• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2015 / 02 / 25

تاثیر روابط والدین بر اضطراب فرزندان

مطالعات جدید نشان می دهد که کیفیت روابط والدین با نوزاد در ایجاد اضطراب اجتماعی در نوجوانی نقش دارد. کودکانی که رابطه ی امنی با والدین خود ندارند معمولا با مشکلات اضطراب به خصوص اضطراب اجتماعی رشد می کنند.

اثر والدین بر اضطراب فرزندان

اختلال اضطراب اجتماعی یکی از مشکلات روانی شایع در میان کودکان و نوجوانان است که از سن 13 تا 18 سالگی رخ می دهد.

محققان از 165 کودک 4 ماهه برای تحقیقات خود استفاده کردند . در 14 ماه کودکان و والدین آن ها در آزمایشگاهی مورد بررسی قرار گرفتند در این مطالعه کودکان به دو دسته تقسیم شدند.

کودکانی که رابطه ی امنی با والدینشان داشتند بعد از جدایی از آن ها اگر احساس ناراحتی و غم می کردند با دیدن والدینشان آرام می شدند.

اما کودکانی که رابطه ی امنی نداشتند با یکی از والدین خود بعد از جدایی روبرو می شدند: رفتار آن ها در مقابل والدینشان بی اعتنایی یا پرهیز از تماس با والدین بود. این کودکان با دیدن والدین آرام نمی شدند.

بازداری رفتاری و مقاومت اجتماعی کودکان در آزمایشگاه مورد بررسی قرار گرفت و در طول دوران 24 ،48 ماهگی کودکان با موقعیت های جدید و افراد جدید روبرو می شدند. در این مدت والدین نیز پرسشنامه ای را در مورد رفتار کودکان خود در برابر موقعیت های جدید و افراد جدید پر کردند. محققان، کودکان را بر اساس نتایج آزمایشگاهی و پرسشنامه های والدین طبقه بندی کردند. این آزمایش هنگامی که کودکان به 14 سالگی رسیدند به پایان رسید.

کودکانی که هنگام رفتن به مهمانی ها و سایر مکان ها احساس اضطراب و تشویش داشتند و هنگام صحبت کردن، خواندن متن یا بازی کردن در مقابل دیگران احساس اضطراب داشتند نسبت به کودکانی که این احساس را کمتر تجربه کرده بودند نمره ی اضطراب اجتماعی بالاتری گرفتند. این مطالعه نشان داد کودکانی که رابطه ی امنی با والدین خود نداشتند سطح بالایی از اختلالات اضطراب به خصوص اضطراب اجتماعی را در دوران نوجوانی تجربه می کنند. علاوه بر این، رابطه ی عادت های کودکی و اضطراب اجتماعی در دوران نوجوانی، بین کودکانی که با خشونت با آن ها رفتار می شده بیشتر و قوی تر بود.

ترجمه: زهرا کامران ور

مطالب مرتبط:

 

 

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: - - - -



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید