• ارسال کننده: علی یزدی مقدم
  • تاریخ انتشار: 2015 / 04 / 04

کدام سيستم مديريت محتوا را براي طراحي وب سايت انتخاب کنم؟

طراحي وب سايت امروزه به مبحثي بسيار گسترده بدل شده است و انتظارات مديران وب سايت ها هم هر روز بيشتر مي شود و در اين ميان رقابت شديدي كه در دنياي اينترنت و در ميان مالكان وب سايت ها براي كسب تعداد بيشتري از بازديدكنندگان وجود دارد كار طراحي وب سايت را بسيار پيچيده كرده است. نرم افزار هاي بسياري در اين زمينه وجود دارند كه مي توانند در ايجاد صفحات وب به شما كمك كنند اما براي اينكه يك وب سايت ديناميك جامع و كارا داشته باشيد بايد يك تيم برنامه نويسي قوي داشته باشيد كه هزينه بسيار زيادي هم دارد.

سیستم های مدیریت محتوا

با اين نياز و تقاضاي رو به رشد شركت هاي بسياري سيستم هاي مديريت محتوايي ارائه كردند كه براي نصب آن نيازي به يك تيم برنامه نويسي نیست و افراد معمولي با دانش كمي در اين زمينه مي توانستند اقدام به طراحي وب سايت كنند و برخي از اين سيستم هاي مديريت محتوا هم بسيار موفق و فراگير بوده اند به گونه اي كه شركت ها و حتي نشريه هاي معتبر دنيا هم از چنين سيستم هايي به عنوان پايه در طراحي وب سايت خود استفاده مي كنند و موفق ترين آنها سيستم هاي مديريت محتواي رايگان يا Open Source هستند كه از آن جمله مي توان به وردپرس، دروپال و جوملا اشاره كرد. به راحتي مي توانيد آنها را از وب سايت مربوطه دانلود كنيد بدون اينكه هزينه اي بپردازيد و برنامه نويسان مي توانند كدهاي آنها را همانگونه كه خود مي خواهند بنويسند و اصلاح كنند  و در اختيار ديگران قرار دهند و به همين ترتيب افزونه ها و قالب هاي بسياري هم توسط كد نويسان ارائه شده است كه قابل استفاده بوده و باز هم به صورت رايگان در اختيار همگان قرار مي گيرد. آنها براي خود جامعه اي مجازي از برنامه نويسان سراسر دنيا ايجاد كرده اند كه نه تنها برنامه ها و كد هاي را با يكديگر به اشتراك مي گذارند و از حاصل كار يكديگر بهره مي برند بلكه به اين ترتيب كتاب ها، ويديو ها و كنفرانس هاي آموزشي هم ارائه مي دهند و چون اين سيستم هاي مديريت محتوا بسيار محبوب و متداول هستند به احتمال زياد منابع زيادي در رابطه با آنها مي يابيد و مي توانيد به راحتي پاسخ پرسش هاي خود را پيدا كنيد يا حتي با متخصصين و برنامه نويسان ارتباط برقرار كنيد و پاسخ خود را از آنها دريافت كنيد. در ادامه به بررسي اين سيستم هاي مديريت محتوا مي پردازيم تا اگر قصد داريد از هر كدام از آنها استفاده كنيد با چشم باز اقدام كنيد و انتخاب درستي داشته باشيد.

وردپرس

وردپرس از گذشته هاي دور متداولترين سيستم مديريت محتوا در جهان است. كه در ايران هم بسيار استفاده مي شود و بسياري كه خود را طراح وب سايت معرفي مي كنند در حقيقت اين سيستم مديريت محتوا را نصب می کنند. وردپرس در ابتدا به عنوان يك پلتفرم وبلاگ نويسي ارائه شد و هم اكنون هم براي وب سايت هايي كه مقدار زيادي متن و بلاگينگ دارند مورد استفاده قرار مي گيرد. البته مي توانيد از آن براي ساخت ديگر انواع وب سايت هم استفاده كنيد و به خوبي هم جواب مي دهد! در مقايسه با ديگر سيستم هاي مديريت محتوا وردپرس از نظر سادگي در نصب و كار در مقام اول قرار مي گيرد. و طراحان وب سايت به همين دليل آنرا به ديگر سيستم هاي مديريت محتوا مانند جوملا و دروپال ترجيح مي دهند حتي با تعداد زياد پلاگين ها به اندازه ديگر سيستم هاي مديريت محتوا قابليت سفارشي سازي و تنظيمات مورد نظر را ندارد. و همچنين به خاطر حفره هاي امنيتي اش معروف است و در صورت سهل انگاری صاحب وب سایت احتمال هک شدن آن کم نیست. وردپرس عموماً براي وب سايت هاي ساده مناسب است يا براي افرادي كه دانش زيادي در زمينه طراحي وب سايت ندارند و مي خواهند خود به تنهايي وب سايتشان را اداره كنند و همچنين وب سايت هاي كوچك و كم حجم مناسب است.

وردپرس از قالب يا تم هايي استفاده مي كند كه شامل فايل هاي CSS و PHP و ديگر انواع فايل است اينها فايل هايي هستند تعيين مي كنند وب سايت وردپرسي به چه شكلي به نمايش درآيد. كاربران مي توانند قالب هاي رايگان را از وب سايت رسمي وردپرس دريافت كنند يا قالب مورد نظر خود را به طراحان وب سايت سفارش دهند و آنچه را كه مي خواهند خريداري كنند هر چند بيشتر طراحان قالب هاي اختصاصي خود را دارند. براي اينكه بتوانيد يك قالب اختصاصي براي خود طراحي كنيد بايد با فايل هاي CSS و نحوه كار با آنها و همچنين كدنويسي به زبان PHP آشنا باشيد و البته مقدار زيادي هم مطالب آموزشي در اين زمينه وجود دارد كه مي توانيد از آنها براي طراحي قالب اختصاصي خود بهره ببريد و يكي از اين راه حل ها استفاده از theme framework ها است كه نياز شما را براي كد نويسي تا حد بسيار زيادي رفع مي كند.

دروپال

هر چند وردپرس درميان طراحان وب سايت ها طرفداران زيادي دارد اما برنامه نويسان و توسعه دهندگان نرم افزاري علاقه زيادي به دروپال نشان مي دهند. اين سيستم مديريت محتوا بيش از همه قابليت سفارشي سازي دارد و براي وب سايت هاي بزرگ با هزاران صفحه بهترين گزينه است. همچنين دروپال در زمينه امنيت اعتبار بالايي دارد و از اين جهت مي توان آنرا در درجه اول اعتبار قرار داد. يكي از امن ترين وب سايت هايي كه با دروپال  ساخته شده است سايت كاخ سفيد است.

نمونه پيش فرض قابل دانلود شامل هسته اصلي اين سيستم مديريت محتواي وب سايت است كه به شما اجازه مي دهد وب سايتي ساده بسازيد. در حاليكه دروپال قدرت خود را از 25 هزار افزونه قابل نصب خود مي گيرد كه توسط برنامه نويسان و توسعه دهندگان نرم افزاري به صورت رايگان منتشر شده اند. اين افزونه ها از هر نظر قابليت هاي مورد نياز براي توسعه نرم افزاري وب سايت و كاربردهاي مختلف را پوشش مي دهند اما برنامه نويسان مي توانند ماژول هاي مورد نظر خود را بنويسند. همچنين مي توانيد نسخه هاي سفارشي دروپال براي مقاصد خاص را بيابيد كه توسط سازمان ها و موسساتی از قبيل دانشگاه ايجاد شده اند.

بزرگترين ايرادي كه به دروپال مي گيرند اين است كه آموختن و كار كردن با آن به عنوان طراح سايت كار ساده اي نيست. اين حرف به خصوص براي نسخه هاي قبل از دروپال 7 صحيح بود كه در سال 2011 منتشر شد. امروزه براي اينكه از دروپال استفاده كنيد نيازي نيست كه برنامه نويس باشيد اما هنوز هم بسياري از طراحان وب سايت وردپرس را ترجيح مي دهند چون ساده تر است.

اشكال ديگري كه به دروپال وارد مي دانند اين است كه با هر به روزرساني از يك ورژن به ورژن ديگر بايد همه ماژول ها و افزونه ها را دوباره بنويسيد. و به عنوان مثال اگر وب سايتي از ورژن 6 بخواهد به ورژن 7 دروپال به روزرساني شود بايد قبل از اين كار ماژول هاي خود را كه مناسب براي دروپال ورژن 7 نوشته شده اند داشته باشد كه معمولاً به اين زودي انجام نخواهد شد و به همين دليل بسياري از وب سايت هايي كه از دروپال استفاده مي كنند تا مدت زيادي نمي توانند از نسخه جديد تر استفاده كنند.

همانند وردپرس، دروپال  هم از قالب براي به نمايش گذاشتن شكل ظاهري خود استفاده مي كند و فرايند ساخت اين قالب ها مانند ساخت قالب در وردپرس است. مي توانيد قالب هاي موجود را دانلود كنيد، يا وقت بيشتري بگذاريد و قالب اختصاصي خود را بسازيد كه نياز به آشنايي با زبان PHP دارد تا بتوانيد قالبي را ايجاد يا اصلاح نماييد. همچنين مانند وردپرس مقدار زيادي منابع آموزشي در اين زمينه وجود دارد كه به شما كمك می كند قالب مورد نظر خود را طراحي كنيد.

جوملا

جوملا بين دو سيستم مديريت محتواي قبلي قرار مي گيرد قابليت سفارشي سازي بيشتري از وردپرس دارد و كار كردن با آن ساده تر از دروپال است. اين سيستم مديريت محتوا هم جامعه نسبتا بزرگي از برنامه نويسان و توسعه دهندگان نرم افزاري دارد كه به پيشرفت آن كمك مي كنند اما در مقايسه با ورد پرس با 30 هزار و دروپال 25 هزار رقم 7600 تايي براي افزونه هاي آن ممكن است وب سایت شما را براي كار هاي خاص لنگ کند و مجبور شويد براي رفع نياز هاي خود در اين سيستم مديريت محتوا دست به دامن برنامه نويسان شويد و هزينه هايي به شما تحميل شود.

جوملا از تمپليت ها استفاده مي كنند كه شبيه به همان قالب در وردپرس و دروپال هستند و مي توانيد آنها را به صورت رايگان از وب سايت مربوطه دانلود كنيد يا براي خود طراحي كنيد. يكي از وب سايت هايي كه از جوملا استفاده مي كند وب سايت دانشگاه ايالتي اكلاهما است.

در پايان تصميم نهايي با شماست كه كدام يك را بسته به نياز خود انتخاب كنيد و بسيار مهم است كه وقتي مي خواهيد وب سايتي راه اندازي كنيد اجازه ندهيد طراح وب سايت نظر خودش را بخاطر راحتي كار به شما تحميل كند بلكه وب سايت شما بر اساس چشم انداز رشد و توسعه آينده طراحي شود.

علي يزدي مقدم

مطالب مرتبط:

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



  1. سلام آیا در انروید میشود از ودپرس استفاده کرد؟

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید