• ارسال کننده: علی یزدی مقدم
  • تاریخ انتشار: 2014 / 12 / 06

موافقان و مخالفان مواد خوراکی و محصولات اصلاح شده ژنتیکی

بحث های زیادی در مورد غذاهای اصلاح شده ی ژنتیکی وجود دارد. بیشتر مردم در مورد اثراتی که این مواد غذایی بر سلامت و محیط زیست می تواند داشته باشد نگرانند. با این حال منافع و معایب مختلفی در مورد این غذاها وجود دارد.

ژنتیک و تغذیه

منافع و موافقان تولید غذاهای اصلاح شده ژنتیکی :

یکی از منافع این محصولات این است که می توان خوراک بیشتری تولید کرد و غذای بیشتری برای تغذیه ی مردم در کشورهای فقیر و در حال توسعه فراهم نمود. این محصولات علی رغم هزینه ی زیاد دانه ها ، مقرون به صرفه اند. منطق استفاده از چنین دانه ها و گیاهانی این است که نیاز به افت کش ها و علف کش ها از بین رفته و نیروی انسانی کمتری برای محصولات نیاز است. افزایش کیفیت یکی دیگر از منافع این غداهاست. به عنوان مثال ، می توان گوجه فرنگی تولید کرد که برای مدت طولانی تازه تر بماند و در نتیجه عمر مفید آن را در سوپر مارکت افزایش داد. یکی دیگر از مزایای این نوع محصولات و گیاهان مقاومت آنها در برابر شرایط آب و هوایی است. به این معنی که آنها می توانند کیفیت بالا و بازده کافی با وجود آب و هوای نا مناسب داشته باشند. این غذاها را می توان طوری مهندسی کرد که دارای یک ماده مغذی خاصی باشند. برنج غنی شده با ویتامین A یکی از نمونه های مواد غذایی مهندسی شده است که مقدار بالایی مواد مغذی دارد.

گیاهانی که از نظر ژنتیکی اصلاح می شوند ، در مقابل بیماریها و مشکلات ناشناخته مقاومت بیشتری از خود نشان می دهند.

مسائل نگران کننده در مورد غذاهای اصلاح شده ژنتیکی :

یکی از نگران کننده ترین موارد ، احتمال ایجاد آلرژی در انسان است. برخی از ژنهایی که در این تکنولوژی استفاده می شود ممکن است برای برخی افراد حساسیت زا باشند. یکی دیگر از خطرات احتمالی این تکنولوژی ، آسیب به سایرموجودات در اکوسیستم است که می تواند باعث کاهش تنوع زیستی شود. با حذف آفتهای یک دانه ، ممکن است غذای گونه های دیگر نیز حذف شود. این تکنولوژی ممکن است برای برخی گونه ها سمی باشد و باعث کاهش و یا انقراض این ارگانیسم ها شود. توجه به این که برخی از غذاها ی اصلاح شده ژنتیکی با استفاده از ویرایش در باکتری ها و ویروس تولید می شود، ترس از ظهور بیماریهای جدید وجود دارد. تهدید سلامت انسان جنبه نگران کننده ی تکنولوژی GM است و بحث های زیادی پیرامون این موضوع وجود دارد.

ترجمه: زهرا کامران ور

مطالب مرتبط:

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید