتوپروتئین (AFP) که نقص لوله عصبی را بررسی می کند.

غده تیروئید جنین، هورمون هایی را تولید می کند و استخوان هایش محکم تر می شود. اگر بچه شما دختر است، تخمدان های او رشد می کند و اگر پسر است، پروستات او رشد می کند. جنین هنوز شفاف است که با کرک های ریزی پوشیده شده است. مکیدن انگشت شست و حرکات جنین بیشتر می شود.

اندازه جنین 8.7 سانتی متر و وزن آن 43 گرم است، تقریبا وزنی به اندازه یک کاغذ!

هفته پانزدهم

انقباضات رحمی از هفته ششم بارداری اتفاق می افتد اما شما تازه از این هفته، آن ها را احساس می کنید. انقباضات، حرکات و تلاش جنین است و خطری برای زایمان زودرس ندارد. اگر احساس کمی ناراحتی می کنید، موقعیت و فعالیت خود را تغییر دهید، به حمام روید و آب بیشتری بنوشید. اگر انقباضات رحمی شما بیش از چهار بار در ساعت بود ویا لکه بینی یا خون ریزی داشتید یا در انقباضات درد زیادی همانند درد قاعدگی را تحمل کرده اید، حتما به پزشک مراجعه کنید. اما زمانی که هفته 37 بارداری را پشت سر می گذارید موقعی به پزشک مراجعه کنید که هر انقباض 60 ثانیه به طول انجامد و هر 5 دقیقه این انقباضات تکرار شود.

معده شما بیشتر و بیشتر تحت فشار قرار می گیرد و ممکن است مجبور شوید وعده های غذایی خود را خیلی کوچک کنید ولی تعداد وعده ها در روز را افزایش دهید چرا که مقدار زیاد غذا در یک وعده ممکن است سبب ناراحتی تان شود.

ضربان قلب افزایش می یابد، قلب بیشتر کار می کند بنابراین سعی کنید زمانی که در حمام سپری می کنید را کوتاه کنید.

در این زمان برخی زنان احساس گیجی و بی حالی می کنند. ممکن است آب کمتری در ادرار از دست دهید که باعث ورم انگشتانتان یا کمی لکنت زبان شود البته خستگی نیز سبب گیجی و بی حالی می شود.

ممکن است هر از گاهی درد عضلانی داشته باشید و گاهی گرفتگی شدید شکمی را تجربه می کنید. علت این حالات، انقباض و انبساط رباط ها است. گاهی تغییر وضعیت سبب درد می شود. گرم نگهداشتن عضلات، می تواند باعث تخفیف دردهای عضلانی شود.

اکنون پاهای بچه از دست های او بلندتر شده است و حرکات پیچ و تابی بیشتری خواهد داشت. ممکن است برای اولین بار در این زمان متوجه حرکات جنین شوید! بچه هنوز پوست خیلی نازکی دارد (رگ های خونی از روی پوست قابل رویت است). ناخن ها و پنجه پا در حال رشد کردن است. ابروها رشد می کنند و استخوان های گوش سفت تر می شوند.

جنین اکنون 10.1 سانتی متر طول و 70 گرم وزن دارد. (حدودا به اندازه یک سیب یا پرتقال کوچک)

هفته شانزدهم

بایستی کم کم حرکات جنین را احساس کنید و بتوانید لگد زدن او را از سرفه هایش تشخیص دهید! اگر سطح هورمون های شما بالا باقی بماند انتظار تغییر حال و حوصله، سرگیجه و سردرد داشته باشید. سینه ها بزرگ تر خواهد شد و شاید درد را در پایین و پشت شکم احساس کنید. به خاطر داشته باشید که اجسام سنگین بلند نکنید. سعی کنید که به پهلوی چپ بخوابید و چند بالشت برای حمایت از خود در اطرافتان بگذارید.

الان بهترین زمان برای استراحت بیشتر است.

به برخی زنان سونوگرافی در چند هفته آینده توصیه می شود. سونوگرافی ناهنجاری ها یا نقایص جنین را نشان می دهد و معمولا جنسیت جنین نیز دیده می شود، اگر چه جنسیت با دقت و اطمینان بالا بعد از هفته 18 مشخص می شود.

چربی زیر پوست جنین قرار می گیرد تا دمای بدن جنین را بعد از تولد حفظ کند. گوش ها از گردن به سمت سر حرکت می کند و توانایی بیشتری در نگهداری سر و گردن پیدا می کند.

کلیه ها کار می کنند و صفرا در معده قرار می گیرد. جنین وابسته به مواد مغذی ای است که توسط شما به او می رسد. موی سر رشد می کند و ممکن است آمادگی رنگ پذیری داشته باشد. عضلات صورت رشد می کند و بچه حتی توانایی باز و بسته کردن دهانش را دارد. مک زدن، بلعیدن و چشمک زدن را انجام می دهد. با این که بچه در مایع اطرافش زندگی می کند اما تنفس را در همان جا با استنشاق مقدار کمی از مایع آمنیوتیک تمرین می کند!

جنین 11.6 سانتی متر طول و 100 گرم وزن دارد.

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: -

صفحه بعد >>



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید