• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2015 / 05 / 31

توزيع عادلانه ثروت در جهان

پر كردن شكاف بزرگ

توزيع نامتعادل ثروت در دنيا پديده اي شناخته شده است، اما در طول سال ها تحقيقات زيادي كه در اين زمينه انجام شده است دستاورد خاصي نداشته اند. اگر چه در سال 2007 مطالعاتي توسط موسسه تحقيقاتي ويدر وابسته به سازمان ملل انجام گرفته است و در نتيجه آن حقايقي از اين توزيع ناعادلانه برملا شد. اين تحقيقات مشخص كرد كه تقريبا 90 درصد ثروت خانوار ها در دنيا مربوط به آمريكاي شمالي، اروپا، ژاپن و استراليا است.

عدالت در توزیع ثروت در جهان

ثروت خانوار: بخش بزرگي از جمعيت جهان در آخر صف قرار دارند

و چيزي در حدود 70 تا 80 درصد جمعيت جهان از 10 درصد باقيمانده براي زندگي استفاده مي كنند. و راه درازي در مسير رسيدن به توزيع عادلانه ثروت در جهان داريم تا به مرحله اي برسيم كه همه خانوار ها در دنيا به درآمد مناسبي دست پيدا كنند.

طبق آمار و نمودار هايي كه سازمان جهاني كار ارائه داده است بزرگترين عامل اين بي عدالتي ها ساختار دستمزد در كشور هاي در حال توسعه و اقتصاد هاي نوظهور است. در نيمي از 2.8 ميليارد كارگري كه در دنيا كار مي كنند زير 2 دلار آمريكا دستمزد روزانه دريافت مي كنند و اين بدان معناست كه آنها محكوم به زندگي در فقر و تنگدستي هستند. آنها حتي براي سير كردن شكم خود و فرزندانشان درآمد كافي ندارند.

كار شايسته يك راه خروج از فقر

برنامه كار شايسته يكي از تلاش هايي است كه سازمان جهاني كار براي ايجاد تغيير ارائه كرده است. هدف آن خلق مشاغل بيشتر و با شرايط كاري بهتر در سطح جهان است كه به سازمان هايي كه دستمزد عادلانه اي پرداخت مي كنند پاداش هم مي دهند. مدير كل سازمان جهاني كار جهان سوماويا چندي پيش اعلام كرد كه دليل اصلي فقر بهره وري پايين است نه لزوما نبود شغل و بي كاري.

آقاي سوماويا عقيده دارد رشد و توسعه در كشور هاي در حال توسعه و اقتصاد هاي نوظهور بايد به صورتي متعادل انجام گيرد. آقاي سوماويا عقيده دارد اگر بهره وري با توسعه متناسب نباشد هيچگاه نمي توان راه حل پايداري براي خروج كارگران از فقر پيدا كرد.

كارگران سمت برنده ها نيستند

توزيع عادلانه ثروت و ایجاد ارزش افزوده نه تنها در مقياس بين المللي اهميت دارد و بايد مورد توجه قرار گيرد بلكه در مقياس ملي و حتي در كشور هاي صنعتي هم اين شكاف طبقاتي در حال بيشتر شدن است.

و بيش از همه زندگي كارگران است كه تحت تاثير اين بي عدالتي قرار مي گيرد و براي آنها بسيار مشكل است كه در اين بازي جهاني سازي در سمت برنده ها قرار گيرند. از اواسط سال 1970 حقوق و دستمزد ها به گونه اي تعيين شده است كه سهم كمتري به مردم مي رسد. و هميشه مسير به سمتي بوده است كه سرمايه اندوخته شركت ها كه ناشي از سود بالاست بيشتر شود.

تلاش در جهت دستيابي به توزيع عادلانه تر ثروت

هم اكنون تعدادي پروژه جهاني در زمينه ايجاد اشتغال شايسته و همچنين توزيع عادلانه ثروت و رونق اقتصادي در حال اجراست. كه اين پروژه ها شامل برنامه كار شايسته سازمان جهاني كار، استراتژي هاي ايجاد اشتغال پايدار و طرح هاي مالياتي مانند ماليات تابين مي شود.

در اين رابطه كشور هاي عضو پيمان تجاري G8 بيانيه اي صادر كردند كه در جهت جهاني سازي عادلانه گام بردارند و در جهتي حركت كنند كه توزيع عادلانه تري از ثروت در سرتاسر جهان ايجاد كنند. و نطريه اي به نام حكومت شبكه اي ارائه كردند كه بر اساس آن اقتصادي پايدار تر و منطقي تر در جهان حكمفرما كنند. آنها خود را به اصولي مقيد كردند كه در اركان مختلف اقتصادي، بازار سرمايه، تجارت و سياست هاي توسعه بين حقوق و دستمزد كارگران و بهره وري رابطه برقرار كنند و در صورت افزايش بهره وري حقوق و دستمزد كارگران هم به گونه ای متناسب و معقول افزايش يابد. كه اين كار در نهايت به توزيع عادلانه تر ثروت در دنياي كار در كشور هاي صنعتي و البته اقتصاد هاي نوظهور منجر خواهد شد.

و ماليات تابين و سيستم هاي مالياتي مشابه ديگر هم هدفي جز ايجاد يك اقتصاد جهاني عادلانه ندارند. همه آنها در يك اصل پايه توافق دارند و آن وضع ماليات بر تجارت ارز از داخل مرزهاي كشور ها گرفته تا كل دنياست، كه در نهايت منجر به بهبود هايي در بازار هاي سرمايه خواهد شد.

منتقدين جهاني سازي با نام شبكه اتك در گذشته به شدت از اين طرح ها حمايت مي كردند. هدف اين ماليات ها كاهش سود تجارت ارز هاي مختلف و تبديل آنها به يكديگر است كه مانع از ايجاد نقدينگي بيش از حد در بازارهاي ارز مي شود. در حاليكه اين سرمايه هاي مالي مي توانند در توزيع عادلانه تر ثروت مورد استفاده قرار گيرند. و اين بخشي از مفهوم اتك است، همانطور كه مي تواند درآمد بين المللي بسيار بالايي ايجاد كند كه از آن در برنامه هاي توسعه اي استفاده شود.

فاصله بين چنين نظرياتي تا به حقيقت پيوستن آن آنقدر زياد نيست كه به نظر مي رسد. به عنوان مثال فرانسه و بلژيك هم اكنون تصميم گرفته اند كه سيستم مالياتي تابين را فعال كنند و ديگر اعضاي اتحاديه اروپا هم در تدارك اجراي آن هستند. در آلمان از سال 2002 فعاليت هايي در اين زمينه ايجاد شده است تا ماليات هايي مشابه وضع شود. و همچنين در سرتاسر دنيا افراد و گرو هاي بسياري در جهت توزيع عادلانه ثروت فعاليت مي كنند تا سياستمداران را وادار كنند جهاني تر فكر كنند و در جهت توزيع عادلانه ثروت تلاش كنند و اگر قرار است به سمت جهاني سازي برويم بايد عادلانه به اين سمت گام برداريم.

ترجمه: علي يزدي مقدم

مطالب مرتبط:

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: -



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید