• ارسال کننده: علی یزدی مقدم
  • تاریخ انتشار: 2015 / 03 / 13

آینده سئو یا بهینه سازی سایت از دید گوگل و دیگر موتور های جستجو

بهینه سازی سایت همیشه بین متخصصین وب محل بحث گفتگو بوده است برخی آنرا بر هر چیزی ارجح می دانند و برخی معتقدند محتوا بر هر چیزی الویت دارد و فکر می کنند بهینه سازی سایت تبدیل به تقلب و میانبر های نادرستی شده است که اینترنت را از هدف اصلی خود دور می کند و سبب می شود دسترسی به اطلاعات مفید و شایسته سختتر شود، اما من فکر می کنم نمی توان از کنار آن به سادگی گذشت و یک کسب و کار دیجیتال بدون توجه به اصول بهینه سازی سایت ممکن است به راحتی شکست بخورد.

از گذشته گوگل تلاش زیادی کرده است تا با تغییرات مداوم در الگوریتم رده بندی وب سایت ها مانع از سوء استفاده از این تکنیک ها شود. و اکنون آن گونه که از اخبار و نتایجی که در جستجو مشخص می شود گوگل این تغییرات را بیشتر کرده و فواصل زمانی بین آنها را هم کمتر کرده است و هر از چند گاهی خبری در این زمینه می شنوید و البته این تغییرات مثبت است و باید روندی ایجاد شود تا در روند دسترسی افراد به اطلاعات اختلالی ایجاد نشود.

رانکینگ در گوگل

به هر حال با گسترش فناوری ها و به کمک فناوری هوش مصنوعی به مرور به سمتی خواهیم رفت که گول زدن موتور های جستجو کار راحتی نباشد و موتور های جستجو حتی بهتر از ما بیتوانند درباره کیفیت و محتوای یک وب سایت قضاوت کنند.

با توجه به تجربه چندین ساله خودم در وب و طراحی وب سایت و همچنین بررسی یک سری تحقیقات و کنار هم قرار دادن آنها به نتایج جالبی درباره گوگل رسیدم که فکر می کنم آینده موتور های جستجو و فرایند بهینه سازی سایت را مشخص می کند. و البته ممکن است شما با بنده موافق یا مخالف باشید در این صورت می توانید نظرات ارزشمند خود را با خوانندگان یاد بگیر دات کام در میان بگذارید. و اما این نتایج چه بودند؟ چه عواملی در آینده برای موتور های جستجو  و به خصوص گوگل اهمیت خواهد داشت؟ و چه عواملی در آینده از اهمیت کمتری برخوردار خواهد بود؟

عواملی که در آینده برای موتورهای جستجو از اهمیت کمتری برخوردار خواهد بود
پیج رانک

پیج رانک و اعتبار نام دامنه در آینده از اهمیت کمتری در نتایج جستجو برخوردار خواهد بود همچنان که این روند اکنون هم آغاز شده است.

خوب منطقی است فقط با دید اینکه یک وب سایت از اعتبار و ارزش بالایی برخوردار است دلیل نمی شود هر مطلبی که در آن هست ارزشمند باشد و باید در نتایج جستجو در رتبه بهتری قرار گیرد. به این ترتیب با پرداخت مبلغی هنگفت می توان دامنه یا وب سایت ارزشمندی را خریداری کرد و مطالبی با کمترین بار علمی و بی ارزش را در صدر نتایج موتور های جستجو قرار داد. روشی که در گذشته مرسوم بود و گوگل با اصلاح الگوریتم خود در حال تغییر این روند است و فرصت برای تازه کارها در آینده بیش از این فراهم خواهد بود تا بهتر باشند و قدیمی های ثروتمند و تنبل و بی کیفیت را کنار بزنند.

عمر دامنه و سابقه وب سایت

در گذشته بیشتر و اکنون کمتر هنوز عمر وب سایت در نتایج جستجو اهمیت دارد و البته در آینده این عامل در نتایج جستجو باز هم کمرنگ تر خواهد شد. خوب واضح است که وب سایت ها نباید به خاطر تازه کار بودن تنبیه شوند ولی متاسفانه هنوز این فاکتور بیش از آنچه که باید مورد توجه گوگل و دیگر موتور های جستجو است.

با این روال اگر یک صفحه وب برای کلمه ای کلیدی در نتایج جستجو رتبه اول را کسب کند برای دیگر صفحات وب بسیار سخت خواهد بود تا بتوانند با او رقابت کنند یا احیاناً جایگاه او را تصاحب کنند. و به این ترتیب فقط به این دلیل که آنها زودتر شروع کرده اند جایگاه اول را بدست آورده اند و بقیه بخاطر اینکه دیرتر شروع کرده اند تنبیه خواهند شد.

و خبر خوب این است که گوگل و دیگر موتور های جستجو در این مسیر گام نهاده اند و با توجه به رشد فناوری ها در آینده نزدیک تشخیص کیفیت و ارزش محتوایی مطالب ساده تر خواهد شد و موتور های جستجو بهتر درک خواهند کرد که کدام صفحه محتوای ارزشمندتری دارد و می توانند آنرا در جایگاه بهتری قرار دهند.

اجتماعات اینترنتی

اجتماعات یا انجمن های اینترنتی یکی از عواملی هستند که در زمینه بهینه سازی وب سایت به آنها توجه ویژه ای می شود و در این زمینه تقلب گسترده ای صورت گرفته است  و گاه صاحبان وب سایت ها هزینه بسیاری برای این منظور می پردازند تا وب سایت آنها در انجمن های اینترنتی توسط کاربران آنها لینک شود. انجمن هایی مانند فیس بوک، گوگل پلاس یا نمونه های ایرانی مشابه آن را به خوبی می شناسید و می بینید که کاربران در نوشته ها و مطالب ارسالی خود لینک برخی صفحات را به اشتراک می گذارند و همین لینک ها در گذشته از اهمیت بالایی برای آن وب سایت ها برخوردار بود. اما امروزه این لینک ها اهمیت کمتری دارند چون گوگل و دیگر موتور های جستجو نمی خواهند بازیچه افرادی شوند که از تکنیک های بهینه سازی وب سایت سوء استفاده می کنند.

بک لینک ها

بک لینک ها روز به روز از ارزش کمتری برخوردار خواهند شد و هم اکنون هم در این زمینه اقدامات بسیاری از طرف گوگل و دیگر موتور های جستجو انجام شده است و وب سایت هایی از این روش سوءاستفاده می کنند را جریمه می کنند. این قدیمی ترین و معمولترین روش رده بندی موتور های جستجو به خصوص گوگل بوده است و هنوز هم با حساسیت کمتری به  این عامل اهمیت می دهند و احتمال این که بک لینک ها در آینده از این هم کم اهمیت تر باشند وجود دارد. و در این زمینه روند ساخت لینک ها همیشه مورد بررسی الگوریتم ها قرار خواهد گرفت و اگر این روند غیر طبیعی و نشان از ساختگی بودن داشته باشد وب سایت مورد نظر تنبیه خواهد شد و از نتایج جستجو حذف خواهد.

اما در آینده چه خواهد شد و موتور های جستجو و گوگل چگونه وب سایت ها را رده بندی خواهند کرد؟

در آینده کیفیت و تخصصی بودن و بار علمی مطالب در اهمیت بالاتری قرار خواهد داشت و همچنین وزن نویسندگان و مترجمین در رده بندی مطالب بیشتر خواهد شد تا نقش وب سایت هایی که میزبان این مطالب هستند. و بیش از اینکه وب سایت ها برای رده بندی اهمیت داشته باشند صفحات و ارزش علمی و تخصصی آنها مورد توجه قرار خواهد داشت. و همان شعار قدیمی در بهینه سازی وب سایت در آینده هم صدق خواهد کرد: « سلطان بهینه سازی وب سایت محتوا است.»

در این میان علاوه بر فناوری های پیچیده و اصول زبان شناسی که مورد استفاده قرار می گیرد یک سری فاکتور ها وجود دارند که به کمک آنها می توان تشخیص داد که کاربر از محتوا راضی بوده است و اطلاعات مفیدی در اختیار او قرار داده شده است. یا اینکه وب سایت مورد نظر کاربران موتور های جستجو را گمراه کرده است. که در ادامه به برخی از این فاکتور ها اشاره می کنم:

زمان سپری شده در وب سایت

وقتی که کاربر در نتایج جستجو روی لینک صفحه کلیک می کند وارد آن صفحه می شود و با محتوای مناسبی روبرو نمی شود و در زمان کمی آن صفحه را می بندد و دوباره جستجو را ادامه می دهد تا مطلب مورد نظر خود را بیابد این یک نشانه خوب است که به موتور های جستجو می گوید این صفحه محتوای ارزشمندی ندارد به خصوص اگر بیشتر بازدیکنندگان چنین واکنشی داشته باشند.

نرخ فرار

یکی از فاکتور هایی که در آمار یک وب سایت بسیار مهم است و صاحبان وب سایت ها باید به آن توجه ویژه ای داشته باشند نرخ فرار یا Bounce Rate است. این آمار به شما می گوید که وب سایت شما در حال از دست دادن چند درصد از بازدید کنندگان خود است. یک Bounce یا از دست رفتن یک بازدید کننده زمانی رخ می دهد که بازدید کننده شما فقط یک صفحه از وب سایت شما را دیده باشد و بدون اینکه از آن صفحه به صفحه دیگری برود همان صفحه را هم می بندد و از وب سایت شما خارج می شود. این هم یکی دیگر از نشانه هایی است که به موتور های جستجو می گوید این صفحه یا وب سایت چقدر ارزشمند است.

تازگی مطالب

در این مورد باید با دقت بیشتری عمل کرد چون از این روش هم سواستفاده هایی می شود باید هر از چند گاهی مطالب خود را به روز رسانی کنید اما نباید در این روند زیاده روی کنید   و سعی کنید موتور های جستجو را گول بزنید. چون با تنبیه گوگل روبرو خواهید شد ولی به صورت یک قاعده کلی بسیار مهم است که هر از چند گاهی و هر جا که لازم است مطالب خود را به روز رسانی کنید.

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:

صفحه بعد >>



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید