• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2018 / 07 / 10

تحقیقات جدید: همراه با غذا، مایعات (آب) بنوشید!

پرسش مورد مجادله: آیا می توان همراه با وعده غذایی مایعات نوشید؟

پاسخ: البته که می توانید!

اما سالهاست که می گویند همراه با وعده غذایی خود مایعات و به خصوص آب مصرف نکنید.

حتی برخی می گویند این روش خوردن سبب چاقی می شود!

و برخی هم می گویند آب، اسید معده را رقیق می کند و فرایند هضم را مختل می کند!

آیا همین آب سالم می تواند این قدر برای ما مضر باشد؟ خوب اجازه دهید با هم این موضوع را بررسی کنیم.

همراه با غذا، مایعات (آب) بنوشید!

آیا آب فرایند هضم را مختل می کند؟

حتی برخی فکر می کنند آب خوردن همراه با غذا سبب می شود وعده میل شده هضم نشده از معده عبور کند! و برخی هم مدعی هستند که خوردن آب همراه با غذا سبب رقیق شدن اسید معده می شود و نمی تواند وعده غذایی شما را به خوبی هضم کند.

اما گروهی از محققین که اخیرا روی این موضوع کار کرده اند می گویند:

“خوردن کمی آب همراه با خوراکی های شور و خشک هیچ اشکالی ندارد.”

اما برای غذا در معده چه اتفاقی می افتد؟

فرایند جذب یا به عبارت ساده تر تبدیل کردن غذا به قطعات بسیار کوچک به گونه ای که قابلیت جذب از روده کوچک به خون را داشته باشند. حتی قبل از خوردن آغاز می شود وقتی که به آن نگاه می کنید یا آن را بو می کنید. آنزیم هایی در دهان شما ترشح می شوند که به فرایند جذب کمک می کنند.

در مرحله بعد خوراکی نوش جان کرده اید و بلعیده اید وارد معده شما خواهد شد تا اسید معده در طول چهار ساعت آن را هضم کند. و پس از آن به شکل مایع از معده به سمت روده کوچک خارج می شود اما آب برخلاف غذا مدت زیادی در معده نمی ماند. هر اونس آب (معادل 28 گرم) در حدود 10 دقیقه در معده می ماند و زمانی که مایعات می نوشید در شکم خود دریاچه درست نمی کنید! این آب از غذایی جویده شده خیلی سریع عبور می کند آن را مرطوب می کند و بعد از مدت کمی از معده هم می گذرد.

مایعات، اسید معده را رقیق نمی کنند!

واقعا قدرت بدن خود را نادیده نگیرید! اگر معده شما احساس کند نمی تواند غذا را هضم کند اسید بیشتری ترشح خواهد کرد. حتی اگر مقدار زیادی آب بنوشید اسید معده شما رقیق نخواهد شد.

محققان میزان اسیدیته معده را قبل و بعد از نوشیدن آب یا چای در افراد مختلف اندازه گرفتند که مشخص می کرد میزان اسیدیته تغییری نکرده است. در حقیقت آب فقط از طریق آب یا مایعاتی که می نوشید وارد بدن شما نمی شود بلکه در خوردنی هایی که مصرف می کنید هم مقدار زیادی آب وجود دارد. به عنوان مثال 87 درصد از میوه هایی مانند پرتقال، توت فرنگی و آناناس را آب تشکیل داده اند. خربزه 90 درصد و هندوانه 92 درصد آب خالص دارند و قهرمان آنها خیار است که 96 درصد آن را آب تشکیل داده است.

اما جالب است بدانید که مطالعاتی روی هضم خوراکی های جامد در سال 2008 انجام شد که در مجلات پزشکی هم به چاپ رسید و نشان می داد که برخی از این خوراکی ها اسید معده را رقیق می کنند. مایعات در سرعت هضم تغییری ایجاد نمی کنند.

پشت ادعایی که می گوید خوردن آب سبب می شود غذای شما هضم نشده از معده خارج شود هیچ مطالعات علمی مستدلی وجود ندارد.

خوب حالا می توانم با غذا آب بخورم؟ یا نه

نوشیدن یک مایع همراه با وعده غذایی بی ضرر است. در حقیقت این کار منافعی هم دارد و کمک می کند خوراکی های جامد بهتر هضم شوند و به این ترتیب مواد مغذی، بهتر جذب بدن شما می شوند. همچنین آب به جلوگیری از یبوست کمک می کند.

همین طور تحقیقاتی که اخیرا انجام شده نشان می دهد هر بار که برای برداشتن یک لیوان آب و جرعه ای نوشیدن، قاشق خود را کنار می گذارید سرعت خوردن خود را کاهش می دهید و مانع از تند خوردن و چاق تر شدن می شود برای این منظور آب را جرعه جرعه و به آرامی بنوشید و قبل از اینکه لقمه ای جدید بردارید آن جرعه را بنوشید چون آنزیم های دهان شما رقیق می شوند.

دمای آب یا مایعاتی که می نوشید

دمای آب در سرعت هضم یا میزان جذب مواد مغذی تاثیری ندارند تحقیقاتی که انجام شده نشان می دهد که معده این توانایی را دارد که محتویات داخل خود را سرد یا گرم کند و به دمای مناسب برای هضم برساند.

اما هنوز دانشمندان توصیه می کنند آب یا مایعات ولرم بنوشید.

آب یخ بر فرایند هضم، تاثیر منفی دارد!

همان طور که آب یا مایعات داغ در هضم اختلال ایجاد می کنند و به لوله مری هم آسیب می رسانند، همین طور وقتی مایعی با دمای متفاوت می نوشید به دندان های خود صدمه می زنید.

اخیرا محققان دریافته اند افرادی که علاقه زیادی به نوشیدنی های داغ دارند بیشتر دچار خون دماغ می شوند.

از سوی دیگر نوشیدن مایعات ولرم مزایایی برای بدن دارند که قابل توجه است:

  • سریعتر به بدن آبرسانی می شود
  • سرعت هضم را افزایش می دهند چون به ترشح آنزیم ها کمک می کنند.
  • آب ولرم (نیم گرم) به خرد شدن غذا به تکه های ریزتر کمک می کنند.
  • به حرکت روده ها کمک می کنند به خصوص اگر صبح همراه با کمی لیمو مصرف شوند.

آیا آب فرایند هضم را مختل می کند؟

اگر قبل یا بعد یا همراه با وعده غذایی خود آب می نوشید آن را متوقف نکنید بدن شما به آن نیاز دارد چون آب بخش بزرگی از آنزیم های دهان شما را تشکیل می دهد. اگر در دهان خود احساس خشکی می کنید آب بیشتری بنوشید.

آب کمک می کند دمای بدن خود را تنظیم کنید.

اگر بعد از ورزش یا به خاطر گرمی هوا عرق کرده اید بدن شما آب از دست داده است و باید با مصرف آب، آن را جبران کنید و کم آبی سبب می شود به اندازه کافی عرق نکنید و دمای بدن شما بالا خواهد رفت که به سلامتی شما صدمه خواهد زد.

بنابراین همیشه مقدار کافی آب بنوشید. آب در تمام بافت های حیاتی شما وجود دارد و به بدن شما کمک می کند در فعالیت های روزانه انعطاف پذیری کافی داشته باشد و از درد جلوگیری خواهد کرد.

آب به ورزشکاران کمک می کند توانمندتر باشند و تحمل آنها را بالا می برد به همین دلیل آنها مقدار زیادی آب می نوشند.

آب به بدن شما کمک می کند سموم را از بدن خود بیرون کنید.

آب کافی کمک می کند اکسیژن رسانی بهتری به سلول های بدن شما انجام گیرد. ثابت شده است که مصرف دو فنجان آب بیشتر در روز سبب بهبود 30 درصدی سوخت و ساز در بدن شما می شود و احساس می کنید انرژی بیشتری دارید.

اگر احساس گیجی و خستگی می کنید ببینید چقدر آب مصرف کرده اید حتی کم آبی می تواند سبب تشویش و اضطراب شود.

ترجمه: علی یزدی مقدم

منبع تلویزیون بخش روشن زندگی

 

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



  1. ما از قدیم آب میخوردیم همراه غذا بعد دکترا گفتن نباید بین غذا آب خورد حالا باز میگن با غذا مایعات بخورید خودمم وقتی رفته بودم مالزی از یه پزشک شنیدم که باید بین غذاتون آب بخورید ولی باور نمیکردم الان این خبرو دیدم تعجب کردم ولی گیج شدیم

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید